۰
plusresetminus
بررسی در گفتگوی زهرا عسکری با معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در فارس:

سرانجام افت و خیزهای شورای قرآن و عترت فارس چه خواهد بود؟

تاریخ انتشارسه شنبه ۶ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۴
تشکیل شورای قرآن و عترت در استان فارس، یکی از بهترین اخباری بود که برای قرآن‌دوستان از سال گذشته در این استان مطرح شد. اما مدتی است که دیگر خبری از جلسات هفتگی شورا و هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌ها در اجرای فعالیت‌های قرآنی در سطح استان نیست.
مصطفی مشفقیان
مصطفی مشفقیان
به گزارش حافظ خبر؛ خبرگزاری ایکنا (قرآنی)نوشت: تشکیل شورای قرآن و عترت در استان فارس، یکی از بهترین اخباری بود که برای متدینین و قرآن‌دوستان از سال گذشته در این استان مطرح شد. آیت‌الله دژکام، نماینده رهبر معظم انقلاب در استان هنگام تشکیل این شورا بر ضرورت اتحاد و انسجام دستگاه‌های قرآنی و فرهنگی برای اعتلای قرآن و عترت در این استان تأکید کرده و نام سال ۱۴۰۰ را به میمنت اینکه در آن دو مرتبه سالروز ولادت امام زمان(عج) قرار دارد، به نام سال قرآن و عترت در این استان نام‌گذاری کرد. اما مدتی است که دیگر خبری از جلسات هفتگی شورای قرآن و عترت و هم‌افزایی و همکاری دستگاه‌ها در اجرای فعالیت‌های قرآنی در سطح استان نیست. افول فعالیت‌های قرآنی در استان فارس و عدم پاسخگویی مناسب مسئولان مربوطه، سبب شد به دفتر امام جمعه شیراز مراجعه کنیم.
خبر تشکیل شورای قرآن و عترت استان فارس را نخستین بار مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی نهاد نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌جمعه شیراز رسانه‌ای کرد و اینک، مجدداً با وی به گفت‌وگو نشستیم تا در یک مصاحبه صریح و چالشی به آسیب‌شناسی فعالیت‌های این شورا و عدم انسجام فعالیت‌های قرآنی در استان فارس بپردازیم.
ایکنا ـ قریب یک سال از تشکیل شورای قرآن و عترت می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد این شورا آن نقشی که باید را ایفا نکرده و نتوانسته به فعالیت‌های قرآنی انسجام ببخشد. در این باره چه نظری دارید؟
هر شورا و نهادی که در ابتدا شکل می‌گیرد، طبیعتاً برای آنکه بتواند به نتیجه برسد نیازمند زمان و استمرار فعالیت است به‌ویژه نهادها و شوراهایی که بدون تجربه و الگوی قبلی شکل گرفته‌اند. شورای عالی قرآن و عترت استان فارس سرآغاز یک حرکت طولانی و مقدس است که باید به آن فرصت بدهیم تا بتواند نتایج خود را به نمایش بگذارد البته منکر نقاط ضعف و کاستی‌های این حرکت نیستیم.
ایکنا ـ به نظر می‌رسد آیت‌الله دژکام به عنوان بنیان‌گذار این شورا نیز از روند حرکت و اقدامات آن رضایت‌مندی لازم را ندارند و در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته شیراز، مجدداً از فعالان قرآنی درخواست کردند ذیل این شورا فعالیت کنند.
این درست است که این شورا نتوانسته انتظارات را برآورده کند البته باز هم تأکید می‌کنم مدت فعالیت چندماه زمان مناسبی برای قضاوت درباره عملکرد یک نهاد نوپا نیست اما طبیعتاً در مدت همین چندماه هم این شورا می‌توانسته فعالیت‌های بهتر و منسجم‌تری داشته باشد اما فارغ از اینکه بخواهیم نقد کنیم این شورا چقدر توانسته نقشه راه قرآنی برای استان فارس و شهر شیراز ترسیم کند و یا تشکل‌ها و ظرفیت‌های مردمی را پای کار بیاورد و زیر چتر خود جمع کند، باید ببینیم چه میزان سازمان‌های مسئول در زمینه فعالیت‌های قرآنی پای کار این شورا آمده‌اند و آن را حمایت کرده‌اند.
ایکنا ـ تلاش برای انسجام‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی سابقه حدوداً سه دهه‌ای در استان فارس دارد و هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسیده است. در این باره چه نظری دارید؟ آیا شورای عالی قرآن و عترت فارس ادامه همان مسیر قبلی است؟
علاوه بر استان فارس، در سطح کشور نیز شاهد فعالیت‌های مستمر و برنامه‌ریزی شده قرآنی که به نتیجه مطلوب برسد نبوده‌ایم و این کاستی مختص استان فارس نیست و اگر فعالیت‌های قرآنی در این سالها به ثمر نشسته، حاصل فعالیت‌های خودجوش مردمی است. علت اینکه فعالیت‌های قرآنی و نوعاً فعالیت‌های فرهنگی به نتیجه مطلوب نمی‌رسند، پراکندگی فعالیت‌ها، جزیره‌ای عمل کردن و هدف راهبردی نداشتن هست.
شما تصور کنید یک سازمان، مثلاً یک میلیارد تومان بودجه برای فعالیت‌های قرآنی دارد. این سازمان می‌تواند این بودجه را صرف یک همایش قرآنی کند و به رسانه‌ها نیز مبلغی پرداخت کند تا این همایش را پوشش دهند. اما فردای اختتامیه این همایش، چه اثر ماندگار قرآنی در جامعه مشاهده می‌کنید؟ رزومه آن مدیر قرآنی قطعاً با چنین همایش‌هایی سنگین می‌شود اما خروجی کار چگونه است؟ همین سازمان می‌تواند این بودجه را صرف آموزش روان‌خوانی، حفظ و یا فراگیری تفسیر قرآن برای عموم جامعه و یا حداقل کارمندان و مخاطبان خاص سازمان خود کند. کدامیک از این دو کار مؤثرتر است؟ شما به عنوان رسانه کدامیک از این دو اقدام را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهید؟ متأسفانه سیستم اداری و بروکراتیک ما و همچنین رسانه‌های ما بیشتر برگزاری همایش و اجلاسیه و اقدامات نمادین و نمایشی را تا کار فرهنگی عمیق روی آحاد جامعه می‌پسندد.
حال بیایید تصور کنید شورای عالی قرآن و عترت شکل گرفته و برای استان فارس یک نقشه راه قرآنی تعریف کرده به شکلی که همه می‌دانند قرار است مثلاً طی دو سال، چه تعداد مفسر قرآن و یا حافظ و یا قاری قرآن تربیت شود و علاوه بر این همه سازمان‌هایی که بودجه و مأموریت قرآنی دارند پای‌کار آمده‌اند و بودجه‌هایشان را هدفمند و با دقت، برای تحقق اهداف این نقشه راه هزینه می‌کنند و در این مسیر، تشکل‌های قرآنی نیز هم‌افزایی و همسویی مناسبی با این شورا دارند. اگر این اتفاق بیفتد مطمئن باشید حتی یک سال فعالیت این شورا تحول بزرگی در سطح استان ایجاد می‌کند.
ایکنا ـ شما یک آرمان ایده‌آل برای شورای عالی قرآن تعریف کردید که اینک فرسنگ‌ها با تحقق آن فاصله داریم. برای تحقق این هدف چه باید کرد؟
هدف آیت‌الله دژکام از تشکیل این شورا تحقق همین هدف بوده است و برای اینکه شما به چنین افقی دست پیدا کنید راهی به جز تشکیل یک شورای بالادستی که همه را زیر چتر خود جمع کند و هدایت کند ندارید. اما برای تحقق این آرمان باید دو اتفاق بیفتد. یکی اینکه تشکل‌ها و فعالان مردمی قرآنی پای‌کار بیایند که این مهم وظیفه شورای عالی قرآن است و اگر این اتفاق نیفتاده، ضعف بنده و امثال بنده در این شورا بوده و دیگر اینکه سازمان‌هایی مثل اوقاف، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد و غیره پای‌کار بیایند و به این فهم مشترک برسند که ما قرار است با هم‌افزایی و نقشه راه واحد، اقدام مشترک داشته باشیم. این هم‌افزایی و اقدام مشترک نداشتن بین ارگان‌ها یک مسئله عمومی در کشور ماست که متأسفانه در عرصه فرهنگ، آسیب‌های خود را جدی‌تر نشان می‌دهد.
ایکنا ـ آیا شورای عالی قرآن و عترت استان فارس با روند کنونی خود به هدفی که مدنظر آیت‌الله دژکام هست، خواهد رسید؟
قطعاً باید قوت بیشتر و برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم تا به این هدف برسیم، اما برای تحقق این منظور، هم باید از دیگر مسئولان عضو این شورا به‌ همین صراحت مطالبه‌گری مستمر داشته باشید و هم باید فرصت دهید تا این شورا قوت و انسجام لازم را پیدا کند.
 
کد مطلب : ۲۳۶۹۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما