۰
plusresetminus

وجود عمیق‌ترین چاه آهکی استان فارس به عمق ۵۱۰ متر در لارستان

تاریخ انتشاردوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۵
تشدید بحران کم‌آبی در برخی مناطق استان فارس به‌جایی رسیده که در آن مناطق چاه آهکی به عمق ۵۱۰ متر حفر شده است.
وجود عمیق‌ترین چاه آهکی استان فارس به عمق ۵۱۰ متر در لارستان
به گزارش حافظ نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم از شیراز، امروزه مشکل خشکسالی و کم‌آبی به دغدغه‌ همه مسئولان و مردم تبدیل شده است بحرانی که اگر به درستی مدیریت نشود سبب از بین رفتن کشاورزی، مهاجرت روستاییان به شهرها، گسترش معضل حاشیه‌نشینی و مشکلات متعدد دیگر می‌شود.

استان فارس از جمله استان‌های کشور است که با بحران کم‌آبی روبه‌رواست و انتشار اخبار و مستندات آماری درباره روند رو به گسترش خشکسالی و کم‌آبی در این استان نشان می‌دهد که روزهای سختی در انتظار است.

بحران آب و خشکسالی در شهر‌های جنوبی استان فارس بیشتر خود را نشان داده به طوری که به گفته رسول عسکری، مدیر امور آبفای روستایی لارستان آب همه 76 روستای این شهرستان شور است و همه آنها حداقل یک‌بار در سال به صورت سیار آب‌رسانی شده‌‌اند.

وی می‌گوید: امسال از محل اعتبارات استانی و تملک‌دارایی 400 میلیون ریال و از محل 2 درصد نفت و گاز 1.5 میلیارد ریال اعتبار آبرسانی به روستاهای لارستان تعلق گرفته است.

در مجموع 112 حلقه چاه در روستاهای لارستان وجود دارد که 70 حلقه آن تحت پوشش آبفای روستایی است که با توجه به گفته مسئول آبفای روستایی لارستان آب همه این چاه‌ها شور است و باید از طریق آب‌شیرین کن شیرین شود.

مجتمع "هرم بلغان" با جیره‌بندی آب هفته‌ای چند ساعت آب شیرین در لوله‌کشی 7 روستا این شهرستان قرار می‌دهد تا مردم بتوانند آب شرب مورد نیاز خود را ذخیره‌سازی کنند در برخی روستاهای این شهرستان نیز به کمک خیران دستگاه آب‌ شیرین‌کن نصب شده  و به مابقی نیز از طریق تانکر آب‌رسانی می‌شود.

به گفته مدیر امور آبفای روستایی لارستان چاه‌های دو روستا "آب کنه" و "بالاده" در این شهرستان به صورت کامل خشک شده است و چاه‌های روستای "کاریان" نیز در حال خشک شدن است.

گسترش و تأثیر روزافزون خشکسالی بر عمق چاه‌های موجود در روستاهای لارستان افزوده است به طوری که عمق چاه‌های دستی در درز و سایبان به 120 متر، جویم، اوز و بنارویه 100 متر و در بیرم به 80 متر رسیده است و عمیق‌ترین چاه آهکی استان فارس با عمق 510 متر نیز در منطقه "هرمود مهرخویی" لارستان قرار دارد.

روستای "مارمه" از توابع بخش بنارویه لارستان نیز از جمله روستاهایی است که به دلیل صدور پروانه‌های حفر چاه و استفاده بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی روز‌به‌روز به خطر بی‌آبی نزدیک‌تر می‌شود.

روستای مارمه کمتر از دو دهه قبل از آب قنات و چشمه بهره‌مند بوده و بیشتر مردم آن از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کردند اما با ریزش قنات‌ها و تمام شدن ذخیره آب آب‌انبارهای روستا در حال حاضر اهالی آن برای تامین آب آشامیدنی باید منتظر تانکرهای آبرسانی باشند.

به گفته اهالی روستا با وجود اینکه کمک هزینه آب لوله‌کشی از "کلون "به "مارمه" را خیران پرداخت کردند ولی پس از مدتی این آب تنها به بنارویه اختصاص یافت و آب روستای "مارمه" به طور کامل قطع شد و بعد از مدتی با کمک خیران چاهی در نزدیکی این روستا حفر شد که مصارف غیر شرب مردم را تامین کند.

مدیر آبفای روستایی لارستان درباره حل مشکل کمبود آب این روستا می‌گوید: از سال 90 یک دستگاه آب‌ شیرین‌کن در این روستا کار گذاشته شده ولی به دلیل بدهی 6 میلیارد ریالی آبفا روستایی به اداره برق این دستگاه آب شیرین‌کن هنوز فعال نشده است.

عسکری با اظهار امیدورای برای حل مشکل آب این روستا در هفته‌های آینده می‌افزاید: آبرسانی به این روستا از اولویت‌های نخست ماست و پیگیر مرمت خط لوله‌کشی و منبع آب این روستا هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قنات‌های این روستا مرمت نمی‌شود تصریح می‌کند: مالک این قنات‌ها شخصی هستند به همین دلیل هزینه دولتی برای مرمت آنها اختصاص نیافته است.

جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، نیز با تاکید بر اینکه تمام تلاش خود را برای حل مشکل کم‌آبی این روستا انجام می‌دهد می‌افزاید: شهرهای لار، خنج و گراش از طریق سد سلمان فارسی آبرسانی می‌شود و برای آبرسانی از خلیج فارس به لارستان رایزنی‌هایی با سرمایه‌گذاران انجام شده است.

محمدصالح اسدی، دهیار روستای "مارمه" که سال‌های زیادی مدیر دبستان این روستا بوده است نیز می‌گوید: برای تامین آب آشامیدنی "مارمه" قرار است چاهی که در نزدیکی این روستا قرار دارد مورد کارشناسی قرار گیرد و در صورت تایید تجهیز شود.
کد مطلب : ۱۰۴۲۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما


نظرات شما
امراله مهماندوست
feedback
Iran, Islamic Republic of
۱- مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از95% از آبی است که دربارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود آرزوی اینجانب از کودکی این بوده است تا جلو مقدار … متر مکعب آبی را که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه دربخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود را در محلی به نام تنگه بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را با احداث بندی (سدی) خاکی بگیرم اینجانب از اینکه مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود سهم خلیجی می شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند ناراضی هستم اینجانب حتی راضی نیستم تا سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود سهم خلیجی شود که می خواهند نام آن را به جای فارس به نام جعلی عربی تبدیل کنند اینجانب در نظر دارم با تغییر مسیر سرریز مقدار … متر مکعب از آبی که بیش از 95% از آبی است که در بارندگی ها باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه در بخش محمله شهرستان خنج استان فارس می شود که از محلی به نام بیدزرد در بالادست روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس جاری می شود را سهم دریاچه فصلی در شهر خنج شهرستان خنج استان فارس نمایم. بعد از آن روستای ابوالفضل (ع) دهستان چاه طوس بخش محمله شهرستان خنج استان فارس را می توان به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
۲- آرزوی اینجانب از تاریخ 1370/12/22 تا تاریخ 1376/07/30 که کارمند اداره آب و فاضلاب شهری بخش خنج شهرستان لارستان شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس بوده ام یا از تاریخ 1376/08/01 تا تاریخ 1388/12/12 که کارمند شرکت آب و فاضلاب شهری کلان شهر شیراز بوده ام یا از تاریخ 1388/12/13 تا هم اکنون که کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهر صدرا شرکت آب و قاضلاب شهری کلان شهر شیراز هستم یا درآینده که دوست دارم تا کارمند امور آب و فاضلاب شهری شهرستان خنج شرکت آب و فاضلاب شهری استان فارس باشم آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری برای شهرهای خنج و فیشور(شهرهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج) بوده است آرزویم پیگیری احداث تصفیه خانه فاضلاب روستایی برای روستاهای واقع دراطراف دریاچه فصلی کفه خنج بوده است چون با آب مناسبی که از تصفیه فاضلاب شهرها و روستاهای اطراف دریاچه فصلی کفه خنج به دست می آید می شود کمربند سبزی را به طول ۱۸ کیلومتر و عرض ۸ کیلومتری دراطراف مساحت ۱۳۰ کیلومتری اطراف دریاچه فصلی کفه خنج احداث کرد و شهر خنج را به مقصد فصل های پائیزی و زمستانی مسافران از سراسر کشور و فصل های بهار و تابستان پرمحصول تبدیل کرد.
امام علی (ع) می فرمایند : کسی که آب و خاک یعنی نیروی طبیعی دارد و نیروی انسانی خود را برای بهره برداری به کار نمی بندد و با فقر و گدایی می گذراند نفرین و لعنت بر او باد.