۰
plusresetminus

سرانجام تلخ مجتمع‌سازی‌های غیراصولی/ خشت‌هایی که معماران کج می‌نهند

تاریخ انتشارجمعه ۵ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۶
این روزها سکونت در آپارتمان رواج بسیاری یافته که از قیمت کمتر تا توسعه شهر به سمت انبوه سازی از عوامل متعدد آن است.
سرانجام تلخ مجتمع‌سازی‌های غیراصولی/ خشت‌هایی که معماران کج می‌نهند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ خبر، عمه آذر یک خانه ویلایی 200 متری داشت که عمو محمد خدابیامرز حدود 18 سال قبل زمین آن را خرید و خودش ساخت و ساز کرد. خانه را به سبک دوبلکس که آن روزها خیلی پرطرفدار و در بورس بود ساخت. راستش عمه آذر آن روزها جوان‌تر بود و برای بالا و پایین رفتن از پله‌های خانه مشکلی نداشت اما حالا که از پادرد و کمردرد همیشه می‌نالد دیگر نمی‌توانست در این خانه زندگی کند. با بچه‌ها به نتیجه رسید که خانه را بفروشد و ارث و میراث پدر را تقسیم کنند و برای خودش هم آپارتمان جمع و جوری دست و پا کند تا به قول خودش، آخرعمری راحت‌تر زندگی کند. اما از روزی که پا در آپارتمانی که قیمتش هم نسبت به نقطه مکانی که در شیراز قرار داشت چندان هم کم نبود،  گذاشت کاملاً پشیمان شد.
هنوز یک ماه نشده بود که آپارتمان را به مشاور املاک سپرد تا برایش بفروشد و علت این کار را مشکلاتی مثل شیب نامناسب راه آب، وجود رطوبت در کمد دیواری‌ها و...  عنوان می‌کند.
این داستانی است که جز از زبان عمه آذر از خیلی‌ها این روزها می‌شنوم که البته با آپارتمان‌نشینی مشکلی ندارند اما مشکلات کوچک و بزرگی که به دلیل عدم رعایت در ساخت و ساز و توکاری واحدها بروز می‌کند، آنها را دچار مشکل ساخته است.
آب نرفته
جوان 34 ساله‌ای که یک آپارتمان 2سال ساخت خریده است با اشاره به عدم رعایت برخی موارد اصولی در آپارتمان سازی‌ها به خبرنگار فارس می‌گوید: واحدی را که خریداری کرده‌ام در ظاهر بسیار مناسب است اما شیب کف حمام، سرویس بهداشتی، بالکن و...  نامناسب است و آب جمع می‌شود.
پرویز ادامه می‌دهد: این موارد، مشکلاتی هستند که تا زمان اسکان در خانه مشخص نمی‌شوند اما بسیار حائز اهمیت هستند.
وی باور دارد: ساخت و ساز به سبک انبوه شرط نیست بلکه باید انبوه سازان از گروه‌های تخصصی و کارشناس برای تمام موارد ساخت به ویژه توکاری ساختمان استفاده کنند.
بندکشی و کف‌سازی
محدثه نیز که چند سالی است در مجتمع آپارتمانی زندگی می‌کند، اجرای کف‌سازی‌ها در برخی از انبوه‌سازی‌ها را دچار مشکل می‌داند و عنوان می‌کند: چند ماه بیشتر ساکن محل سکونت فعلی خود نشده بودیم که از سقف حمام و دستشویی آب نشت کرد و با اعتراض به همسایه طبقه بالا در نهایت بندکشی و دوغاب مجدد انجام داد تا مشکل رفع شد.

 
این زن 47 ساله ادامه می‌دهد: همین مشکل برای کف سرویس بهداشتی ما نیز پیش آمد که نشت آب برای واحد پایین را در پی داشت.
وی اضافه می‌کند: سرامیک‌کاری کف سالن و اتاق‌ها نیز تمیزکاری نشده و فاصله‌دار و با بندکشی‌های برآمده انجام شده است که مشخص می‌کند در مجتمع‌سازی، گاهاً از گروه معماری و ساخت و ساز غیر حرفه‌ای و ارزان قیمت استفاده می‌شود که در نهایت به ضرر خریدار و مصرف‌کننده که با قیمت بالا از کیفیت پایین برخوردار شده‌اند، تمام می‌شود.
هواکش تهویه
جمشیدی از اجرای اقدامات غیر استاندارد در برخی مجتمع‌های مسکونی گلایه می‌کند و می‌گوید: آشپزخانه واحدی که خریدم، فاقد خروجی هود آشپزخانه بود.
این مرد 62 ساله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌افزاید: بعد از بررسی مشخص شد که در زمان کاشی‌کاری آشپزخانه، خروجی تهویه آن توسط کاشی‌کار مسدود شده است.
وی با تاکید بر موارد خطرناکی که در پی عدم رعایت استاندارد در واحدهای مسکونی ایجاد می‌شود، بیان می‌کند: در برخی موارد خروجی‌های لوله بخاری، پکیج گرمایشی و...  نیز استاندارد نیست و نیاز به اصلاح دارد.
دقت در خرید
یک کارشناس معماری نیز با اشاره به اهمیت رعایت استانداردهای لازم در مجتمع‌سازی به خبرنگار فارس می‌گوید: به آپارتمان‌های دارای مشکلات و نقص فنی قطعاً پایان کار تعلق نمی‌گیرد.
عظیم صالح‌پور می‌افزاید: خریداران باید در زمان خرید از داشتن پایان کار اطمینان حاصل کنند و رعایت شدن موارد ایمنی و ضروری را مورد توجه قرار دهند.

 
وی تاکید می‌کند: انبوه‌سازان و پیمانکاران نیز برای ارائه مجتمع‌های باکیفیت باید بر عملکرد نیروهای ساخت و ساز خود نظارت کافی داشته باشند و مهندسان ناظر با حساسیت بیشتری بر پیشرفت کار نظارت کنند تا شاهد بنا شدن مجتمع‌های باکیفیت در سطح شهرمان باشیم.

منبع: فارس
کد مطلب : ۱۹۴۷۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما