یادداشتی از علی اسدزاده؛

مقاومت، مهم‌ترین درس مدرسه‌ی حاج قاسم

7 بهمن 1399 ساعت 12:12

اگرچه ظاهراً دیگر شخص سلیمانی با همه‌ی خوبی‌ها، دلسوزی‌ها و جذابیت‌هایش در بین ما نیست، اما شخصیت او یعنی افکار و اندیشه‌ها و مرام و عقیده و روش و منش و سیر و سلوک تأثیرگذار او برای ما زنده و ماندگار و چراغ راه آینده است.


به گزارش حافظ خبر؛ فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ ... خداوند به پیغمبرش در مقابل مشکلات فرمود: پس همان‌گونه که فرمان‌یافته‌ای، استقامت کن و همچنین کسانی که با تو به سوری خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)؛ سوره‌ی هود/ آیه 112. 
 البته که مقاومت و ایستادگی در برابر زور و ظلم و تعدی، مشکلات و هجمه‌های دشمنان، سختی‌هایی هم دارد و کار آسانی نیست. لکن تسلیم شدن، سختی‌های بیشتری دارد، ولی تحمل سختی‌های مقاومت و پایداری نزد خداوند متعال اجر و پاداش داردو  تسلیم در برابر ظلم و تعدی علاوه بر خواری و خفت، مجازات هم دارد.
فرمانده‌ی کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برای اولین‌بار در تعریف و توصیف فرمانده رشید و شهید، حاج قاسم سلیمانی فرمودند: او یک مکتب، راه و مدرسه درس‌آموز بود.
این تعریف و توصیف از طرف ولی فقیه جامع‌الشرایط برای یک سرباز و پاسدار حریم اسلام و مسلمین تعبیری بسیار بلند و ژرف است که حاوی نکات مهم و برجسته و محتوایی عمیق می‌باشد که پرداختن به ابعاد آن مکتب، تبیین آن راه و درس‌های آن مدرسه نه در وسع نگارنده و نه در فرصت و مجال این وجیزه است. در این مختصر سعی بر پرداختن به یکی از شاخص‌ترین خصوصیات این شخصیت مکتبی و راهبردترین درس برای نجات مسلمین و دفع شر اشرار و سلطه‌ی اجانب، یعنی مقاومت می‌باشد.
اگرچه ظاهراً دیگر شخص سلیمانی با همه‌ی خوبی‌ها، دلسوزی‌ها و جذابیت‌هایش در بین ما نیست، اما شخصیت او یعنی افکار و اندیشه‌ها و مرام و عقیده و روش و منش و سیر و سلوک تأثیرگذار او برای ما زنده و ماندگار و چراغ راه آینده است.
بی‌شک که شهید سلیمانی پیرو و پرورش‌یافته‌ی مکتب امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بود و افکار، اندیشه، اخلاق، روش، منش، شجاعت، اخلاص و سیر و سلوکش تجلی آموخته‌هایش از امامین انقلاب بود. چنانجه معظم‌له در اولین پیام خود، سردار سلیمانی را شاگرد مکتب امام خمینی (ره)  و فرزند انقلاب معرفی کردند.
و مکتب انقلابی امام راحل (ره) هم نشأت گرفته از مکتب اسلام ناب محمدی، علوی و حسینی و در امتداد آن بوده است و در این مصاف و میدان بدون اغراق می‌توان گفت که تجلی مکتب اسلام ناب محمدی در برابر مکاتب الحادی کفر و شرک و نفاق است. حاج قاسم به‌عنوان فرمانده‌ی میدانی جبهه‌ی مقاومت- جبهه‌ی اسلام ناب محمدی- جبهه‌ی حق و عدالت، جبهه‌ی مستضعفین جهان در مقابل جبهه‌ی استکبار جهانی و اسلام دورغین و آمریکایی قرار داشت.
به‌راستی که مکتب سلیمانی یک الگوی مکتبی جدید و بازتولید جدید از مکتب اسلام و در ادامه‌ی آن دکترین اسلامی است. آموزه‌های این مکتب مفسر و تشریح‌کننده‌ی این مکتب است. سخنرانی‌ها و وصیت‌نامه‌ی این شهید والامقام را می‌توان به‌عنوان مبانی نظری و مدیریت، تدبیر و عملکرد او در عرصه‌های نظامی، دیپلماسی، اخلاقی، رفتاری و ساده‌زیستی و ... مبانی عملی این مکتب برشمرد. 
به‌طور خلاصه می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شهید سلیمانی که باعث صاحب مکتب و درس باشد »جامعیت برآمده از عقلانیت و اخلاص بالای برآمده از دیانت« او بوده است و این‌ها همان پایه‌های مکتب سلیمانی، حاج قاسم است. به‌طوری که صاحب‌نظران چهار رکن برای مکتب حاج قاسم برشمرده‌اند: 1- اخلاص. 2- ولایتمداری. 3- مقاومت. 4- فروتنی و مهربانی به ضعفا. باشد تا همه‌ی ولایتمداران و دوستداران شهید سلیمانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در مورد مکتب سلیمانی جدی بگیرند و آن را توضیح دهند و تببین کنند  و برای تربیت نسل‌های آتی نشر دهند. 
به نظر می‌رسد یکی از نکات مهمی که اهمیت بیشتر شهید سلیمانی و مکتب او در آن است، این است که ایشان ضمن حفظ تمام فضایل دوران دفاع مقدس، یک عنصر بسیار مهم یعنی مقاومت و ثبات قدم در این راه داشت و هیچ‌وقت دچار تردید و شک نشد و هیچ‌گاه فریب دنیا با عنوان‌های بزرگ و با مقام‌های جورواجورش، با مال و منال آن‌چنانش، با زندگی پر زرق و برق و راحت‌طلبی‌هایش، با روشنفکرمآبی‌ها و تجددطلبی‌های واهی‌اش، نخورد.
او به‌حق سمبل و تبلور مقاومت و پایمردی و ثبات قدم بود و رمز پیروزی را هم همین می‌دانست. مقاومت نسبت به اعتقادات اصیل به اسلام ناب محمدی، قرآن، اهل‌بیت و ولایت‌پذیری؛ مقاومت در دفاع از آرمان‌های انقلاب اسلامی و ارزش‌های دینی؛ مقاومت و پایداری در حفظ جایگاه سربازی ولایت و پاسداری از انقلاب اسلامی؛ مقاومت در برابر هجمه‌های نظامی، سیاسی و فرهنگی دشمن؛ مقاومت و اصرار منطقی در گسترش دامنه‌ی اتحاد مسلمانان به‌طورکلی در برابر دشمنان اسلام و سرزمین‌های اسلامی؛ مقاومت در دفاع از مظلومین، محرومین و مستضعفین در هر جای دنیا؛ مقاومت و تلاش برای متحدساختن امت اسلامی؛ مقاومت برای زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت؛ مقاومت و پایداری در برابر سختی‌ها، تهدیدها، تحریم‌هایی که در این راه ... برای او و جمهوری اسلامی و جبهه‌ی مقاومت بود؛ مقاومت ...
 
یاد و خاطره‌اش گرامی و راهش پررهرو باد.


کد مطلب: 23063

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/23063/مقاومت-مهم-ترین-درس-مدرسه-ی-حاج-قاسم

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir