۰
plusresetminus
شورای شهر شیراز:

تصویب متمم بودجه 1400 به مبلغ ۹۲۷۴ میلیارد  در شورای اسلامی شهر

تاریخ انتشارشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۰۸
علی‌اکبر سلطانی، عضو هیئت رییسه و سخنگوی شورای شهر شیراز در خصوص تصویب متمم بودجه 1400 در شورای اسلامی شهر گفت: بودجه مصوب سال 1400 مبلغ 6160 میلیارد تومان بوده که در متمم بودجه با بیش از 50 درصد افزایش به9274  میلیارد تومان افزایش یافت.
تصویب متمم بودجه 1400 به مبلغ ۹۲۷۴ میلیارد  در شورای اسلامی شهر
به گزارش حافظ خبر، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورا افزود: این افزایش به دلیل نیاز مبرم و عقب ماندگی مفرط شهر شیراز در حوزه های مختلف  و بر اساس دیدگاه های کارشناسی  که در جلسات مختلف با حضور اعضای شورا، شهردار، معاونان و کارشناسان مطرح شده صورت گرفته است.

وی در ادامه گفت: بخشی از این افزایش مربوط به افزایش فروش اوراق مشارکت می باشد که با پیگیری های جدی 500 میلیارد به بیش از 1000 میلیارد افزایش یافته است. که مزیت ویژه  آن فرصت  تعهد دولت در بازپرداخت 50% اصل و سود آن است.
سخنگوی شورا در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از این افزایش نیز با اتخاذ تصمیمات جدی مدیریتی مبنی بر ایجاد ظرفیت های جدید درآمدی در منابع مختلف بودجه شهرداری پیش بینی شده افزود: لازم است مدیریت شهرداری با تلاش در جذب سرمایه گذاران ، توان اجرایی شهرداری را به صورت فزاینده ای افزایش دهد.

سلطانی در ادامه با بیان اینکه بخش دیگری از افزایش درآمد شهرداری مربوط به تحقق درآمدهای پایدار از جمله درآمد ناشی از عوارض نوسازی، خودرویی و شغلی است اظهار داشت: مبلغ بودجه افزایش یافته در سه بخش عمده هزینه می شود.
سلطانی به شرح سه بخش عمده هزینه پرداخت و افزود: حدود 700 میلیارد تومان از بودجه، صرف هزینه های جاری مربوط به مدیریت و نگهداری شهر شامل حفظ ونگهداری فضای سبز، جمع آوری پسماند و سایر مشاغل خدماتی خواهد شد. 
وی تصریح کرد: با عنایت به وجود تورم در کشور و رویکرد شورای ششم در پیشبرد عمرانی شهر ، نرخ پیش بینی شده در بودجه اولیه کفاف اجرای برنامه های عمرانی را نداده و به همین جهت بیش از 1400 میلیارد تومان به پروژه ها اختصاص تا به نتیجه پیش بینی شده در سال جاری برسند.
سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه بیش از 1200 میلیارد از بودجه نیز به بازپرداخت بدهی بانکی و مطالبات پیمانکاران سابق شهرداری اختصاص یافته است اضافه کرد: در حال حاضر بدهی شهرداری شیراز 5600 میلیارد است که سر رسید حدود 1100 میلیارد امسال می‌باشد بیش از 2900 میلیارد از بدهی باقیمانده فقط مربوط به بدهی بانکی می باشد که متاسفانه  توسط شورای پنجم و شهردارسابق در مورد پرداخت آن اقدامی صورت نگرفته است.
این عضو هیئت رییسه در انتها تاکید کرد: بطور کلی استفاده از ظرفیت بانک ها برای معرفی پیمانکاران شهرداری جهت دریافت تسهیلات بانکی از سال 1390 آغاز و با بررسی به عمل آمده تا سال 1395 عموماً باز پرداخت تسهیلات در سر رسید صورت می گرفته اما از نیمه دوم سال 1395 به بعد تسهیلات دریافتی معوق شده و اراده ای جدی برای تسویه آن نبوده بطوری که متاسفانه از سال 1396 تا کنون صرفاً اصل وام و سود متعلقه و غیره تمدید و استمهال میشده  که بایستی فکری جدی برای برون رفت از این مشکل بدهی بانکی اقدام  جدی بشود.
باید این سوال پرسیده شود چرا در طول این سالها این بدهی صرفاً استمهال شده و به ازای هر بار استمهال 6 درصد سود بیشتر به میزان سود قبل اضافه شده و امروز شاهد بدهی به بانک ها با سود بیش از ۳۰ درصد باشیم و این سود بانکی بر بدهی های شهرداری از جیب مردم هزینه شده و مسئولین وقت باید پاسخگوی آن باشند.
سخنگوی شورا علاوه بر انتقاد به عملکرد شورای قبل در انباشت بدهی های بانکی ابراز امیدواری کرد در طول دوره ششم  شورا شهردار محترم تدابیر لازم برای تسویه این وام به ارث رسیده با سود بالا را در دستور کار قرار داده و بدهی دوره های چهارم و پنجم شورا را تسویه کند و در صورت استفاده از وام های جدید مصوبات لازم برا پرداخت به موقع تسهیلات را در دستور کار خود قرار دهد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۶۴۵
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما