انقلاب اسلامی در جهرم؛

ارتباط مبارزاتی انقلابیون جهرم با سربازان پادگان‌ها / نقش آیت‌الله شفیعی در پشتیبانی از سربازان فراری

پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی , 15 آذر 1399 ساعت 13:47

فرمان امام در پادگان جهرم نیز به اجرا در آمد و شبانه تعدادی از سربازان از پادگان فرار کردند. آیت‌الله سید ابوالقاسم شفیعی از جمله کسانی بودند که در این مرحله سخت به یاری سربازان آمده و مانع از دستگیری آن­ها توسط مأموران رژیم گردیدند. او تعداد زیادی از آن­ها را به طور مخفیانه به منزل خویش که به کانون مبارزه شدید بر علیه رژیم تبدیل شده بود برده و حتی با پرداخت پول نقد و اهدای لباس شخصی، آن‌ها را یاری ­نمود.


به گزارش حافظ‌خبر به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ با فراگیر شدن زمزمه‌های خیزش مردمی در آذر ماه ۱۳۵۷ به غیر از توده مردم، نهادها و ارگان‌های مختلف کم‌کم به صفوف مبارزه ملحق می‌شدند. یکی از اولین اقشار سربازان و برخی از درجه‌داران بودند که با فرار از پادگان‌ها ضربه مهلکی بر پیکره رژیم پهلوی زدند. در این زمینه در کتاب «انقلاب اسلامی در جهرم» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده آمده است:

حضرت امام خمینی در پیامی از نوفل لوشاتو پاریس، در تاریخ ۱۱ آذر ۱۳۵۷ (اول محرم)، اعلام نمودند که سربازان پادگان­ها از سربازخانه ­ها فرار کنند. در قسمتی از این پیام درباره لزوم فرار سربازان از پادگان­ها آمده است: «من از سربازان سراسر کشور خواستارم که از سربازخانه­ ها فرار کنند، این وظیفه­ای است شرعی که در خدمت ستمکار نباید بود...».
این فرمان امام در پادگان جهرم نیز به اجرا در آمد و شبانه تعدادی از سربازان از پادگان فرار کردند. آیت‌الله سید ابوالقاسم شفیعی از جمله کسانی بودند که در این مرحله سخت به یاری سربازان آمده و مانع از دستگیری آن­ها توسط مأموران رژیم گردیدند. او تعداد زیادی از آن­ها را به طور مخفیانه به منزل خویش که به کانون مبارزه شدید بر علیه رژیم تبدیل شده بود برده و حتی با پرداخت پول نقد و اهدای لباس شخصی، آن‌ها را یاری ­نمود.

حتی تعدادی از آن‌ها را سوار بر ماشین شخصی خود کرده و تا بیرون جهرم هدایت ­کرد و سپس با ماشین­‌های عبوری از جهرم فراری ­داد.
حسین جاوید از مبارزان انقلاب در جهرم می­گوید: «از مکان­‌های دیگری که برای تعویض لباس سربازان فراری در نظر گرفته شده بود منزل پلیس قانع بود که به طور مخفیانه، با ما همکاری نزدیک داشت.»
از دیگر شیوه‌های پخش اعلامیه و نوار­های انقلاب در بین مردم، برگزاری نمایشگاه کتاب و نوار در مساجد و محلات مختلف شهرستان جهرم بود. در همین نمایشگا­ه‌ها بود که مقدار قابل توجهی اعلامیه و نوار­های انقلابی، به شیوه جالبی در اختیار افراد مورد نظر قرار می‌گرفت. این نمایشگاه­ ها علاوه بر جهرم در بسیاری از شهر­های دیگر از جمله مرکز فارس نیز بر پا شده بود.
کرامت‌الله رستگاریان می­‌گوید: «به یاد دارم که شهید مصطفی‌دخت با کمک پدر و دوستان و خیرین شهرستان جهرم کتابخانه‌­ای به نام رسالت در خیابان بهارستان جهرم به راه انداخته بود که مردم زیادی از امکانات آنجا استفاده می­کردند. کار تا جایی پیشرفت کرده بود که حتی دیپلم وظیفه­‌هایی نیز که در پادگان آموزشی جهرم حضور داشتند به آن کتابخانه می­‌آمدند و اعلامیه­ هایی از شهید هدایت مصطفی‌دخت می­گرفتند و با خود به پادگان می‌بردند.»
 


کد مطلب: 22900

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/22900/ارتباط-مبارزاتی-انقلابیون-جهرم-سربازان-پادگان-ها-نقش-آیت-الله-شفیعی-پشتیبانی-فراری

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir