۰
plusresetminus
یادداشتی از محمدهاشم پوریزدان‌پرست؛

نزن سرباز؛ عکس جالب روزنامه کیهان از جنایت عمال رژیم پهلوی

تاریخ انتشارسه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۶
... دیروز در تهاجم نظامیان، در گوشه‌ای از خیابان گیر می‌افتد و یک نظامی از فاصله چند متری به سمت او شلیک می‌کند و عکاس روزنامه فوق‌الذکر نیز درست در همین لحظه از این صحنه تصویربرداری می‌نماید... ده‌ها دهان دیروز در خیابان سی‌متری تهران با این فریاد به حادثه‌ای که در شرف وقوع بود، فرمان توقف دادند: «نزن سرباز...»
نزن سرباز... روزنامه کیهان 10 بهمن 1357... انقلاب اسلامی
نزن سرباز... روزنامه کیهان 10 بهمن 1357... انقلاب اسلامی
به گزارش حافظ خبر؛ تصاویر، راویان صامت تاریخ هستند. عکس‌های انقلاب هم خاطرات و مخاطرات آن روزهای پر التهاب را روایت می‌کنند. "یک عکس، یک روایت" از زاویه دیگر به حوادث تاریخ انقلاب می‌پردازد.
تصویر صفحه نخست روزنامه کیهان در 10 بهمن 1357 یکی از ماندگارترین تصاویری است که در ان دوران منتشر شد و واکنش های مختلفی را در پی داشت.
محمدهاشم پوریزدان‌پرست از مبارزان انقلابی در این رابطه می‌نویسد: چاپ یک عکس در روزنامه‌ کیهان موجب شد تمام بعدازظهر امروز ذهنم مشغول آن باشد و ده‌ها بار با ناراحتی و تحیر به آن چشم بدوزم و بی‌قرار تاسف بخورم و تحمل خود را از دست بدهم؛ و مانند بسیاری دیگر، اشک از چشمانم جاری شود. 
یکی از تظاهرکنندگان، دیروز در تهاجم نظامیان، در گوشه‌ای از خیابان گیر می‌افتد و یک نظامی از فاصله چند متری به سمت او شلیک می‌کند و عکاس روزنامه فوق‌الذکر نیز درست در همین لحظه از این صحنه تصویربرداری می‌نماید.
روزنامه کیهان 10 بهمن 1357
این تصویر با جملات زیر در صفحه‌ اول روزنامه چاپ شده است: نزن سرباز!
ده‌ها دهان دیروز در خیابان سی‌متری تهران با این فریاد به حادثه‌ای که در شرف وقوع بود، فرمان توقف دادند: «نزن سرباز...»
یکی از تظاهرکنندگان که با ورود نظامیان به صحنه، موفق به فرار نشده، در گوشه‌ دیوار حالت دفاع به خود گرفته است و انگشت سرباز ماشه را فشار می‌دهد...

منبع: همگام با مردم در انقلاب اسلامی 2، مرکز اسناد انقلاب اسلامی
 
کد مطلب : ۲۳۰۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما