۰
plusresetminus

چرا ترکیه با وجود حمایت از داعش و النصره مورد حملات گروه‌ها قرار می‌گیرد؟

تاریخ انتشارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶
حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و رهبر فعلی آن داوود اوغلو، به دنبال احیای رویای امپراطوری عثمانی بوده و هستند و از هیچ کوششی هم در این مسیر دریغ نکرده‌اند.
ترکیه
ترکیه
"حافظ نیوز"،  سید حامد حق‌پرور

باسمه تعالی

در هفتم ژوئن 2015 انتخابات مجلس ترکیه به پایان رسید و کردها توانستند 12 درصد آرا، یعنی با کسب 79 کرسی مجلس در رتبه چهارم قرار بگیرند. این آغاز ماجرا هست و البته پایان نخواهد بود. همه تحلیلگران سیاسی می‌دانند از زمان روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه، این حزب نگاه خوبی به کردها نداشته و حتی تا جایی که توانسته علیه آن‌ها اقدام هم کرده است. اما با همه اقدامات انجام شده نتوانست جلوی ورود آن‌ها به مجلس را بگیرد.

حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و رهبر فعلی آن داوود اوغلو، به دنبال احیای
اندیشه‌های واهی و خیالی اردوغان او را دچار توهم سیاسی کرده است
رویای امپراطوری عثمانی بوده و هستند و از هیچ کوششی هم در این مسیر دریغ نکرده‌اند. مثلاً با حمایت از داعش و جبهه النصره به جنگ سوریه رفتند تا خواسته یا ناخواسته به جبهه وهابی- صهیونیستی در منطقه کمک کنند و هم به زعم خود جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیرند. که البته از سال 2011 تاکنون نتوانسته‌اند به توفیقی دست یابند. هم در احیای امپراطوری عثمانی که می‌توان گفت پیروزی کردها در انتخابات مجلس جلوی آن‌ها را خواهد گرفت و هم در طرح جلوگیری از نفوذ ایران، چون نه تنها نظام سوریه از بین نرفت بلکه هم‌اکنون هم کشورهای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل بحران سوریه سیاسی است نه نظامی.

اندیشه‌های واهی و خیالی اردوغان او را دچار توهم سیاسی کرده است؛ مثلاً روزی در کنفرانس
همین اردوغان تا جایی که توانست کردهای ترکیه را بایکوت خبری و سیاسی کرد تا توانست از داعش و النصره حمایت کرد و می‌کند بعد ایران را محور ناامنی در منطقه خطاب می‌کند
دائوس شیمون پرز را کودک‌کش خطاب می‌کند و جلسه را ترک می‌کند؛ اما همین اردوغان مدتی بعد با اسرائیلی که کشتی نجاتی را که راهی غزه بود و به آن حمله‌ور شد و تعدادی از شهروندان ترک را به شهادت رساند به بهانه سیاسی با آن‌ها مصالحه می‌کند.

همین اردوغان تا جایی که توانست کردهای ترکیه را بایکوت خبری و سیاسی کرد تا توانست از داعش و النصره حمایت کرد و می‌کند بعد ایران را محور ناامنی در منطقه خطاب می‌کند؛ اما می‌بینیم که قضیه برعکس می‌شود و کسی که برای دیگران چاه حفر می‌کند خودش در همان چاه گرفتار می‌شود.

ترکیه چندین هفته است که از نظر امنیتی ناامن شده است. هر روز و هر هفته تقریباً خبری مبنی بر حمله تروریستی به کلانتری‌ها و ساختمان‌های ترکیه به گوش می‌رسد. حتی مسافرانی که قصد عزیمت به ترکیه دارند نیز در امان نیستند. مثلاً حمله به اتوبوس و قطار ایرانی نمونه بارزی در این راستا است.

حال سؤال اینجاست که چرا ترکیه با وجود حمایت از داعش و النصره مورد حملات
اردوغان باید بداند با سیاست‌های جاه‌طلبانه خود نه تنها امنیت ترکیه را تأمین نخواهد کرد بلکه به ناامنی آن نیز کمک خواهد کرد
گروها قرار می¬گیرد. البته اینکه این حملات توسط کردها صورت گرفته یا داعش و النصره هنوز مشخص نیست؛ اما عجیب است که از طرف داعش و النصره صورت گرفته باشد چون ترکیه حامی آن‌ها است.
البته کسی که مار در آستین خود پرورش دهد باید منتظر نیش این مار نیز باشد؛ اما عجیب هم نیست که کردها این عملیات‌ها را سازماندهی کرده باشند، بالاخره جمعیت قابل توجهی از ترکیه را کردها تشکیل می‌دهند مسلماً وقتی به آن‌ها توهین شود، مزدور تلقی شوند، عامل ناامنی‌ها معرفی شوند و ...حتماً سکوت آن‌ها شکسته خواهد شد و خسارات سنگینی به دولت ترکیه خواهند زد.

اردوغان باید بداند با سیاست‌های جاه‌طلبانه خود نه تنها امنیت ترکیه را تأمین نخواهد کرد بلکه به ناامنی آن نیز کمک خواهد کرد. بدعتی که حزب عدالت و توسعه گذاشته است عاقبتی جزء ناامنی‌های فعلی نخواهد داشت مگر آنکه به سمت عقلانیت و نه احساس حرکت کند.
 
کد مطلب : ۹۸۲۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما