۰
plusresetminus
یادداشت؛

چرا حامیان دولت روحانی و لیست امیدی های مجلس این گونه مردود شدند؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۱۶
دکتر جعفر طاهری در یادداشتی تحلیلی به شکست حامیان دولت روحانی و لیست امیدی های مجلس و مردود شدن آن ها پرداخته است.
چرا حامیان دولت روحانی و لیست امیدی های مجلس این گونه مردود شدند؟
یادداشت// حافظ خبر// دکتر جعفر طاهری

همراهی سیاسی و بیش از حد مجلس دهم با دولت باعث شد که مجلس، کارآمدی لازم را نداشته باشد و مجلس عملا جاده صاف کن دولت شمرده شود و بُعد نظارتی مجلس نیز، دستخوش سیاسی کاریهای فراکسیون امید و بدنه مجلس شود و خاصیت نظارتی را از دست دهد به طور مثال رفتار غیرمعمول استعفای وزرای دولت در آستانه استیضاح و عدم برخورد و حتی تذکر توسط مجلسی ها، به کم خاصیتی مجلس و بی توجهی دولتی ها به نظرات نمایندگان دامن میزد.
همچنین رفتارهای دور از شئونات برخی نمایندگان و عدم آگاهی به جایگاه مجلس و نداشتن تخصص، باعث رقم خوردن حوادثی ناگوار و تلخ نظیر حضور خانم #موگرینی در پارلمان ایران و #سلفی_حقارت گردید.
از دیگر نکات میتوان به رفتارهای معامله گرایانه و ببش از حد مهربانانه مجلس دهم با دولت مستقر اشاره کرد که باعث شد در افکار عمومی این گونه متبادر شود که مجلس شبیه یکی از وزارتخانه های دولت است و نمایندگان تا جایی مطالبات مردم را دنبال میکنند که باعث تضعیف و خدشه دار شدن دولت نشود. با توجه به اینکه برخی نمایندگان در دوره دهم به معنای واقعی وکیل الدوله بودند و همه اهتمام خود را در راه تحقق منویات دولت دنبال میکردند، عملاً حسن روحانی را میتوان رئیس دو قوه پنداشت. 
دلایل و علل ناکارآمدی مجلس دهم زیاد است که طبیعتا در این یادداشت نمی گنجد اما نکته مهم این است، همان گونه که فهرست و #فراکسیون_امید همه حیثیت و آبروی خود را در تقویت و بقای دولت روحانی می دید، طبیعی است که محبوبیت نمایندگان نیز تحت تاثیر کاهش محبوبیت دولت روحانی قرار گیرد و در واقع هزینه ناکارآمدی دولت نیز، بر گردن مجلسی ها خواهد افتاد اما اگر مجلس، مجلسی مستقل بود شاید شرایط انتخابات اخیر به گونه دیگری رقم میخورد.
به طور مثال بیان شرایط انتخابات شیراز، خالی از لطف نیست. از چهار نماینده مجلس دهم در شیراز، یک نماینده که خالق #سلفی_حقارت هست، چون شرایط وخیم خود را میدانست اقدام به نام نویسی نکرد و سه نماینده دیگر نیز رد صلاحیت شدند که دو نفر از این سه نفر توسط هیات اجرایی که زیر نظر دولت همسویشان است، رد صلاحیت شدند. این از وضعیت چهار نماینده شیراز که حقیقتاً در شان سومین حرم اهل بیت نبودند. اما میزان محبوبیت کارگزاران دولت روحانی هم قابل تامل است. 
رای سید محمد احمدی اولین استاندار فارس در دولت تدبیر و امید، ۹۲۶۳ رای بوده است و رتبه دوازدهم را کسب نمود این در حالی است که این رای نسبت به نفر چهارم فهرست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب نزدیک به هشت صدم درصد است و یا دیگر دولتمرد این دولت، سید آیت الله رزمجویی ۱۳۱۷۸ رای آوردند و احد بهجت حقیقی از مدیر کل های جوان و اصلاح طلب این دولت ۵۱۴۶ رای آورده که رای بسیار ناچیزی است.
با توجه به مقایسه وضعیت آراء دو مجلس دهم و یازدهم، میتوان دریافت که میزان محبوبیت اصلاح طلبان و حامیان دولت روحانی به طرز چشمگیری کاهش یافته است و مردم در این انتخابات تمایل خود به جریان انقلابی و خشم خود نسبت به سیاستها و عملکرد ضعیف دولت را نشان دادند.

پایان/

** حافظ خبر آماده درج یادداشت‌های شما با نام خودتان می باشد.
کد مطلب : ۲۲۷۰۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما