۰
plusresetminus

آغاز به کار کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر

تاریخ انتشارجمعه ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۰
این جنبش به گونه‌ای مدیریت شود که صدای فرهنگ و هنر ایرانی در پاسداشت ساحت پیامبر(ص) در جهان بپیچد و بازتاب آن را در جهان ببینیم.
آغاز کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت با حضور سردار یدالله بوعلی، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، عنایت‌الله رحیمی، مهدی جمالی‌نژاد در حرم شاهچراغ/ عکس: احمدرضا مداح
آغاز کنگره جهانی محمد پیامبر رحمت با حضور سردار یدالله بوعلی، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، عنایت‌الله رحیمی، مهدی جمالی‌نژاد در حرم شاهچراغ/ عکس: احمدرضا مداح
به گزارش حافظ خبر؛ همزمان با عید سعید مبعث حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی (ص)، بارگاه حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع)، پذیرای آیین رونمایی از پوستر کنگره جهانی محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر بود. در شب این عید خجسته همچنین، به پیشواز کنگره، شب شعری با حضور برخی از شاعران ایران و جهان نیز در بارگاه احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) برگزار شده بود.
این آیین با حضور مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام جمعه شیراز، مهندس عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس، برخی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد.
آیت‌الله شیخ لطف‌الله دژکام، امام جمعه شیراز، نماینده ولی‌فقیه در فارس، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس و رئیس شورای برگزاری این کنگره در این آیین با شادباش عید بسیار پربرکت و نورانی مبعث پیامبر عظیم‌الشأن اسلام، گفت: این کنگره یک جنبش فراملی و جهانی در راستای پاسداشت شخصیت پیامبر اسلام(ص) با زبان هنر است. دشمنان اسلام، با بهره‌گیری از هنرهای گوناگون به تخریب دین، اسلام‌هراسی و پیامبر اسلام (ص)، به عنوان نماد آن می‌پردازند و برماست تا با بهره‌گیری از هنرهای گوناگون، به پاسداشت آن پیامبر عظیم‌الشأن که رحمت للعالمین است بپردازیم.
وی با اشاره به ساماندهی پاسداشت جایگاه پیامبر اسلام(ص)، افزود: وظیفه دفاع از اسلام به ویژه پیامبر گرامی اسلام(ص) بر دوش همه است؛ پس به‌عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس، از متولیان این کنگره تقدیر می‌کنم و نهاد نمایندگی ولی فقیه در فارس همراه شما خواهد بود.
آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این جنبش باید جهانگیر شود و مجموعه اساتید اهل علم استان پای کار آن ایستاده‌اند، ادامه داد: این جنبش به گونه‌ای مدیریت شود که صدای فرهنگ و هنر ایرانی در پاسداشت ساحت پیامبر(ص) در جهان بپیچد و بازتاب آن را در جهان ببینیم.
دکتر عنایت‌الله رحیمی، استاندار فارس نیز در این آیین با شادباش عید مبعث گفت: این کنگره، کار بزرگ و سترگی در زمینه فرهنگی است که دیدگان همه شهروندان را روشن خواهد کرد.
رحیمی ادامه داد: اگر شیراز و فارس بر بلندای کشور می‌درخشد، نه برای داشتن صنعت، که برآمده از کارهای ریشه‌دار فرهنگی، ادبی، فلسفی و هنری که همگی زاییده و پرورش‌یافته اندیشه و اندیشه‌ورزی هستند، است.
استاندار فارس افزود: در این دیار همگان دل در گرو آموزه‌های انسان‌ساز حضرت ختمی مرتبت دارند تا بتوانند بیش از پیش اندیشه‌ها، آموزه‌ها و پیام‌های والای آن حضرت را گسترش دهند. اندیشه و پیام‌هایی که در قرآن کریم و سبک زندگی آن حضرت نهفته است و بر آنیم تا این اندیشه‌ها، آموزه‌ها و پیام‌ها را ترویج کنیم.
وی ادامه داد: هنرمندان و اندیشمندان تا کنون گام‌های بلندی برداشته‌اند و برخواهند داشت تا آموزه‌های پیامبران به ویژه حضرت محمد (ص)، را به گوش جهان برسانند. برداشتن این گام‌ها توفیق می‌خواهد و بنده نیز بعنوان خادمی کوچک در خدمت عزیزان خواهم بود تا به عنوان وظیفه‌ای قانونی، شرعی، ملی و اخلاقی به آن‌ها کمک خواهم کرد.
حامد تقوایی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و دبیرکل کنگره جهانی محمد(ص) پیامبر رحمت در آیینه  ادب و هنر نیز در این آیین با اشاره به آیه 107 سوره انبیا گفت: خداوند وجود پیامبر اسلام را رحمتی برای عالمیان می‌داند؛ رحمتی که همه جهان را در برگرفته و محور هدایت و رحمت است. این فطرت بشری است که زمینه گسترش روزافزون اسلام را فراهم می‌کند. از این رو برخی جریان‌ها که منافع خودشان را در ضدیت با ادیان می‌دانند، به توهین و تمسخر پیامبر دست می‌زنند و در برابر آن‌ها، ما نیز وظیفه داریم تا کار خود را انجام دهیم.
تقوایی افزود: این کنگره به ۷ زبان مختلف دنیا و در ۱۵ قالب ادبی و هنری و هر کدام دارای زیرمجموعه‌های گوناگونی که در مجموع ۲۵ قالب هنری و ادبی برگزار خواهد شد. این کنگره دارای دو گام بلند بسیج جامعه جهانی برای تولید آثار هنری و سپس بسیج جامعه جهانی برای انتشار و پخش این تولیدات خواهد بود.
دبیرکل کنگره جهانی محمد(ص) با اشاره به همکاری ۱۰۰ استاد دانشگاه در این کنگره، بیان داشت: پس از توهین نشریه فرانسوی، با کارهای مشورتی و کارشناسی که انجام شد، ساختاری پی‌ریزی شد تا بتوانیم با بهره‌گیری از ظرفیت اساتید و متخصصین استان و کشور، جایگاه پیامبر اسلام را پاس بداریم. کاری که با پیوند مراکز، دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های فرهنگی، فرهنگ‌وران و هنرمندان مسلمان در سراسر جهان ادامه خواهد یافت. تا هم در تولید و هم در انتشار تولیدات بتوانیم از آن بهره گیریم.
وی به پیوند دانشگاه و جامعه اشاره کرد و ادامه داد: شاید این پیوند کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. پیوندی که بیشترین اثرگذاری را در جامعه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه فراخوان این کنگره از روز مبعث آغاز شد و علاقه‌مندان تا ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۰ مهلت دارند تا آثار خود را به سایت این کنگره بفرستند، گفت: پس از آن داوری انجام می‌شود و آیین پایانی کنگره ۲ آبان‌ماه سال آینده همزمان با خجسته زادروز پیامبر مکرم اسلام (ص) و در هفته وحدت برگزار خواهد شد.
تقوایی بیان کرد: پس از آیین پایانی کنگره، گام دوم کنگره که پخش و انتشار آثار دریافتی است و به اندازه گام نخست اهمیت دارد، را برخواهیم داشت؛ چرا که اگر نتوانیم آثار تولیدی را به‌صورت گسترده منتشر کنیم، گام اصلی را برنداشته‌ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه انگیزه این کنگره این است که با زبان هنر و ادب و تولید آثار فاخر هنری و ادبی پیامبر مکرم اسلام(ص) را به مردم جهان بشناسانیم، گفت: این کنگره به هفت زبان انگلیسی، فارسی، عربی، ترکی، استانبولی، آلمانی، فرانسوی و روسی برگزار خواهد شد.
وی افزود: در بخش ادبی این کنگره، شعر، رمان، داستان کوتاه، داستانک و نثر ادبی و در بخش هنری نیز خوشنویسی (رشته‌های نستعلق، نسخ، ثلث و شکسته، نقاشی خط)، پوستر، تایپوگرافی، هنرهای دیجیتال، عکس، فیلم کوتاه، نماهنگ، نقاشی و تذهیب هستند.
تقوایی با یادآوری اینکه این جشنواره به دنبال هم‌افزایی نیروها و مجموعه‌های گوناگون و شبکه‌سازی آن‌هاست، گفت: آغاز کار این کنگره از مرکز آفرینش‌های هنری اساتید دانشگاه بود و به تدریج نهادهای دیگری چون مجمع تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، جامعه‌المصطفی(ص)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت علوم و غیره و از استان فارس هم نماینده ولی فقیه در استان، استانداری، شهرداری، حرم شاهچراغ(ع)، دانشگاه‌های مختلف و غیره به‌عنوان همکار به این کنگره افزوده شد.
مجید چیزفهم دانشمندیان، رئیس انجمن خوشنویسان شیراز نیز در حاشیه این آیین گفت: از همه هنرمندان به ویژه خوشنویسان درخواست دارم تا در این کنگره جهانی شرکت کنند.
استاد قاسم احسنت، از اساتید انجمن خوشنویسان شیراز نیز گفت: این کنگره می‌تواند زمینه سربلندی کشور را فراهم سازد و بر همه ماست تا با شرکت خود در این کنگره، از آن حمایت و پشتیبانی کنیم.
گفتنی است آیین رونمایی و آغاز کنگره همزمان با عید فرخنده مبعث حضرت محمد (ص) انجام خواهد شد که هنرمندان و فرهنگ‌وران می‌توانند آثار خود را در زمینه‌های پیامبر خاتم (ص)، اسوه اخلاق برای همه ادوار تاریخ بشر در زندگی فردی، اجتماعی و حکومتی، رحمه للعالمین، رسول مهر و تعامل صحیح و شرافتمندانه ادیان الهی، پیامبر اعظم (ص)، محور و الگوی ایجاد وحدت در امت اسلامی، کمال عقلانیت محمدی (ص) در سبک زندگی اسلامی در برابر افول عقلانیت اومانیستی و خود بنیاد جهان معاصر، معارف محمدی (ص)، قرآن کریم و پایه گذاری تمدن نوین اسلامی در مسیر تحقق عدالت اجتماعی و رستگاری بشر در جامعه جهانی، محمد رسول الله (ص)، کمال عبودیت، معرفت و عرفان الهی و اسلام ناب محمدی (ص) و الهام بخشی روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم، در قالب‌های شعر، رمان، داستان کوتاه، داستانک، نثر ادبی (نامه، خاطره) و خوشنویسی، پوستر، دیجیتال آرت، تایپوگرافی، نقاشی، تذهیب، تشعیر، عکس، فیلم کوتاه، نماهنگ از 21 اسفند 1399 تا 18 اَمرداد 1400 در سامانه کنگره به آدرس http://wcam.ir بفرستند. آیین پایانی کنگره نیز همزمان با زادروز فرخنده آن پیامبر بزرگ، روز 2 آبان 1400 برگزار خواهد شد
 
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۲۵۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما