۰
plusresetminus

مسئولان پای درد دل خبرنگاران دارابی نشستند؛از تعطیلی نشریات مکتوب تا نیاز خبرنگاران به آموزش/انتصاب خبرنگار آزاد صدا و سیما به عنوان مشاور رسانه ای فرماندار

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۲
مسئولان پای درد دل خبرنگاران دارابی نشستند؛از تعطیلی نشریات مکتوب تا نیاز خبرنگاران به آموزش/انتصاب خبرنگار آزاد صدا و سیما به عنوان مشاور رسانه ای فرماندار
به گزارش حافظ نیوز به نقل از «داراب نا»، به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ مرداد ماه و روز خبرنگار مراسمی با حضور فرماندار، بخشداران و جمعی از مسئولین شهرستان داراب در کانون فرهنگی، تربیتی شهید باهنر داراب برگزار شد.

هادی بصیری رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داراب اولین سخنران این مراسم بود که با اشاره به اهمیت کار خبرنگاری گفت: در تحقیقات میدانی انجام شده بین شغل های مختلف در جهان، خبرنگاری یکی از ۱۰ شغل پر مخاطره دنیا می باشد.خبرنگاری یک نیاز در جامعه است و اگر خبرنگار نباشد جامعه به رکود، خمودی و کسالت گرفتار می شود.

وی در رابطه با نیاز های خبرنگاران خطاب به فرماندار شهرستان داراب گفت: یکی از نیازهای شهرستان در مقوله خبرنگاری ایجاد یک تشکل تحت عنوان خانه مطبوعات است که فعالان عرصه خبری بتوانند به صورت صنفی خواسته ها و برنامه های خود را همسو و همگرا دنبال کنند.

وی ادامه داد: نیاز دیگر شهرستان آموزش خبرنگاری به علاقه مندان این عرصه است تا بتوانیم در کنار کارگاه های آموزشی رشته ای در دانشگاه تحت عنوان خبر نویسی و خبرنگاری داشته باشیم.

تعداد نشریات مکتوب داراب به دلیل مشکلات مالی کاهش یافته است

علی زارعی سردبیر نشریه و سایت عصر مردم داراب به عنوان اولین نماینده خبرنگاران داراب در این مراسم پشت تریبون رفت و گفت: در گذشته بیش از ۵ نشریه مکتوب در داراب فعالیت داشت اما متاسفانه امروز این تعداد به یک یا حداکثر ۲ نشریه رسیده است. نشریه ای که بخواهد بعد از دو، سه یا پنج ماه چاپ شود دیگر ارزش خبری برای مردم ندارد.

وی عدم اعتنای جامعه به مطالعه را یکی از دلایل حذف نشریات مکتوب عنوان کرد و گفت: برای شهری که ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد باعث تاسف است که یک نشریه مکتوب با چاپ منظم هفتگی یا حتی ماهیانه وجود ندارد. خیلی از ادارات به خصوص ادارات فرهنگی حتی یک نشریه از ما خریداری نمی کنند و در برخی موارد حتی رایگان هم نپذیرند. در جواب ما می گویند نیروهای ما روزنامه نمی خوانند که این باعث تاسف است.

DSC_0057

مسئولین فعالیت خبرنگاران را رصد کنند/نشریات داراب دچار مرگ تدریجی شده اند

اصغر هادی خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در این مراسم گفت: تاکنون خبرنگاران با دوربین نظارتی خود مسئولین و عملکرد آنها را رصد می کردند اما ای کاش یکبار هم که شده مسئولین از جمله مقام عالی اجرایی شهرستان فعالیت خبرنگاران را مورد ارزیابی قرار دهند. امروز نشریات داراب دچار مرگ تدریجی شدند و این هشداری است برای اهالی فرهنگ شهرستان که دلیل اصلی آن نبود پشتوانه مالی و حمایت است.

خبرنگاران داراب نیاز به آموزش دارند/دنیا دنیای انتشار لحظه ای اخبار است
بهرام جعفریان پور مدیر مسئول پایگاه خبری فردای داراب در این مراسم گفت: آموزش یکی از اصلی ترین نیاز های جامعه رسانه ای داراب است که کمتر به آن توجه شده است و امیدواریم با همکاری فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد بتوانیم دوره توانمندسازی خبرنگاران داراب را برگزار کنیم.

وی گفت: ما سال های گذشته قصد داشتیم دوره های رایگان خبرنگاری را برگزار کنیم اما به دلیل مخالفت برخی دوستان این امر مهم محقق نشد اما آمادگی داریم پایان شهریور ماه امسال این دوره را با حضور اساتید از شیراز و تهران در داراب برگزار کنیم. اگر روابط عمومی ادارات در این دوره ها شرکت کنند ضمن آموزش این عزیزان هزینه های برگزاری دوره نیز تامین می شود.

وی با اشاره به تعطیلی نشریات مکتوب گفت: دنیا دنیای اخبار لحظه ای و آنلاین است و ما نباید توقع داشته باشیم خبری که بعد از یک یا دو ماه منتشر می شود را مردم بخوانند. سوژه ها باید از بین موضوعات جذاب و مهم باشد و صرف اینکه خبری منتشر شود مورد نظر مردم نیست. امروز دوره شهروند خبرنگاری است و ما برخی مواقع در انتشار اخبار از شبکه های اجتماعی و مردم عقب می مانیم.

DSC_0093

نشریه همگام تعطیل است/سایت به اجبار آقای عطایی و زارعی ادامه فعالیت می دهد

حقیقی سردبیر نشریه و سایت همگام داراب در این آیین تجلیل ضمن تبریک روز خبرنگار و توافق هسته ای گفت: در گذشته که بنده در مجموعه عصر بودم آقای زارعی ۲۵ نیرو داشت اما بعد از این همه سال چه شده که نشریات به تنهایی توسط یک نفر اداره می شود.

وی گفت: من نمی خواهم صحبتی کنم اما چون دوستان در مورد سرنوشت همگام سوال می پرسند توضیحاتی ارائه می دهم. همگام دو سال با اخلاص بچه ها با مردم بودیم و هستیم اما به برخی دلایل و مشکلات زیاد از جمله مالی نتوانستیم ادامه دهیم. مجموعه مکتوب همگام ادامه فعالیت نمی دهد و تعطیل شده است و اگر سایت هم فعالیت می کند به اجبار آقای زارعی و عطایی تا مدت خاصی فعالیت می کند.

رسانه ای که دستش جلوی مسئولین دراز باشد رسانه نیست
مجتبی صالحی خبرنگار صدا و سیما در داراب گفت: اگر رسانه دستش جلوی مسئولین دراز باشد رسانه نیست و نمی تواند به مسئولین انتقاد کند. قبلا بارها این اتفاق افتاده که انتقادی کردیم و از طرف مسئولین بایکوت شدیم. دوستان خبرنگار به سمت سایت ها آمدند چون حداقل هزینه های جاری زیادی ندارد.

وی گفت: من بعد از رفتن به دانشگاه خبر تازه فهمیدم رسانه فقط دست به قلم شدن نیست چون افکار عمومی و جامعه در دست خبرنگار است و کاری بسیار خطرناک است. من هم تاکید می کنم رسانه های ما نیاز به آموزش دارد و اگر ما تخصص قلم به دست گرفتن نداشته باشیم یک جامعه و شهرستان را زیر سوال می بریم.

وی افزود: خبرنگار نیاز به امنیت شغلی دارد، بارها شده که آقای جعفریان پور با کلی مشکلات مواجه شده است از درگیری در تصادف و آتش سوزی تا تشکیل پرونده قضایی در دادگاه. این رسانه دیگر نمی تواند جان داشته باشد و نفس بکشد و من خواهش می کنم در دوره نشر آنی اطلاعات به رسانه ها کمک کنید که اولا دارای مجوز شوند و بعد آموزش ببیند.

دوربین خبرنگار صدا و سیمای داراب استاندارد نیست

خسرو ستوده خبرنگار پیشکسوت داراب با اشاره به مناسب نبودن دوربین صدا و سیما در شهرستان داراب گفت: متاسفانه علی رغم زحمات خبرنگار صدا و سیما در داراب تصاویر به دلیل پایین بودن کیفیت پخش نمی شود و امیدوارم با همکاری فرماندار محترم دوربین مناسبی جهت این کار خریداری شود.

فرماندار شهرستان داراب در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت های خبرنگاران شهرستان داراب در خصوص ایجاد دفتر خبر داراب تاکید کرد: با توجه به صحبتی که با مدیرکل صدا و سیما و معاونین آن داشتیم گفتند ما از نظر ساختمان، امکانات و حقوق نیرو هیچ کمکی نمی کنیم، به همین جهت ساختمان قبلی صندوق مهر رضا را در اختیار خبرنگار صدا سیما گذاشتیم و امکانات آن نیز در حال آماده سازی است.

وی در خصوص تامین حقوق خبرنگار صدا و سیما گفت: هر چند خیرین بزرگوار قول همکاری داده اند اما برنامه ریزی شده تا ۱۲ اداره حقوق یک سال نیروی خبرنگار صدا و سیما در داراب را پرداخت کنند.

بالاترین مقام اجرایی شهرستان داراب تاکید کرد: مسئولین ادارات به سؤالات خبرنگاران و شهروندان پاسخگو باشند.باید با تلاش از تمام ابزارها برای معرفی شهرستان استفاده کنیم چرا که شهرستانی که گمنام باشد امکان رشد و توسعه در آن وجود ندارد. با توجه به شعار سال و در جهت تحقق منویات مقام عظمای ولایت مسئولین و مردم باید با هم همدل و همزبان باشند و در جهت اقتصاد مقاومتی بیشتر کار شود.

وی خطاب به رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان داراب گفت: برنامه ریزی کنید هر ماه جلسه ای با حضور خبرنگاران برگزار شود تا بتوانیم هم فکری کنیم.

قول همکاری فرماندار داراب در خصوص راه اندازی خانه مطبوعات و برگزاری کلاس های آموزشی جهت خبرنگاران

قاسم پور در رابطه با راه اندازی خانه مطبوعات گفت: اتاقی در محل خانه خبر در اختیار خبرنگاران گذاشته می شود تا رسما خانه مطبوعات راه اندازی گردد. اگر هم فضا کافی نباشد می توانیم محل دیگری را تهیه کنیم. با توجه به چیزی که در توان بنده به عنوان فرماندار است و امکانات اداری و مالی که در اختیار دارم در زمینه آموزش خبرنگاران همکاری می کنیم.

برخی مدیران شهرستان داراب بخیل و تنگ نظر هستند

فرماندار شهرستان داراب گفت: مدیران این شهرستان سخت کوش و پرتلاش هستند اما برخی از آنها در خصوص اصحاب رسانه، توسعه شهرستان و بحث سرمایه گذاری بخیل و تنگ نظر هستند. اینها حق مردم است و بنا نیست قانون و آیین نامه ها را بگردیم و در کار مردم گره ایجاد کنیم، باید از قانون در جهت گره گشایی و حل مشکل مردم استفاده شود.

قاسمپور گفت: در کشور های غربی کاشف بسیاری از فساد های اداری خبرنگاران هستند اما آیا در جمهوری اسلامی این اتفاق می افتد؟ اصلا اجازه می دهند خبرنگاران وارد شوند و کنکاش کنند؟


تحقق نظام تامین اجتماعی دراز مدت برای خبرنگاران

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در شهرستان داراب در خصوص برنامه های این دولت در جهت تحقق مشاغل سخت و زیان آور گفت: نظام تامین اجتماعی دراز مدت برای خبرنگاران نیز جزئی از برنامه های دولت تدبیر و امید است.

وی خطاب به رییس اداره تامین اجتماعی و تعاون و کار تاکید کرد: پیگیری مسئله بیمه خبرنگاری را انجام دهند بنده نیز پیگیری می کنم تا یکی از مشکلات خبرنگاران بر طرف شود.
در این مراسم طی حکمی که به امضای فرماندار شهرستان داراب رسیده بود “مجتبی صالحی” خبرنگار آزاد صدا و سیما به عنوان مشاور فرماندار در امور رسانه ها و ارتباطات منصوب شد.
کد مطلب : ۹۸۸۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما