دکتر مرتضی اشرافی/

با فرهنگ می شود همه چیز را درست کرد

9 خرداد 1398 ساعت 16:23





☑️مقام معظم رهبري در صحبت هاي اخير خود در ديدار رمضاني با دانشجويان و جوانان، آتش به اختياري را مختص فعاليت هاي فرهنگي و فرهنگ سازي دانسته و با بيان اين نکته که جوانان منتظر پيران نمانند و در عرصه فرهنگ، پيش قدم و پيش برنده باشند، بر ضرورت ضرب العجل هاي فرهنگي و تبيين الگوهاي نهادي و عملي در زمينه فرهنگ و اجتماع تأکيد ويژه کردند.

☑️تأکيد و ضرورتي که در بيانيه گام دوم ماندگاري انقلاب اسلامي نيز ناديده نماند تا نشان دهد دغدغه اين روزهاي امام انقلاب مدظله العالي همچون سلف صالح ايشان امام خميني رحمه الله عليه، نه تنها اقتصاد و اشتغال و سياست و اجتماع که فرهنگ هم هست.

☑️بر اين عقيده و فرضيه خود اصرار مي ورزم که فرهنگ زيربناي همه چيز است. با داشتن فرهنگ درست مي شود خيلي چيزها بلکه همه مشکلات را رفع و رجوع کرد. با فرهنگ درست و ساختار فرهنگي متناسب مي توان در عرصه هاي مختلف عرضه نشان داد و موفق بود.

☑️با فرهنگ انساني و انصاف و اخلاق و باسلامت عقل و انديشه و روح است که مي شود اقتصاد فشل و بيمار اين روزها را سامان داد. با فرهنگ گذشت و دوست داشتن و دوست داشته شدن و همت و صبر جميل است که مي شود جامعه انساني را به سامان و مطالبه گر کرد. و با فرهنگ مشارکت، مطالبه گري و بصيرت جمعي آحاد ملت است که مي شود سياست را درست کرد.

☑️عرصه فرهنگ و اجتماع امروز ما، عماري مي طلبد در قامت سلمان. ابوذري با ذاعقه ميثم و صبر و استقامت ياسر. و گمانم در انديشه نايب امام زمانه هم اينچنين عمار ابوذرصفت و سلمان منشي براي فرماندهي فرهنگي اجتماع جستجو مي شود وقتي أين عمار سرمي دهد.

☑️اين نکته را نبايستي فراموش کرد که مشکل ما در فرهنگ يک روزه بوجود نيامده و درلحظه نيز حل شدني نيست.

☑️براي اجتماع بايستي وقت گذاشت، آبرو گذاشت و ريش گرو گذاشت. مدیر و وزیر و وکیل بنز سوار و فعال فرهنگي و دلسوزِ فقير اما کاخ نشين نداريم و با کاخ نشيني و عبور از خيابان ها با خدم و حشم و ماشين هاي ضدگلوله و شيشه دودي نمي شود براي معضلات و آسيب هاي اجتماعي نسخه پيچيد. 

☑️اگر قرار باشد يک آسيب اجتماعي حل شود و راهبردي برايش پيدا شود، يک راه حلش اين است که ترکش آن مشکل به آن مسئول هم اصابت کرده باشد. وگرنه مدير کاخ نشين و نجومي بگير چه مي فهمد که اجاره خانه عقب افتاده و فيش آب و برق و گاز پرداخت نشده و کوکوي دوشب مانده يعني چه!

☑️براي حل مشکلات بايد صورت مسأله را فهميد و براي فهم مسأله هم بايستي با مشکل زندگي کرد و دردمند ملت باشيم. از پشت پنجره هاي تمام قد ويلاي لواسان و کاخ سعدآباد نمي شود دغدغه ي نان مردم و نشان فرهنگ را داشت. 

☑️اولين راه حل براي حل مسائل فرهنگي و مشکلات معيشت اين ملت نجيب، اين است که مسئولان هم نجيبانه پرادوهايشان را به نفع بيت المال مصادره کنند و در جهت رونق توليد ملي پرايد سوار شوند. کاخ هايشان را هم به بهزيستي و مراکز خيريه ببخشند و در خانه هاي چهل متري که نه هفتاد متري نازي آباد و ياخچي آباد و جاده ساوه ساکن شوند. آن وقت است که هم دغدغه زلزله احتمالي تهران را خواهند داشت و هم ترافيک اول صبح و هم صف نان سنگک سر کوچه چهل و يکم را... 

☑️از اين راه حل که به سلامت رد شويم، مابقي مشکلات به خودي خود به سامان خواهند شد و حل شدنشان محتمل خواهد بود.


کد مطلب: 20489

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/20489/فرهنگ-می-شود-همه-چیز-درست

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir