آغاز اجرای بخش استانی نقشه مهندسی فرهنگی فارس

26 بهمن 1399 ساعت 14:39

امور باید بر مبنای برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی پیگیری شود و در زمان بندی مشخص طرح را نهایی کنیم و برای تصویب به صحن شورای فرهنگ عمومی آورده تا وارد فاز اجرایی شود.


به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام در این جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود: در طول سال گذشته از آن رو که فعالیت‌های فرهنگی به هماهنگی نخبگانی نیاز دارد، پیش از تصویب طرح اطلاع‌رسانی صورت گرفت و نقطه‌نظرات نخبگان استان جمع‌آوری شد.
وی با بیان اینکه سند مهندسی فرهنگی با همت استانداری فارس به‌خوبی تدوین شده است، ابراز کرد: ظاهراً برخی استان‌هادر تهیه این سند عقب هستند و از همین رو اقدامات صورت‌گرفته تاکنون ستودنی است و حال که در این مرحله قرار دارد باید در اسفندماه ارائه شده و به تصویب رسد.
امام جمعه شیراز  ادامه داد: ‌ضروری است که مردم قرآن خواندن را بیاموزند؛ اما برنامه‌ای برای دستیابی به این مهم نداشته‌ایم و گرچه نهادهای مردمی و اهل بیتی استان جلساتی در طول هفته برگزار می‌کنند و مدیریت‌های مختلف نیز به این موضوع ورود کرده‌اند نیاز است بیشتر به آن رسیدگی شود.
آیت الله دژکام با اشاره به ساختاری که از سوی معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره عنوان شد، گفت: برای دستیابی به این مهم، نیازی به ساختارهای پیچیده در ادارت و سامانه‌های بسیار نیست؛ بلکه بیش از آن، هماهنگ‌سازی بین فعالیت‌ها اهمیت دارد.
امام جمعه شیراز اظهار کرد: آنچه حوزه دولتی و نهادهای حاکمیتی در زمینه‌های فرهنگی هزینه می‌کنند در وضعیت فعلی در مقابل آنچه مردم انجام می‌دهند، شایان توجه نیست؛ اما انگیزه‌بخش است و گروه‌های مردمی را به ادامه فعالیت‌ها دلگرم می‌کند.
نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰ باید گامی مهم در عرصه ترویج فرهنگ قرآن و عترت برداریم، افزود: از آنجا که هدف، توسعه فرهنگ قرآن و عترت در سال آینده است، ضروری است عنوان شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی به شورای قرآن و عترت استان فارس تبدیل شود؛ همچنین ایجاد کارگروه‌ها در ادامه کار و در صورت لزوم صورت گیرد و کارگروهی پیش از آغاز به کار تشکیلات تعریف نشود اگر لازم شد کار گروهی تشکیل شود و پیش از آغاز تشکیلات تعریف نشود.
 رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه وضعیت پرداختن به قرآن در جامعه مطلوب نیست، اظهار کرد: جامعه‌ای که می‌خواهد آماده ظهور شود باید قرآن‌خوان باشد و سال ۱۴۰۰ زمان مناسبی است که اهتمامی جدی در این زمینه صورت گیرد تا مقدمات ظهور را فراهم کنیم.
تعدد سامانه‌ها و کارگروه‌ها معضل شده است
استاندار فارس نیز در این نشست با بیان اینکه در کشور با مشکل تعدد سامانه‌ها و کارگروه‌های مختلف مواجهیم، گفت: این موضوع معضل شده است و وجود چندین کارگروه، برای شورای توسعه قرآن و عترت وقت‌گیر و پیچیده خواهد بود؛ از همین رو باید دسته‌بندی موضوعی تعریف کرد.
عنایت‌الله رحیمی خواستار ایجاد کارگروهی عملیاتی همراه با تبلیغ و اطلاع‌رسانی به جای چندین کارگروه به‌منظور تشکیل شورای قرآن و عترت شد.
امضا تفاهم نامه برنامه های فرهنگی و هنری
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی نیز در این نشست با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی استان و تحقق بخشی به منشور توسعه قرآنی و خانواده متعالی در دستور کار است، ابراز کرد: آیین‌نامه شورای عالی توسعه قرآنی در سال‌های پیش در کشور تعریف شده، اما عملیاتی نشده است و هم‌اکنون می‌تواند ذیل شورای فرهنگ عمومی در فارس بومی‌سازی شده و اجرایی شود.
صابر سهرابی با اعلام اینکه تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پنج بند منعقد گردید، افزود: در ساختار اولیه شورای فرهنگ عمومی استان، شورای توسعه قرآن و عترت ذیل شورای فرهنگ عمومی فعالیت خواهد کرد.
یکصد و هفدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با دو دستور کار برگزار شد. دستور کار نخست مربوط به تشکیل شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی و دستور کار دوم به موضوع نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس اختصاص یافت و در ادامه تفاهم نامه هماهنگی برنامه های فرهنگی و هنری استان فارس نیز مورد تایید و امضا قرار گرفت.
این تفاهم نامه مشترک همکاری در زمینه های فرهنگی میان نهاد نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پنج بند به شرح ذیل منعقد گردید:
1- مشارکت در برپایی، اعطای مجوز و راه‌اندازی فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های فصلی و دائمی در حوزه عفاف و حجاب و تشکیل کارگروه مشترک به منظور تسهیلگری فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد در این عرصه
2-بازطراحی ساختار دبیرخانه شورای فرهن عمومی استان فارس با هدف چابک‌سازی، فعال‌سازی و افزایش بهره‌وری این شورا با بکارگیری و استقرار نیروهای نخبه فرهنگی معرفی شده از سوی نهاد در دبیرخانه شورا
3-راه‌اندازی و به رسمیت شناختن قرارگاه مردمی عفاف و حجاب استان فارس با هدف حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های سازمان‌‌های مردم‌نهاد و فعالان فرهنگی مردمی در زمینه عفاف و حجاب و همچنین اشراف و مطالبه‌گری مطلوب در این زمینه از ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول و تولید محتوا و استمرار آموزش همگانی در این زمینه. لازم به ذکر است این شورای به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان راه‌اندازی خواهد شد.
4-تشکیل شورای قرآن و عترت استان فارس با هدف حمایت هرچه بیشتر از فعالیت‌های تشکل‌ها و فعالان قرآنی و انسجام‌بخشی و پرهیز از موازی‌کاری در فعالیت‌ها و رویکردهای قرآنی ارگان‌ها در سطح استان به ریاست نماینده ولی‌فقیه و دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس
5-تشکیل شورای عالی فضای مجازی استان فارس با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی در این عرصه و هم‌افزایی و یکپارچه کردن ظرفیت‌های قانونی موجود و تولید محتوای مناسب و راهبری صحیح فرهنگی در عرصه فضای مجازی به ریاست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همکاری نهادها


کد مطلب: 23177

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/report/23177/آغاز-اجرای-بخش-استانی-نقشه-مهندسی-فرهنگی-فارس

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir