یک علامت سئوال برای مخاطبان نمایشگاه کتاب فارس/ علت بی‌مهری به ناشران دفاع مقدس و جبهه فرهنگی انقلاب چه بود؟

خبرگزاری قرآن , 9 آذر 1394 ساعت 23:18

مطابق روال هر سال انتظار می‌رفت که در نمایشگاه کتاب فارس نیز حضور ناشران دفاع مقدس پررنگ‌تر از گذشته باشد اما متأسفانه در چهاردهمین دوره این نمایشگاه، یک علامت سئوال بسیار بزرگ برای مخاطبان اصلی نمایشگاه به خصوص قشر دغدغه‌مند و انقلابی ایجاد شد که چرا ناشران دفاع مقدس حضور کمرنگی دارند؟


به گزارش "حافظ نیوز"، نمایشگاه‌های کتاب همیشه متشکل از انواع ناشران عمومی و تخصصی در حوزه‌های مختلف مذهبی، دفاع مقدس، دانشگاهی، درسی و غیره است که این قضیه نیز به طبع در نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز رعایت می‌شود.

در میان غرفه‌های متعدد کتاب در نمایشگاه‌های کتاب همیشه غرفه‌های مربوط به دفاع مقدس و حوزه ایثار و شهادت رنگ و بوی دگری دارند که مسلماً مخاطبان خاص خود را دارند. گرچه تمام ملت ایران با هر مکتب و آیینی، وامدار خون شهدا و ایثاری ایثارگران هستند و این چیزی نیست که برای کسی کتمان و پوشیده باشد.

به همین لحاظ قاعدتاً باید توجه ویژه‌ای به فعالان و ناشرانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، معطوف داشت چرا که همینان هستند که موجب حفظ و تحکیم روحیه شهادت و ایثارگری در میان اقشار مختلف مردم به خصوص نسل جوان می‌شوند و فرهنگ و سیره شهدا را به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند و جز این نیست که عامل اصلی حفظ اقتدار جمهوری اسلامی وجود همین روحیه ایثارگری و شهادت‌طلبی در میان مردم آن در سایه تبعیت از خط ولایت و رهبری است که موجب شده هیچ ابرقدرتی حتی جرأت فکر کردن به تعرض به مرزهای ایران اسلامی را نداشته باشد.

از همین رو مطابق روال هر سال انتظار می‌رفت که در نمایشگاه کتاب فارس نیز حضور ناشران دفاع مقدس پررنگ‌تر از گذشته باشد اما متأسفانه در چهاردهمین دوره این نمایشگاه، یک علامت سئوال بسیار بزرگ برای مخاطبان اصلی نمایشگاه به خصوص قشر دغدغه‌مند و انقلابی ایجاد شد که چرا ناشران دفاع مقدس حضور کمرنگی دارند؟ به جز چند غرفه محدود که مربوط به کنگره سرداران و 15 شهید استان فارس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و خبرگزاری دفاع پرس و انشارات سوره مهر بود جای خالی ناشران دیگر دفاع مقدس بسیار احساس می‌شد.

به دنبال یافتن جواب سئوال خود به سراغ افراد مختلفی رفتیم؛ ابتدا از سردار مجتبی‌ مینایی‌فرد، رئیس کنگره سرداران و 15 شهید استان فارس این سئوال را پرسیدیم که پاسخ داد: متأسفانه در نمایشگاه امسال در حوزه ایثار و مقاومت استقبال خوبی دیده نشده است هم از حیث تعدد غرفه‌ها و هم از حیث آثاری که باید ارائه می‌شد و این مسئله باید این ریشه‌یابی شود که مشکل از عدم شرکت ناشران بوده یا اطلاع‌رسانی به موقع نبوده است.

لزوم ریشه‌یابی علت قلت غرفه‌های مربوط به آثار دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب

سردار مینایی‌فرد ادامه داد: باید مشخص شود که چه دلیلی داشته است که در این نمایشگاه چند غرفه انگشت شمار آن هم با تبلیغات بسیار ضعیف، آثار دفاع مقدس را ارائه نمی‌کنند.

بنا بر این گزارش، همین سئوال را از بهاره شفیعی، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز پرسیدیم که او نیز پاسخ داد: هر ناشری که جهت شرکت در این نمایشگاه درخواست شده اعم از اینکه از سایر استان‌ها بوده و در سایت مؤسسه نمایشگاه ثبت نام کرده و یا در استان فارس به ما مراجعه کرده است، در این نمایشگاه حضور یافته است.

به هر ناشری که به ما مراجعه کرده، غرفه اختصاص یافته است

وی افزود: ما در این میان کسانی را داشتیم که یکی دو روز مانده به نمایشگاه به ما مراجعه کرده‌اند و ما به آن‌ها غرفه اختصاص دادیم زیرا اعتقاد داریم که حوزه کتاب دفاع مقدس، حوزه‌ای است که باید واقعاً به آن پرداخت شود و هنوز جا دارد.

شفیعی تأکید کرد: بسیاری از ارزش‌های ما در این حوزه هنوز آشکار نشده است و آن لازمه‌ای که نیروهای جوان و نسل سوم انقلاب باید با آن آشنا شوند به وجود نیامده و این رسالت ادامه دارد.

معاون فرهنگی ارشاد فارس گفت: ما برای هر کدام از ناشران دفاع مقدس که اعلام آمادگی کردند، غرفه‌ای در اختیار آن‌ها قرار دادیم و اگر ناشری در این نمایشگاه حضور ندارد، خودش حضور نیافته است ضمن اینکه ما اشراف دقیق به تمام کشور نداریم که بتوانیم همه ناشران این حوزه را دعوت کنیم و بعد هم این نمایشگاه، نمایشگاهی است که عموم را دربر می‌گیرد و رابطه ما نیز برای شناسایی ناشران، مؤسسه نمایشگاه‌هاست که هر کسی در سایت آن ثبت نام کرده است، ما به آن‌ها غرفه اختصاص داده‌ایم.

غیبت «آسمان هشتم» در نمایشگاه کتاب فارس کاملاً مشهود بود

 یکی از بزرگترین غایبان این نمایشگاه، انتشارات «آسمان هشتم» به‌عنوان یکی از ناشران برجسته دفاع مقدس استان فارس بود که خود نمایندگی انتشارات «روایت فتح» در این استان را به عهده دارد و هر ساله با غرفه‌های متنوع مزین به عکس و المان‌های مربوط به شهدا و دفاع مقدس، در نمایشگاه‌های کتاب فارس خودنمایی می‌کرد.
ابتدا سراغ این انتشارات را از بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گرفتیم که به ما پاسخ داد: آسمان هشتم در این نمایشگاه حضور دارد!

ناشران باید خودشان ثبت نام کنند

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: ناشران باید خودشان بیایند و ثبت نام کنند و ما این کار را برای آن‌ها انجام نمی‌دهیم و ما تنها ناشران استان فارس را می‌شناسیم.

مریدی در پاسخ به اینکه آیا به تمام ناشران جهت حضور در این نمایشگاه اطلاع رسانی شده است؟ گفت: همه ناشران ایران می‌دانند که سایت همیشه باز و ترتیب نمایشگاه‌ها مشخص است و خودشان باید ثبت نام کنند و این نیست که ما آن‌ها را دعوت کنیم و تنها در مورد ناشران استان فارس است که به آن‌ها اعلام می‌کنیم و در این راستا نیز بنیاد شهید، بنیاد حفظ آثار، کنگره سرداران شهید و سپاه فجر، دفاع پرس، آسمان هشتم، سوره مهر و مؤسسه حفظ آثار امام(ره) در این نمایشگاه حضور دارند.

مدیرکل ارشاد فارس تأکید کرد: هر ناشری که طبق موعد مقرر و طبق نظم تقاضا کرده است، در این نمایشگاه حضور دارد اما اینکه کسی بدون نظم و یک شب قبل اعلام کند و بعد کتاب‌هایی که در داخل نمایشگاه ناشران آن هستند را بیرون بیاورد و بفروشد طبیعتاً حضور آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

هر سال بهترین مکان به بحث شهید و شهادت اختصاص می‌یافت

این گزارش می‌افزاید، در ادامه گزارش خود به سراغ خانم امامی، مدیر انتشارات «آسمان هشتم» رفتیم و دلیل غیبت آن‌ها را جویا شدیم که پاسخ داد: «اگر گذری به گذشته نمایشگاه‌های کتاب فارس کنیم مشاهده خواهیم کرد که هر سال بهترین فضا را که مختص بحث شهید و شهادت و دفاع مقدس بود به انتشارات آسمان هشتم اختصاص داده می‌شد و این انتشارات نیز هر سال یک خوش فکری می‌کرد و حضور خود را در نمایشگاه‌های کتاب موضوع‌بندی می‌کرد به عنوان مثال یک دوره به نام آزادگان، دوره دیگر به نام مادران شهدا و غیره کتب و حتی چیدمان و دکور غرفه خود را طراحی می‌کرد.

وی ابراز کرد: در نمایشگاه کتاب فارس امسال متأسفانه چشم شهدا کار نشد یعنی تصویر شهدا کار نشد و به جای آن نشر چشمه کار شد و این نشر، نشری است که به دلیل موضوعات بداخلاقی که ترویج می‌داد تا چند سال پیش تعطیل بود و متأسفانه امسال چنین نشری را جایگزین کردند.

امامی ضمن انتقاد از عملکرد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقسیم‌بندی غرفه‌ها تأکید کرد: اگر نام این مجموعه، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است باید دقت شود که یکسری ارزش‌ها و باورها و مضامین انقلاب اسلامی دارای جایگاه‌های رفیعی هستند که باید حرمت آن‌ها حفظ شود.

وی با بیان اینکه در تمام کشورها حتی کشورهایی که کافر هستند، همیشه به کشته‌شدگان جنگی خود احترام ویژه‌ای قائل هستند، گفت:‌ شهدای ما به تعبیر قرآن کریم زنده هستند اما این زنده بودن، مانند زنده بودن دنیوی نیست لذا لازم است که ما تفاوت میان آن‌ها را بشناسیم و همیشه بهترین مکان‌ها و اجراها را به شهدا و موضوع شهادت اختصاص دهیم.

آسمان هشتم جهت حضور در نمایشگاه هم نامه‌نگاری و هم پیگیری کرده بود

امامی در پاسخ به اینکه آیا تقاضایی جهت حضور در نمایشگاه را ارائه کرده‌اید؟ گفت: آسمان هشتم برای اینکه طبق روال قبل، کارها  را پیگیری کند از یکی دو ماه قبل به اداره‌کل ارشاد نامه نگاری کرد ضمن اینکه تمام مدیران ارشاد که در کار نمایشگاه دخیل بودند، مجموعه آسمان هشتم را می‌شناختند و می‌دانستند که هر سال محل اثر است و مردم و به خصوص جامعه حزب‌اللهی از آن استقبال می‌کنند.

مدیر انتشارات آسمان هشتم ادامه داد: علی‌رغم حضور مکرر مدیر اجرایی این انتشارات و نامه‌نگاری که اتفاق افتاده بود، دوستان ما در ارشاد آنقدر این کار را به نام اینکه به ما خبر می‌دهند، معطل کردند تا اینکه به ایام نمایشگاه نزدیک شدیم و بعد از آن که تماس گرفتیم و حضور پیدا کردیم به ما گفتند که قانون امسال ما این است که ناشرانی که در چند سال 40 اثر را چاپ نکرده باشند، حذف می‌شوند در حالی که من بعدها در روزنامه‌ها خواندم که به ناشرانی که بیش از 40 اثر چاپ کرده‌اند، 2 غرفه و به ناشرانی که کمتر از این مقدار چاپ کرده‌اند، یک غرفه اختصاص می‌دهند اما همین یک غرفه را هم به ما اعلام کردند که معذور هستند و در نتیجه آسمان هشتم در نمایشگاه حضور پیدا نخواهد کرد.

با حساب و کتاب «آسمان هشتم» را زدند

وی با تأکید بر اینکه با حساب و کتاب آسمان هشتم را زدند ولی ما هم آنجا ساکت ننشستیم و پیگیری کردیم، گفت: زمانی که گفتند به ما غرفه‌ای اختصاص نمی‌دهد ما از آنان درخواست کردیم که آسمان هشتم نمی‌آید اما حداقل یک غرفه به شهدا اختصاص دهید که متأسفانه آن‌ها به فرافکنی رسیدند.

امامی همچنین به عدم تخصیص غرفه به بچه‌های جبهه فرهنگی انقلاب در نمایشگاه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: آنها می‌گویند که بچه‌های جبهه فرهنگ انقلاب نامه‌ای به آن‌ها نداده‌اند در حالی که هم آسمان هشتم و هم جبهه فرهنگی انقلاب این کار را کرده بود و ما به آن‌ها گفتیم که بیاید با حضور رسانه‌ها با ما مناظره کنید چرا که ما برای این نامه‌نگاری‌ها شاهد داریم.

وی، عدم تخصیص غرفه به آسمان هشتم را کم لطفی دانست و گفت: به عنوان مثال ما فرض کنیم که بچه‌های جبهه فرهنگی انقلاب و آسمان هشتم نامه‌نگاری به مسئولان نمایشگاه نکرده بودند، اما اگر آنان مدعی انقلابی بودن هستند مسلماً باید به سراغ بچه‌های انقلابی می‌آمدند و غرفه‌ای به آن‌ها اختصاص می‌دادند.

مدیر انتشارات آسمان هشتم تأکید کرد: ما برای تخصیص یک غرفه به شهدا پیگیری و درخواست کردیم که این غرفه را به بحث شهدا بدهند و آرم آن را خود ارشاد هم بزند اما وقتی که دل با بحث شهید و شهادت نیست این اتفاق می‌افتد که کار به دست ناشران روشنفکر می‌افتد و این سرانجام خوبی نخواهد داشت چرا که حق و حقیقت کتمان نمی‌مانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بچه‌های جبهه فرهنگی انقلاب که غرفه‌ای به آن‌ها اختصاص نداده بودند و مجبور شدند در محوطه بیرونی نمایشگاه در سرما غرفه‌های خود را برپا کنند خودشان نمایندگی ناشران دفاع مقدسی چون فاتحان، نشر 27، ابراهیم هادی و غیره بودند.

http://hafeznews.ir/images/docs/000012/n00012153-r-b-000.png


کد مطلب: 12229

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/12229/یک-علامت-سئوال-مخاطبان-نمایشگاه-کتاب-فارس-علت-بی-مهری-ناشران-دفاع-مقدس-جبهه-فرهنگی-انقلاب

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir