۰
plusresetminus

دستفروشان را دریابیم

تاریخ انتشارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۲
روزنامه سبحان روز شنبه در نوشتاری با عنوان "دستفروشا ن را دریابیم" موضوع مشکلات اقتصادی قشر دستفروش را دستمایه یک تحلیل قرار داد و بر لزوم حمایت بیشتر و توانمند ساختن آنان تاکید کرد.
دستفروشان را دریابیم
به گزارش حافظ خبر، در این نوشتار به قلم لیلا غضنفری آمده است: دایره لغات دستفروش ها با بیمه، حقوق، عیدی و مزایا غریبه است؛ تعریف شغل آنها دست هایی است که با کالاهای ریز پر می شود و پاهایی که آنها را کوچه به کوچه شهر می کشاند تا با پول حلال چرخ روزگارشان را هر چند کند و ملال آور اما بچرخانند.

بخش عمده ای از آ نها شرایط قرار گرفتن زیر چتر حمایت برخی از نهادهای حمایتی را ندارند. دستهای خالی شان را با بسته های مسواک، جوراب، آدامس، ناخن گیر و هر کالایی که نیاز روزمره مشتریان شان باشد پر می کنند و وارد اجتماع می شوند؛ می توانستند در ساده ترین حالتِ ممکن، دستانشان را به جیب مردم گره بزنند و آبرویشان را خرج شکمشان کنند، اما این زنان دستانشان را به آسمان گره زده اند.

دست فروشان جماعتی هستند که به دلیل مشکلات ناشی از فشارهای اقتصادی در شهرها حضور دارند اکنون این جمعیت که بیش از نیمی از آنان زنان می باشند، نیازمند ساماندهی هستند تا از بروز مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی که آنها را تهدید می کنند خارج شوند.

در این یادداشت قصد نداریم بگوییم شهرداری به عنوان متولی شهر دست فروشان را به خاطر سیمای شهری جمع آوری کند، بلکه هدف ساماندهی آنها توسط متولیان امر است.

هر چند که پیدا کردن متولی مشخص برای این قشر زحمت کش بسیار سخت است، اما هر چه که هست آنها سایه متولیان را بالای سر خود می بینند اما همتی برای ساماندهای آنها ظاهراً وجود ندارد! ساماندهی که می تواند با توانمند کردن آنها زندگی جدیدی را برای خودشان و جامعه رقم بزنند.

تهیه یک طرح برای شناسایی دست فروشان واقعی که بخش عمده ای از آنها را زنان و یا مردان سرپرست خانوار تشکیل می دهد یک نیاز مبرم است که تاکنون به هزار و یک دلیل بیان نشده و مغفول مانده است اما تا زمانی که قبول نکنیم و باور نداشته باشیم دست فروشی در حال حاضر یک شغل شده است و زنان و مردان و حتی کودکان دست فروش وجود دارند که از این راه تأمین معاش می کنند، مشکلی که می تواند به دلیل دیده نشدن و ساماندهی نکردن تبدیل به یک ناهنجاری زیرپوست شهر شود که هزینه های بسیاری برای آثار به وجود آمده آن باید خرج کرد.

شناسایی و توانمند کردن افراد دست فروش خود می تواند گره بسیاری از مشکلات را برای این افراد باز کند، با آموزش دادن و توانمند کردن آنها و ایجاد یک بازارچه دائمی برای فروش تولیداتشان علاوه بر اشتغال از نیروهای مولد در راستای رونق تولید می توان بهره برد.

منبع: روزنامه سبحان
کد مطلب : ۲۰۴۳۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما