۰
plusresetminus

برای شناخت «انقلاب اسلامی در استان فارس» مطالعه این کتاب‌ها را از دست ندهید

تاریخ انتشارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۵
همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر بسته کتاب انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف معرفی می‌گردد.
کتاب های انقلاب اسلامی در شیراز، دانشگاه پهلوی، انقلاب اسلامی در جهرم،  شهید آیت الله ربانی شیرازی، خاطرات سید علی اصغر دستغیب، شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، خاطرات رجبعلی طاهری
کتاب های انقلاب اسلامی در شیراز، دانشگاه پهلوی، انقلاب اسلامی در جهرم، شهید آیت الله ربانی شیرازی، خاطرات سید علی اصغر دستغیب، شهید آیت الله سید عبدالحسین دستغیب، خاطرات رجبعلی طاهری
به گزارش حافظ خبر به نقل از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر بسته کتاب انقلاب اسلامی در شهرهای مختلف معرفی می‌گردد. در دومین شماره این مجموعه به معرفی کتاب‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی در شیراز پرداخته شده است.
در این رابطه عناوینی چون «انقلاب اسلامی در شیراز»، «انقلاب اسلامی در جهرم»، «زندگی و مبارزات آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی»، «زندگی و مبارزات آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب»، «خاطرات آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب»، «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد»، «لبخندهای زمستانی خاطرات رجبعلی طاهری» معرفی شده است.


1- انقلاب اسلامی در شیراز
در این اثر كه از پانزده فصل تشكیل شده است، از فصل نخست تا فصل ششم علاوه بر كلیاتی درباره‌ موقعیت طبیعی و اوضاع جغرافیایی شیراز، در مسیری گذرا به پیشینه‌ تاریخی شیراز از آغاز تا دهه‌ 1340 پرداخته شده است. در فصل هفتم، ضمن بررسی چگونگی اجرای قانون اصلاحات ارضی در فارس، شورش‌های ایلات قشقایی، سرخی، ممسنی و بویراحمد مورد بررسی قرار گرفته است.
در فصل هشتم رویدادهای شیراز و جهت‌گیری علما و روحانیون در قبال درگذشت آیت‌الله بروجردی، لایحه‌ انجمن‌های ایالتی و ولایتی، واقعه‌ فیضیه‌ قم و قیام مردم شیراز در 15 خرداد و دستگیری علما و روحانیون مؤثر در قیام و پیامدهای آن مورد توجه قرار گرفته است. در فصل نهم فعالیت رژیم پهلوی در فاصله‌ سال‌های 1343 تا 1356 بررسی شده است. برگزاری یازده دوره جشن هنر شیراز (1346ـ 1356)؛ برگزاری جشن‌های 2500 ساله در پاسارگاد، تخت‌جمشید و شیراز؛ تأسیس دانشگاه پهلوی در سال 1341 و توسعه‌ سریع آن با توجه ویژه‌ شاه به آن؛ فعالیت و نفوذ تشكیلات فراماسونری در شیراز، از جمله‌ این فعالیت‌هاست.
در فصل دهم، ضمن معرفی علما و روحانیون شیراز به نقش آنان در مبارزه علیه رژیم پهلوی پرداخته شده است. سپس فعالیت گروه‌ها و احزاب سیاسی و جنبش دانشجویی در شیراز مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل یازدهم پس از بررسی اوضاع سیاسی ـ اجتماعی شیراز، واكنش‌های مردم شیراز در قبال وقایعی چون درگذشت دكتر شریعتی، درگذشت سید مصطفی خمینی، قیام 19 دی قم و 29 بهمن تبریز مورد توجه قرار گرفته است.
اوج‌گیری حركت مردم شیراز در سال 1357 و وقایع و رویدادهای پیش‌آمده در جریان اعتصابات و تظاهرات و درگیری‌های به‌وجودآمده بین مردم و نیروهای نظامی و انتظامی و چگونگی پیروزی مردم در روز 22 بهمن در فصل‌های دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم مورد بررسی قرار گرفته است.
سرانجام در فصل پانزدهم تحولات سیاسی ـ اجتماعی شیراز در سال‌های اولیه‌ پیروزی انقلاب مورد مطالعه قرار گرفته است. مهم‌ترین این رویدادها شامل: بازگشایی سازمان‌ها و ادارات دولتی و انتصابات جدید؛ تشكیل نهادهای انقلابی در شیراز؛ دستگیری و محاكمه‌ مقامات امنیتی و نظامی سابق؛ برگزاری همه‌پرسی و انتخابات خبرگان قانون اساسی، ریاست­جمهوری و مجلس شورای اسلامی و فعالیت و درگیری جریان‌های سیاسی و رویدادهای شیراز پس از بركناری بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری و در دوران ریاست جمهوری شهید رجایی می‌باشد.
کتاب «انقلاب اسلامی در شیراز» نوشته منصور نصیری طیبی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید


2- انقلاب اسلامی در جهرم
جهرم یكی از شهرهای استان فارس است كه به بركت وجود عالمان دیندار، فاضل، انقلابی و مردم مسلمان و همیشه در صحنه‌ از كانون‌های جوشان انقلاب اسلامی محسوب می‌شد و یكی از یازده شهری بود كه برای نخستین‌ بار در سال 1357 در آن حكومت نظامی اعلام شد.
این اثردر هفت فصل به بررسی سوابق تاریخی مردم جهرم در حوادثی نظیر جنبش تحریم تنباکو، انقلاب مشروطیت می‌شود و قیام آیت‌الله عبدالحسین لاری می‌پردازد. در ادامه به واکاوی اوضاع جهرم در زمان رضاخان پرداخته است. فصل چهارم و پنجم این کتاب با مرور سال‌های 1320 الی 1356 وقایعی همچون: جهرم و نهضت جنوب، مردم جهرم و ملی شدن صنعت نفت، رحلت آیت‌الله بروجردی، تحریم و رفراندوم 1341، حادثه فیضیه، دستگیری امام‌خمینی، واکنش مردم جهرم به کاپیتولاسیون، جشن‌های 2500 ساله و برخورد مردم جهرم با جریان‌های سیاسی، فرهنگی و هنری رژیم پهلوی را بازخوانی می‌کند. فصل ششم این اثر به صورت اختصاصی به انقلاب اسلامی در جهرم و وقایع مربوط به آن در سال 1357 می‌پردازد. در هفتمین فصل نیز به حوادث پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخته است.
کتاب «انقلاب اسلامی در جهرم» نوشته دکتر سید ابوالفضل رضوی و وحید کارگر جهرمی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید


3- زندگی و مبارزات آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی
شهید آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی از جمله شخصیت‌های تاثیرگذار و مهم در تاریخ انقلاب اسلامی است. وی از مدافعان سرسخت و مستحکم نهضت اسلامی و رهبری آن امام‌خمینی بود.
این اثر  در شش فصل به زندگی و مبارزات آیت‌الله ربانی‌شیرازی پرداخته است و برخی از فعالیت‌ها وی را مورد بررسی قرار داده است. فصل اول و دوم این کتاب به پیشینه خانوادگی و حیات علمی شهید پرداخته است. فصل سوم نیز که بی ارتباط با فصل دوم نیست شخصیت علمی وی را مورد بررسی قرار داده است و شامل آثار و تالیفات می‌باشد. فصل چهارم و پنجم این اثر با موضوع همگامی با نهضت امام‌خمینی و مبارزه و زندان به وقایع اصلاحات ارضی، لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، قیام 15 خرداد، تلاش در جهت تثبیت مرجعیت امام، تشکیلات مخفی در شیراز، مبارزه در زندان، شکنجه‌ها، مخالفت با جشن‌های 2500 ساله و مبارزه با سازمان مجاهدین خلق اشاره دارد. فصل ششم این کتاب به نقش‌آفرینی شهید از پیروزی انقلاب اسلامی تا شهادت او می‌پردازد.
کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی» نوشته محمدرضا تمری توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید


4- زندگی و مبارزات آیت‌الله سید عبدالحیسین دستغیب
شهید «آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب» از علمای مشهور شیراز علاوه بر مقامات علمی و فقهی و عرفانی، در جریان نهضت اسلامی از پیشگامان  پیروی از دستورات امام‌خمینی در استان فارس بود كه مبارزات بی‌امانی را علیه رژیم پهلوی آغاز كرد.
کتاب حاضر در دو بخش مبتنی بر اسناد به جای مانده از ساواک و خاطرات نزدیکان وی و انقلابیون شیراز شکل گرفته است؛ بخش اول کتاب تحت عنوان «مدخل پژوهشی» ابتدا به شرح زندگی شهید دستغیب از تولد تا شهادت پرداخته، سپس مبارزات سیاسی وی در نهضت امام‌ خمینی بررسی شده است. فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و نیز گاهشمار زندگی آیت‌الله دستغیب از دیگر مطالب این بخش است. در بخش دوم، بطور کامل اسناد پرونده آیت‌الله دستغیب را در بر دارد که برخی از آن‌ها برای اولین‌بار منتشر می‌شود.
کتاب «زندگی و مبارزات آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب» نوشته حمید سفیدگر شهانقی و محمد چغایی اراکی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید
 
5- خاطرات آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب
آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب در شیراز متولد شد. از نخستین کسانی بود که با ورود به فرهنگ و تاسیس مدرسه، در سمت مدیریت آن مشغول خدمت شد. وی با آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام‌خمینی وارد جریانات سیاسی شد و تا پیروزی انقلاب اسلامی به این مسیر ادامه داد.  کتاب حاضر که خاطرات آیت‌الله دستغیب را بررسی کرده است به مواردی همچون همراهی نهضت با انتشار عکس و اعلامیه، مدیریت تظاهرات و راه‌پیمایی‌ها، فعالیت در مساجد، دستگیری و شکنجه توسط ساواک، فعالیت در مهدیه شیراز، خاطرات و فعالیت‌های دوران تبعید، حوادث و فعالیت‌های سیاسی در پیروزی انقلاب اسلامی، سفر به تهران و شرکت در مراسم استقبال و ... اشاره دارد.
 کتاب « خاطرات آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید
 
6- دانشگاه پهلوی به روایت اسناد
کتاب «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» به دنبال مطالعه اسنادی اهداف تاسیس دانشگاه پهلوی از ابتدای دهه چهل تا پیروزی انقلاب اسلامی است. اسناد و مدارک موجود، حاکی از فعالیت‌های انقلابی دانشگاهیان و دانشجویان است. در این کتاب ضمن توصیف و تبیین زمینه‌ها و شرایط پیدایش دانشگاه پهلوی، چگونگی رشد و انقلابی شدن دانشجویان آن دانشگاه نیز به روایت اسناد بررسی و ارزیابی شده است. مجموعه حاضر با توجه به نقش موثر اساتید و دانشجویان در گسترش و تداوم مبارزات انقلاب اسلامی، به طور اخص به وقایع دانشگاه شیراز پرداخته است.
کتاب «دانشگاه پهلوی به روایت اسناد» نوشته فرزاد سلیمانی و دکتر مجتبی سلطانی احمدی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید
 
7- لبخندهای زمستانی خاطرات رجبعلی طاهری
خاطرات رجبعلی طاهری اطلاعات سودمندی از جریان انقلاب اسلامی در شیراز و تهران در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. وی تجربه بیش از نیم قرن فعالیت در عرصه سیاسی ایران را داشت و خاطرات او از نهضت ملی، نهضت اسلامی تا سال‌های پس از انقلاب را دربر می‌گیرد. سیاست‌ورزی در بستر نهضت ملی، مهاجرت به پایتخت و حضور در مسجد هدایت و انجمن اسلامی دانشگاه‌ها، ورود به نهضت اسلامی، مبارزات انقلابی، تسخیر ساواک شیراز و پیروزی انقلاب اسلامی عناوین مهم خاطرات مرحوم طاهری است. راوی به جهت مسئولیت‌های متعدد در شیراز پس از انقلاب، ناگفته‌های نابی را روایت می‌کند تا به حال کمتر بازگو شده است.
کتاب خاطرات رجبعلی طاهری با عنوان « لبخندهای زمستانی» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.
برای شناخت انقلاب اسلامی در استان فارس خواندن این کتاب‌ها را از دست ندهید



علاقمندان می‌توانند برای تهیه این بسته کتاب علاوه بر رجوع به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به نشانیwww.irdc.ir، به فروشگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی واقع در: خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری، نبش مجتمع ناشران مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 22211174 تماس بگیرند.
کد مطلب : ۲۳۱۲۰
برچسب ها :
عالم ربانی شهید آیت‌الله عبدالرحیم ربانی شیرازی آیت‌الله دستغیب شهید دستغیب شهید آیت‌الله سید عبدالحسین دستغیب آیت‌الله سید علی‌اصغر دستغیب دانشگاه دانشگاه ها دانشگاه علوم پزشکی شیراز دانشگاه شیراز پهلوی محمدرضا شاه پهلوی محمدرضا پهلوی دانشگاه پهلوی روایت سبک زندگی زندگی مبارزه خاطرات لبخند زمستان مهندس رجبعلی طاهری اصلاحات ارضی 1340 بافت تاریخی خانه تاریخی بنای تاریخی شهر تاریخی بناهای تاریخی عمارت تاریخی تاریخ معاصر تاریخ شفاهی ایران پیشینه‌ شورش قشقایی شیراز ناصرخان قشقایی قشقایی صولت‌الدوله قشقایی اسماعیل خان قشقایی ایل قشقایی خسروخان قشقایی ترک قشقایی سرخی ممسنی کهگیلویه و بویراحمد آیت‌الله سید حسین بروجردی لایحه‌ انجمن‌های ایالتی و ولایتی لایحه‌ فیضیه‌ قم حادثه قم حوادث قم شهرقم قیام مردم 15 خرداد دستگیری 1342 علما روحانیون رژیم 1343 1356 جشن فرهنگ و هنر هنرمندان هنرمند هنر جشن هنر شیراز 1346 جشن‌های 2500 ساله پاسارگاد تخت‌جمشید 1341 فراماسونری احزاب روابط سیاسی سیاسی آرامش سیاسی اخلاق سیاسی پایتخت سیاسی فعال سیاسی جنبش دانشجویان فعالان دانشجویی دانشجو دکتر علی شریعتی آیت الله سید مصطفی خمینی 19 دی قیام 29 بهمن تبریز اعتصاب تظاهرات درگیری درگیری نظامی نظامی نظامیان حكومت نظامی نیروی انتظامی انتظامی پیروزی 22بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن اجتماعی محاكمه‌ همه‌پرسی انتخابات آزاد انتخابات شعار انتخاباتی انتخاباتی جرایم انتخاباتی مجلس خبرگان قانون اساسی قانون قانونی قانون گذاری برخورد قانونی ریاست­ جمهوری مجلس مجلس شورای اسلامی نمایندگان مجلس نماينده مجلس انتخابات مجلس مجلس شورای ملی بنی‌صدر سید ابوالحسن بنی‌صدر رجایی شهید رجایی شهید محمدعلی رجایی نوشته منصور نصیری طیبی کتاب «انقلاب اسلامی در شیراز» فاضل مسلمانان مسلمان جنبش تحریم تنباکو تحریم تحریم‌ تنباکو مشروطیت آیت الله سید عبدالحسین مجتهد لاری رضاخان 1320 نهضت جنوب نهضت نهضت ملی رفراندوم کاپیتولاسیون فرهنگی تهاجم فرهنگی معضلات فرهنگی فرهنگی واجتماعی سید ابوالفضل رضوی وحید کارگر جهرمی سرسخت رهبری خمینی امام خمینی امام‌خمینی خانوادگی علمی حوزه علمیه مرجعیت تشکیلات شکنجه زندان سازمان زندان ها زندانیان زندانی زندانیان سیاسی سازمان مجاهدین خلق محمدرضا تمری فقهی عرفان فارس فارسی استان فارس ساواک پژوهش پژوهشکده پژوهشگر تولد شهادت فرهنگ ایثار و شهادت گاهشمار حمید سفیدگر شهانقی محمد چغایی اراکی مدرسه مدرسه ها مدرسه سازی مدیریت عکس اعلامیه مساجد مهدیه تبعید تهران استقبال فرزاد سلیمانی مجتبی سلطانی احمدی اطلاعات مهاجرت مهاجرت از شهرها پایتخت پایتخت اداری پایتخت ایران تهران پایتخت مسجد مسجد جامع شیراز مسجد هدایت انجمن انجمن اسلامی انجمن اسلامی دانشگاه‌ها تسخیر حسین کاوشی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما