گزارشی از لیلا هوایی؛

گل‌های بهاری کازرون

20 اسفند 1399 ساعت 22:40

با نزدیک شدن به نوروز، گل‌ها در همه جا سر از خاک بیرون می‌کنند تا نویدبخش بهار و نوروز باشند.


به گزارش حافظ خبر؛ با نزدیک شدن به نوروز، گل‌ها در همه جا سر از خاک بیرون می‌کنند تا نویدبخش بهار و نوروز باشند.
گل شقایق: به آن شقایق پبچ و یاسمن بیابانی گویند. فرنگی‌ها به شقایق"کله ماتیت" گویند. در کتب جدید گیاه‌شناسی در خانواده آلاله‌ها قرار دارد. خواص درمانی شقایق عبارتند از: بوییدن این گل برای درد شقیقه نافع  است و عصاره آن برای معالجه فلج و بی‌حسی مفید است. مالیدن گل آن برای پاک کردن لک و کک و مک و برس نافع است و مقدار خوراک گل شقایق برای سرفه کهنه و تنگی نفس و بی‌حسی مزمن مفید خواهد بود.
بابونه: نوع بستانی و پرورش‌یافته آن در پلو و آش و کوفته و خورشت‌ها بکار می‌رود. از گل آن همچنین در رنگ کردن مو نیز استفاده می‌شود. این گل که در شهر کازرون از اسفندماه در دشت و بیایان و کوه سر از خاک بیرون می‌آورند، در اردیبهشت تا مهر ماه چیده و خشک می‌شوند. بابونه دارای 25تا36 درصد اسانس است که  رنگ آن ابتدا آبی تیره بوده و به تدریج سبز و قهوه‌ای می‌شود. بابونه مقوی معده و مسکن دردهای آن است. برگ‌های بابونه غذا را زود هضم می‌کند. بخور پخته بابونه با سرکه برای رفع آبریزش چشم مفید است.
بابونه زرد گیاهی از تیره کاسنی، دو ساله یا پایاست و دارای ساقه خشن، ساده یا منشعب و برگ‌های زاویه‌دار است. این گیاه به حالت وحشی در دامنه‌های سنگلاخی و آفتابگیر به ویژه اگر جنس زمین آهکی باشد می‌روید.
 


کد مطلب: 23257

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/gallery/23257/1/گل-های-بهاری-کازرون

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir