یادداشتی از مهدی تقی‌‌نژاد؛

آشنایی با سید احمد پیشوا

23 بهمن 1399 ساعت 13:41

ارتباط نزدیکی با امام خمینی دارد. برخی اطلاعات ویژه را او به امام می‌دهد مثل تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی که امام آن واکنش تاریخی را انجام می‌دهند.


به گزارش حافظ خبر؛ آیت الله سید احمد پیشوا طباطبایی از روحانیون ویژه در کشور ماست.
او پس از تحصیل با کیفیت در نجف اشرف، سال ۱۳۳۸ به کازرون برمی‌گردد و علاوه بر اقامه جماعت و تدریس در حوزه علمیه و منبر و وعظ، به فعالیت‌های اجتماعی مثل ساختن کتابخانه و لوله‌کشی آب شرب برای شهر و ایجاد صندوق قرض‌الحسنه و اصلاح روابط بین مردم می‌کند.
ارتباط نزدیکی با امام خمینی دارد. برخی اطلاعات ویژه را او به امام می‌دهد مثل تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس شورای ملی که امام آن واکنش تاریخی را انجام می‌دهند.
او از طریق سید عبدالحسین طباطبایی نماینده مردم کازرون در مجلس که نسبت فامیلی با او دارد به بسیاری از اطلاعات محرمانه دست می‌یابد و در اختیار امام قرار می‌دهد که نقش او از این نظر منحصر است.
ده سال بعد به شیراز می‌رود و همان فعالیت‌هایی که در کازرون داشت را گسترده‌تر انجام می‌دهد.
مسجد و حوزه علمیه می‌سازد، بنیاد المهدی(عج) را بنا می‌کند، صندوق خیریه و خیلی کارهای دیگر که او را از سایر روحانیون متمایز می‌کند.
می‌توان گفت انقلابی‌ترین و شجاع‌ترین روحانی فارس بود.
نخستین نمازجمعه شیراز را او اقامه می‌کند.
به چند زبان زنده دنیا مسلط بود و سفرهای زیادی به کشورهای مختلف داشت.
سه ماه پیش از درگذشتش به منزل‌شان در شیراز رفتم. منش و روش او همان بود که از روحانیت آگاه و مسوول شیعه انتظار می‌رفت. بیست و سوم بهمن سالروز درگذشت اوست.
------------
آیت‌الله سید احمد پیشوا در 23 بهمن 1384 درگذشت.


کد مطلب: 23150

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/note/23150/آشنایی-سید-احمد-پیشوا

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir