۰
plusresetminus
19 دی 1356؛

خروش شیراز در دی 56 بروایت اسناد لانه جاسوسی

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۴۴
تظاهرات 19 دی 1356 قم و تداوم آن به صورت مراسم چهلم شهدای قم در تبریز و سپس برگزاری چهلم شهدای تبریز در دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان و شیرازی از موضوعات مورد مکاتبه سفارت آمریکا با واشنگتن است.
اسناد لانه جاسوسی
اسناد لانه جاسوسی
به گزارش حافظ‌خبر؛ مرکز اسناد انقلاب اسلامی در یادداشتی با عنوان روایت اسناد لانه جاسوسی از قیام 19 دی 1356 به یادداشت‌های سفیر وقت آمریکا در ایران پرداخت.
سفیر وقت آمریکا در ایران با اشاره به پیامدهای قیام 19 دی می‌گوید: «اين حادثه سرآغاز يك سلسله تظاهرات زنجيره‌اي ديگر در قم و ساير شهرهاي ايران بود كه روزبه‌روز بر دامنه و وسعت آن افزوده شد. در ايران دوره عزاداري براي شهدا و مردگان چهل روز طول مي‌كشد و روز چهلم مراسمي براي يادبود برپا مي‌گردد. چهلم شهداي قم با تظاهراتي در نقاط مختلف ايران همراه بود كه به درگيري‌هاي تازه و شهداي ديگري انجاميد و در مراسم چهلم اين شهيدان نيز حوادث مشابهي روي داد و در نتيجه به فاصله هر دوره چهل روزه، ايران صحنه تظاهرات خونين و تازه‌اي شد.»
تظاهرات 19 دی 1356 قم و تداوم آن به صورت مراسم چهلم شهدای قم در تبریز و سپس برگزاری چهلم شهدای تبریز در دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان و شیرازی از موضوعات مورد مکاتبه سفارت آمریکا با واشنگتن است. به عنوان نمونه در گزارشی با تأکید بر عکس‌العمل مردم در برابر این قیام خونین آمده است: «در عرض دو روز تظاهراتی به طرفداری آنانی که در قم کشته شده بودند، به طور ناگهان در دیگر شهرهای عمده ایران و عمدتا در اصفهان، شیراز، تبریز و تهران شروع به مشتعل شدن نمود.»
سایروس ونس وزیر خارجه کابینه جیمی کارتر نیز با اشاره به این موضوع که کشتار مردم در این روز بهانه مناسبی به دست مخالفان مذهبی شاه داد تا «هر چهل روز یکبار به رسم شیعیان تظاهراتی به یادبود شهیدان خود به راه بیاندازند» می‌گوید: «واکنش پلیس و کشته شدن جمعی دیگر در این مراسم، بهانه تظاهرات دیگری را در چهل روز بعد فراهم می‌ساخت و هریک از این تظاهرات نسبت به دفعه قبل، وسیع‌تر و خشونت‌آمیزتر بود؛ به طوری که من در روز دهم مه، گزارشی برای پرزیدنت کارتر فرستادم و طی آن نوشتم: فعالیت‌ها و حرکاتی که علیه شاه در ایران آغاز شده، جدی‌ترین نوع آن از 1963 به این طرف است.»
 
کد مطلب : ۲۲۹۸۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما