۱
plusresetminus

غربالگری چیست و چرا باید انجام شود؟!

تاریخ انتشاردوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۱
با استفاده از روش های غربالگری می توان می‌توان افراد به ظاهر سالمی را كه از نظر ابتلاء به یك بیماری خاص در معرض خطر بیشتری هستند از افراد سالم شناسایی كرد.
غربالگری چیست و چرا باید انجام شود؟!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی حافظ، با استفاده از روش های غربالگری می توان می‌توان افراد به ظاهر سالمی را كه از نظر ابتلاء به یك بیماری خاص در معرض خطر بیشتری هستند از افراد سالم شناسایی كرد. باید توجه داشت در مورد افرادی كه پُرخطر محسوب می‌شوند برای تشخیص قطعی باید آزمایش‌های تكمیلی انجام شود. امروزه در بسیاری از كشورها برنامه‌های غربالگری نوزادان به صورت گسترده در دست انجام است كه با استفاده از چند آزمایش ساده بر روی خون نوزاد صورت می‌گیرد.

درمورد علت اهمیت غربالگری در نوزادان می توان گفت که غربالگری نوزادان برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های مادرزادی بسیار خطرناك مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این بیماری‌ها به موقع تشخیص داده نشوند ممكن است باعث بروز عقب‌ماندگی ذهنی، كندشدن رشد جسمی و حتی مرگ شوند.
 انجام این آزمایش برای نوزادان3تا5روز اجباری می باشد که هزینه آن معادل37000تومان است.
در طرح جدید وزارت بهداشت آزمایش متابولیک ارثی شامل 20 بیماری به این آزمایشات اضافه گردیده که در حال حاضر به صورت اختیاری می باشد.
آزمایش فوق از تاریخ 8/2/97تا30/11/97 رایگان بوده است که با استقبال خوب مردم رویرو شد اما از تاریخ 1/12/97 آزمایش متابولیک ارثی با تعرفه وزارت بهداشت 55000تومان تعیین گردید که به دلیل وضعیت و مشکلات اقتصادی اخیر مردم از انجام این آزمایشات سر باز زدند.
گفتنیست این طرح در حال حاضر در دو استان مازندران و فارس در حال اجراست . امید است با تدابیر مسئولین زیربط این مشکل که با سلامت مردم در ارتباط است مرتفع گردد.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری
کد مطلب : ۱۹۵۵۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
m. f.
feedback
Iran, Islamic Republic of
عاااالی,
شهرام
feedback
Romania
بسیار مفید بود