۰
plusresetminus
کوار، پیشتاز رونق کشاورزی؛

تولید سالیانه ۱۸میلیون نشا مکانیزه در شهرستان کوار

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۷
شهرستان کوار با پیشتازی در عرصه توليد نشاء مكانيزه، نقش مؤثری در «صرفه‌جويی ارزی» کشور داشته است.
تولید سالیانه ۱۸میلیون نشا مکانیزه در شهرستان کوار
 
 کارشناس مسؤول گلخانه جهاد كشاورزی کوار در گفت‌وگو با حافظ خبر گفت: سالانه  ۱۸ میلیون نشاء سبزی و صيفی که مورد نياز كشاورزان  استان است به روش تمام‌مكانيزه در شهرستان کوار توليد می‌شود.
مهسا برزویی در همین باره ادامه داد: نشاءهای توليد شده در گلخانه شامل پياز، گوجه فرنگی، خيار، فلفل، بادمجان و هندوانه، کلم، کدو هستند.
وی سطح زير كشت پياز در کوار را 1100هكتار عنوان كرد و افزود: بيشترين توليد نشاء با ميزان شش میلیون و 800 هزار عدد، به گیاه پياز اختصاص دارد كه در هر هكتار، 250 هزار عدد نشاء كشت می‌شود.
برزویی يادآورشد: با تلاش كشاورزان و كارشناسان جهادكشاورزی در زمينه توليد نشاء به روش مكانيزه امیدواریم سطح کشت نشا سبزی و صيفی اين شهرستان افزایش یابد .
وی بيان کرد: با توجه به اهميت موضوع به متقاضيان ايجاد سازه‌های توليد نشاء مكانيزه، بر اساس مساحت گلخانه تسهيلات بانكی بين چهار تا شش ميليارد ريالی پرداخت می‌شود.
و در انتها خاطر نشان کرد :از مهم‌ترين مزيت‌های توليد نشاء مكانيزه و كشت غيرمستقيم سبزی می‌توان به «صرفه‌جويی ارزی»، كاهش مصرف آب و بالا رفتن بازدهی آبیاری، افزايش توليد و كاهش هزينه‌ها و همچنين بازارپسندی محصول اشاره كرد.
در شيوه سنتی برای كشت خيار در هر هكتار به 125 هزار دانه بذر نيازاست، در حالی که با روش مكانيزه اين ميزان به 17 هزار دانه بذر كاهش می‌يابد؛ بنابراین با توجه به واردات بذر به کشور طی سالیان گذشته، بهترين راهکار برای جلوگیری از خروج ارز از كشور است.
 
کد مطلب : ۲۳۴۰۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما