۰
plusresetminus

15 سال تلاش برای ویراستاری متن جامعه

تاریخ انتشارشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۴
تاریخ گواهی داده که وقتی یک خبرنگار پا به عرصه سیاست و یا کنش‌های اجتماعی می‌گذارد، دردها و دشواری‌های مردم را هم با خود می‌برد.
15 سال تلاش برای ویراستاری متن جامعه
باور کنید اگر روزی ماشین سفر در زمان ساخته می‌شد، یکی از اقشاری که با دیدن وضع همکارانشان در تاریخ مملکت دچار تحیر می‌شدند همین خبرنگارها بودند. زمانی، در دوره قاجار مدرنیته عقیم‌شده به ایران وارد شده بود؛ دستگاه چاپ را هم از بلاد فرنگستان آورده بودیم. از اینها گذشته، روزنامه، یا به تعبیر آن روزها «کاغذ اخبار» یکی از اقتضائات زمانه بود. به تحقیق می‌توان دریافت که از صد، صد و پنجاه سال پیش تا کنون دغدغه‌های روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایرانی مشترک بوده است. اگر عمیق‌تر نوشته‌های آخوندزاده در جراید یک قرن گذشته را بخوانیم، درمی‌یابیم که او به مسائلی پرداخته که خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری امروزین می‌پردازند؛ اگر روزنامه‌جات یک قرن پیش را نگاه کنیم، می‌بینیم که کاغذ از فرط کهنگی زرد شده اما موضوع نوشته‌ها با دردمندی‌های امروز ما یکسان است. تمّلق‌گویی و ریاکاری عده‌ای برای رسیدن به قدرت، یکی از دغدغه‌های روزنامه‌نگار دیروز و امروز بوده.
رساندن سخن مردم به بدنه قدرت حاکم بر جامعه، پاسداشت ارزش‌های فرهنگی ایران و چند مورد دیگر از انگشت‌شمار موضوعاتی بوده که قلم اهالی رسانه را در ایران گرم نگه می‌داشته. اما بیایید از تاریخ گذر کنیم. غرض از ذکر این مقدمه این بود که به دلایل گوناگون، رسانه‌های ما نتوانسته‌اند ظرفیت‌ها و توانایی‌شان را برای تأثیرگذاری کلان بر جامعه به ظهور برسانند. البته رسانه‌ها نتوانستند، اما رسانه‌ای‌ها توانستند! رسانه‌ای‌ها، به ویژه خبرنگاران اجتماعی گاهی از مرزهای محدودیت گذر می‌کنند و برای یافتن راه حل مشکلاتی که در جامعه دیده‌اند، رهیافت دیگری اتخاذ می‌کنند. برخی از آنها نیز الأهم و فی الأهم می‌کنند و به فراسوی بازتاب صرف مشکلات می‌روند. در طول تاریخ معاصر ایران کم نبوده‌اند کسانی که مشکلات جاری در جامعه را نه صرفا با قلمشان؛ بلکه با آمدن به صحنه سیاست یا فعالیت‌های اجتماعی حل کرده‌اند.
فاطمه خسروپور نیز یکی از همین کنشگران است. او مدتی است که فعالیت در عرصه رسانه را اولویت خود نمی‌داند؛ بیشتر وقتش را برای حل کردن مشکلات مردم شهر شیراز سپری می‌کند؛ با نگاهی به کارنامه حرفه‌ای خسروپور می‌توان دریافت که کنشگری مؤثر در عرصه اجتماع برآیند نگاه پرتوان او به حل مشکلات جاری در جامعه است.

فاطمه (مینا) خسروپور متولد سال 1358 در شیراز است. او در طی این سال‌ها به عنوان رئیس مجمع عالی قشر بسیج رسانه فارس، مدیریت مجموعه خبری خبر فوری در استان فارس، مدیریت خبرگزاری نسیم در استان فارس،  مدیریت خبرگزاری دانشجو در استان فارس، سرپرست خبرگزاری علم و فناوری در استان فارس، سردبیر حافظ نیوز، دبیر خبر نشریه جنوب کشور «با شما» و  پایگاه‌های خبری شیرازه، غریو، نگاه فارس، شهر سبز، آوای فارس، عصر فارس و تارنمای ملی «صراط»  همکاری داشته. سردبیری تارنمای خبری شیرازه، و همچنین سردبیری خبرگزاری فارس در استان فارس،نیز از تازه‌ترین فعالیت‌های حرفه‌ای در کارنامه رسانه‌‌ای خسروپور بوده است.
با مرکز «متمم» در مجموعه خاتم‌الاوصیا، مدیریت رسانه سازمان بسیج اساتید فارس نیز همکاری رسانه‌ای داشته است.
هدف از نوشتن این جستار کوتاه، برشمردن همه موفقیت‌های او در عرصه رسانه نیست. مقصود این است که نگاه متفاوت او بازتاب داده شود؛ نگاهی آمیخته با ژورنالیسم حرفه‌ای، دغدغه‌های میهن‌پرستانه و اخلاق‌مداری.
خسروپور معتقد است: «ذره‌بین انداختن یک خبرنگار بر مسائل جاری در جامعه، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات ریز و درشت شهروندان باشد. مشکلاتی گاه کوچک، که به دلیل نپرداختن به آنها، به معضلاتی بزرگ تبدیل شده‌اند.»

از همین منظر است که باور دارد: « نیاز به روزنامه‌نگاری تخصصی و علمی می‌تواند با تولید محتوای قوی و حرفه‌ای گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد.»
با این وجود، او به ورای متن خبرها می‌اندیشد؛ چرا که سپهر فکری‌اش بلندتر از بازتاب صرف اخبار است:
 «در حوزه مطالبه‌گری باید این مسأله را در نظر بگیریم که این مقوله باعث تلنگر مکرر به روال بوروکراسی‌های مختلف اداری که باعث روتین شدن و عادی شدن اهداف و وعده‌ها شده است، می‌شود. ‌در مورد دغدغه‌های مردم باید گفت که شورای شهر همانند یک پارلمان کوچک شهری است و با مسائل مردم ارتباط بسیار مستقیمی دارد؛ به تعبیر حقوقی کلمه، «شورای شهر» هم یک نهاد تقنینی است و هم یک نهاد اجرایی؛ بنابراین از یک سو مردم می‌توانند بدون واسطه دست‌آوردهای هر شورا را ببینند و از سوی دیگر شورا قادر هستند دغدغه‌های مردمی را دریابند. با این چشم‌انداز، هر شهروند علاوه بر اینکه خودش مطالبه‌گر است، مجری مطالبات خود نیز می‌شود.»
آنچه که او در گفته‌هایش «شهروند» می‌نامد؛ تعریفی عام دارد و دربرگیرنده همه اقشار جامعه است. شاید هیچ‌کس مانند یک خبرنگار تخصصی حوزه اجتماعی نتواند مفهوم این واژه را درک کند؛ واژه‌ای که برآمده از مفهوم جامعه است.
سعید دهقانی - حافظ خبر
 
کد مطلب : ۲۳۳۳۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما