حافظ خبر | اخبار و تصاویر شیراز و استان فارس 4 شهريور 1401 ساعت 0:21 https://www.hafezkhabar.ir/note/26102/نقش-رژیم-غذایی-کاهش-استرس-چیست -------------------------------------------------- یادداشتی از افروز پیش بین: عنوان : نقش رژیم غذایی در کاهش استرس چیست؟ -------------------------------------------------- استرس یکی از عوامل تاثیرگذار بر شیوه زندگی است که رژیم غذایی متعادل و تمرین تنفس عمیق از روش های کنترل آن محسوب می شود. چرا که مواد غذایی به واسطه ویتامین ها و املاح موجود، می توانند در کاهش استرس نقش داشته باشند. متن : به گزارش حافظ خبر، یک رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت و کمک به کاهش استرس اهمیت زیادی دارد. برخی غذاها و نوشیدنی ها تحریکات قوی در بدن ایجاد می کند و به طور مستقیم سبب بروز استرس می شود. مواد غذایی موثر در تشدید علائم استرس: ·         چای، قهوه، کاکائو و شکلات ·         نوشیدنی های حاوی جوش شیرین و نوشابه های کولا ·         غذاهای آماده و فرآوری شده ·         شکر ·         غذاهای سرخ شده و چرب مواد غذایی موثر در کاهش استرس: ·         غذاهای دارای فیبر بالا: استرس سبب ایجاد گرفتگی عضلانی و یبوست می شود. در اینگونه موارد توصیه می شود غذاهای فیبردار مصرف کنیم تا حرکات دستگاه گوارش تنظیم شده و عملکرد روده بهبود یابد. در غذای روزانه ما باید دست کم ۲۵ گرم فیبر وجود داشته باشد. میوه ها، سبزی ها و غلات سبوس دار از منابع بسیار خوب فیبر محسوب می شود. ·         غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا: کربوهیدرات ها سبب آزاد شدن ماده سروتونین در مغز شده و آرامش می شود. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات عبارتند از: برنج، ماکارونی، سیب زمینی، نان و ذرت. به خاطر داشته باشیم مصرف بالای مواد غذایی نشاسته ای می تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود. ·         سبزی ها: تولید سروتونین در مغز به نوع تغذیه بسیار حساس است. مصرف بیشتر سبزی ها تولید سروتونین را در مغز افزایش می دهد و به ما کمک می کند تا بر استرس خود غلبه کند. افروز پیش بین کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز