۰
plusresetminus

خشکسالی و افت سفره های آب در شهرستان سردسیری خرمبید

تاریخ انتشارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷
رییس اداره منابع آب شهرستان سردسیری خرم بید، این شهرستان را در تیررس خشکسالی و افت سفره های آب توصیف کرد و بیان داشت : این شهرستان در سالهای گذشته به لحاظ برداشت های بی رویه آب سفره های زیرزمینی لطمات و صدمات فراوان دیده است.
خشکسالی و افت سفره های آب در شهرستان سردسیری خرمبید
به گزارش حافظ نیوز مهندس محمدرضا احمدی ادامه داد:درعین حال کمترین چاه غیرمجاز آب استان فارس در شهرستان خرم بید قرار دارد طوری که با 12 حلقه چاه غیرمجاز کمترین چاه غیرمجاز را در بین 29 شهرستان استان فارس دارد.

رییس اداره منابع آب شهرستان خرم بید در جمع صنعتگران و بهره برداران آب در صفاشهر مرکز خرم بید گفت: بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی آبخوانهای(اندوختگاه آب) منطقه را از تعادل خارج کرده و دشت های این شهرستان را ممنوعه کرده ایم.

وی با بیان اینکه 45 هزار هکتار از اراضی شهرستان خرم بید را زمینهای کشاورزی در برگرفته اند به کاهش سطح سفره های آب در محدوده های مطالعاتی دشت های ده بید و قادرآباد ، مادر سلیمان اشاره کرد و افزود: میزان تخلیه سالانه از دشت ده بید بیش از 168 میلیون متر مکعب بوده است که این امر سبب شده دشت ده بید به دشت ممنوعه تبدیل شود و دیگر برداشت آب کشاورزی از آن ممکن نیست.

به گفته احمدی در سال گذشته 237 میلی متر بارندگی در این منطقه وجود داشته که با توجه به میانگین بارندگی 239 میلی متری این شهرستان، کاهش بارندگی را نشان می دهد.

احمدی با اشاره به برداشت 87 میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی دشت قادرآباد ، مادرسلیمان به طور سالانه گفت:تخلیه سالانه بیش از 255 میلیون متر مکعب آب از این دو دشت نگران کننده است و بیشترین میزان برداشت با تخلیه سالانه 240 میلیون متر مکعب مربوط به بخش کشاورزی است.

رییس اداره منابع آب شهرستان خرم بید کسری مخزن دشت ده بید را 73/6 میلیون متر مکعب برشمرد و این میزان را در دشت قادرآباد کمتر از یک میلیون متر مکعب عنوان کرد.

وی نصب کنتورهای هوشمند آب و برق توسط بهره برداران را برای حفظ منابع آبی موجود ضروری دانست و از آنان خواست با همکاری با آب منطقه ای فارس، از کاهش منابع آب در این منطقه جلوگیری کنند و اجازه ندهند وضعیت سفره ها در این بخش نیز همانند جنوب و شرق استان بحرانی شود.

مهندس حجت ناصری کارشناس طرح نصب کنتورهای هوشمند آب و برق شرکت آب منطقه ای فارس نیز در این گردهمایی که با هدف تعادل بخشی میان منابع و مصارف صورت گرفته بود؛ عدم توجه در بهره برداری از منابع آبهای زیرزمینی را عامل موثر در آسیب آبهای سطحی و زیرزمینی خواند و با تعریف تعادل بخشی به عنوان ایجاد تعادل میان منابع و مصارف گفت: برای جبران آسیبی که به منابع آب وارد شده دو راه افزایش تغذیه و کاهش تخلیه پیش روی ما قرار دارد که در زمینه تخلیه با نصب کنتورها بهره برداری کنترل می شود.

شهرستان خرم بید به مرکزیت صفا شهر در 178 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.
کد مطلب : ۱۱۷۸۲
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما