متن و حاشیه یکصد و چهل و نهمین جلسه شورای شهر شیراز؛

حقدل: «شورای چهارم دوران طلایی فعالیت های شهری در تاریخ شیراز است»/ ترابی: «چرا همیشه کسری بودجه شامل پروژه های عمرانی جنوب شهر می شود؟/ برخی به دنبال توسعه نامتوازن شیراز هستند»

25 اسفند 1394 ساعت 9:46

یکصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضا و تشریح اقدامات صورت گرفته در سال نود و چهار برگزار گردید.


به گزارش "حافظ نیوز" یکصد و چهل و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز با حضور اعضا برگزار گردید. در ابتدای این جلسه، غلام مهدی حقدل رئیس شورا گزارشی از عملکرد اقدامات شورا در سال گذشته ارائه داد.

حقدل: «دولت در اجرای پروژه های عمرانی در کلان شهرها دیگر نقشی ندارد/ شورای چهارم دوران طلایی فعالیت های شهری در تاریخ شیراز است»
 حقدل در این باره گفت: شورای اسلامی شهر شیراز با 9 کمیسیون، هیئت رئیسه، 4 کمیته، شورای نامگذاری و یاوران شورا به صورت فعال و هفتگی جلسات متعددی را جهت تصمیم سازی های کلان شهری و رفع مسائل شهر و شهروندان برگزار نموده و در سال گذشته بزرگترین رسالت شورا در نظارت مطلوب بر بودجه دوهزار و هفتصد و هشتاد و شش میلیارد تومانی شهرداری صورت گرفت که منجر به تحقق دو هزار و هفتصد میلیارد تومان از آن گردید و نشان از تحقق 90 درصد از اجرای پروژه های شهرداری ، با توجه به رکود اقتصادی حاکم در سطح شهر شیراز شده است که حدود کمتر از 2 درصد آن منابع دولتی و مابقی از طریق عوارض پروانه ساختمانی ، اوراق مشارکت ، وام و ... محقق گردیده است و با تدبیر شورا 85 درصد از این بودجه صرف انجام فعالیت های عمرانی در سطح شهر شیراز شده و مردم در جای جای شهر از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب شاهد این پیشرفت فیزیکی و تحولات عمرانی شهرداری در محل زندگی خود می باشند و همین امر موجب دلگرمی آنان شده است .
وی در ادامه تصریح کرد: بدلیل مشکلات نقدینگی دولت ، امروزه شهرداری کلان شهرها رسالت انجام پروژه های عمرانی را به دوش کشیده اند و شهرداری با تدبیر شورا در بخش های شهرسازی ، عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی و ... توانسته است اقدامات موثری را درخصوص ساخت فرهنگسراها ، سالن های ورزشی ، پروژه های عمرانی و... برای شهر شیراز انجام دهد ؛همچنین باید خاطر نشان کرد شیراز از نظر وضعیت ترافیک شهری نسبت به دیگر کلان شهرها وضعیت بهتری داشته که به تبع آن از آب و هوای مناسب تری نیز برخوردار می باشد .
رئیس شورای شهر شیراز همچنین خاطرنشان کرد: در این مدت کمیسیون های شورا با تعهد، تخصص و سخت کوشی در جهت سرعت بخشیدن و رفع مشکلات شهری اقدام نموده و با همکاری شهرداری طرح ها و لوایح مناسبی را ارائه و مصوب نموده اند که در بودجه سالانه شهرداری لحاظ شده و بر حسن اجرای آن نظارت می نمایند.
حقدل در ادامه گفت: به یقین می توان گفت ، هیچ گاه در دوره های قبل و در زمان قبل از انقلاب نیز به این وسعت فعالیت های عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی و... در شیراز شکل نگرفته بود و باید به حق این دوره را عصر طلائی فعالیت های عمرانی ، فرهنگی ، اجتماعی و... در کلان شهر شیراز دانست و این افتخاری است برای خادمین شورا و شهرداری که با دوری از حاشیه ها به همکاری با سلایق مختلف پرداخته و به لطف این تعامل اقدامات بزرگی شکل گرفته است .
رئیس شورای شهر شیراز در ادامه با اشاره به اقدامات عمرانی شورا در سال 95 نیز گفت: برای سال 1395 نوید ماه ها، هفته ها و روزهای خوبی را به شهروندان می دهیم که با توجه به بودجه مصوب سال 1395 شهرداری در شورای شهر شیراز نتیجه اقدامات انجام گرفته به بار نشسته و فاز 2 خط یک قطار شهری را به اتمام خواهد رساند و با یاری خداوند متعال خط 2 قطار شهری نیز با شتاب بیشتری فعالیت تکمیل وساخت وساز خود را دنبال کرده و پروژه های نیمه تمام عمرانی ، فرهنگی ، شهرسازی به اتمام خواهد رسید و پروژه های جدید و مناسبی جهت رشد کلان شهر شیراز شروع خواهد شد.

ترابی: «چرا همیشه کسری بودجه شامل پروژه های عمرانی جنوب شهر می شود؟/ برخی به دنبال توسعه نامتوازن شیراز هستند»
همچنین در این جلسه ترابی دیگر عضو شورا نیز به ایراد نطق پیش از دستور پرداخت.
 وی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: چه کسانی از توسعه نامتوازن شهر منفعت می برند؟ با عنایت به بررسی اصلاحیه بودجه سال 1394 شهرداری در شورای اسلامی شهر شیراز و تغییر و تحولی که در اجرای بودجه سال اتفاق افتاده است لازم می دانم نکاتی را به استحضار مردم شریف شیراز برسانم.
وی در ادامه گفت: بهترین میثاق نامه شورای اسلامی شهر و شهرداری بودجه مصوبه سال می باشد و یکی از دغدغه های اعضای محترم که در موضع پیگیری های آنان مکرر شاهد اعلام نظر بوده ایم بحث توسعه متوازن تمام نقاط شهری باشد بر این اساس نکاتی که مورد نظر اعضا می باشد که هنگام تصویب بودجه مورد عنایت واقع شده و ضمن بررسی پروژه هایی تعریف و اعتبارات کافی جهت اجرایی شدن و اتمام آنها به تصویب می رسد و شهرداری نیز ملزم به اجرای آن می باشد و به استناد ماده 54 قانون شهرداری ها، شهردار محترم شیراز و همه مدیران زیر مجموعه شهرداری حداکثر با توجه به وضعیت جاری اختیار 10% تغییر در مصوبه شورا را دارند و می بایست به صورت متوازن اعتبارات کافی جهت تمام پروژه ها را در نظر بگیرند.
ترابی در ادامه تصریح کرد: موضوع مهم و قابل تأمل این است که متاسفانه در چند سال گذشته شاهد این موضوع می باشیم و به صورت خاص در سال جاری شاهد آن هستیم که علی رغم تحقق 97% درآمد مصوب در بودجه سال تغییرات فاحش و غیرقابل انتظار در اختصاص اعتبار به پروژه ها در شهر می باشیم و این شائبه پیش می آید که علت عدم اختصاص اعتبار مصوب در بودجه سال جهت بعضی پروژه ها در نقاط کمتر برخوردار شهر و یا اختصاص بیش از مصوب شورا در برخی پروژه ها چیست؟
وی همچنین گفت: چرا همه ساله اصلاح بودجه باید در هفته پایانی سال و زمانی که اعتبارات هزینه شده و قراردادها انعقاد گردیده و دیگر فرصتی برای کنترل انحرافات پیش آمده در بودجه وجود ندارد موضوع در صحن شورا مورد بررسی قرار گیرد و فقط وظیفه شورا مهر تأیید بر اتفاقات ناخواسته و یا سفارش شده و انحراف از بودجه سال باشد؟ چه دلیلی برای این همه انحراف در اجرای بودجه سال می باشد؟
چرا باید همیشه پروژه هایی که در مناطق کمتر برخوردار شهر می باشند با مشکل مواجه و به هردلیل منطقی و غیر منطقی متوقف و یا با سرعت کمتری اجرا شود و در برخی از مناطق شهر همیشه پروژه ها بدون مشکل با سرعت زیاد انجام و اعتبار اختصاص یافته به آنها بعضاً تا دوبرابر بودجه سال تخصیص یابد، سوال اینجاست آیا دست های پنهان و یا گروه هایی خاص بدنبال توسعه نامتوازن شهر و ایجاد شمال و جنوب در شهر می باشند و آیا منفعت گروهی سرمایه دار بودجه شهرداری را هدایت می کند، علت واقعی توسعه سریع قسمتی از شهر و عقب افتادگی برخی از نقاط شهر چیست به عنوان سند به چند مورد از این اتفاق نامیمون اشاره می نمایم.
وی در ادامه به تشریح پروژه هایی که شاهد افزایش سوال برانگیزی بوده پرداخت و گفت:
1-پروژه تملک و احداث کوهسار مهدی،اعتبار مصوب 48 میلیارد تومان. اعتبار هزینه شده 60 میلیارد تومان 12 میلیارد افزایش
2-پروژه تملک و احداث تقاطع کمربندی آرین،اعتبار مصوب 9 میلیارد تومان . اعتبار هزینه شده 6/22 میلیارد تومان 6/13 میلیارد افزایش
3-پروژه تقاطع قصردشت،اعتبار مصوب 26 میلیارد تومان. اعتبار هزینه شده 34 میلیارد تومان 8 میلیارد افزایش
4-پروژه پارک 580 هکتاری دراک، بودجه مصوب 20 میلیارد.اعتبار هزینه شده 31 میلیارد تومان افزایش 11 میلیارد تومان
5-پروژه پل کابلی،بودجه مصوب 43 میلیارد.اعتبار هزینه شده 5/71 میلیارد افزایش 5/28 میلیارد تومان
6-پروژه خیابان قائم ،بودجه مصوب. اعتبار هزینه شده 6/3 میلیارد
7-پروژه پارک ایمان شمالی،بودجه مصوب. اعتبار هزینه شده 920 میلیون و بسیار نمونه های دیگر که مجال بیان آنها نیست.
وی در ادامه به پروژه های کاهش اعتبار یافته و هزینه انجام شده، اشاره و افزود:
1-پروژه 45 متری هرمزگان،بودجه مصوب 1 میلیارد. اعتبار انجام شده صفر
2-پروژه تقاطع باهنر(کمربندی)،بودجه مصوب 2 میلیارد .اعتبار انجام شده صفر
3-پروژه تقاطع نواب،بودجه مصوب 2 میلیارد . اعتبار انجام شده یک میلیارد
4-پروژه تقاطع رودکی،بودجه مصوب 3 میلیارد . اعتبار انجام شده یک میلیارد
5-پل رودخانه خشک ،بودجه مصوب 5/1 میلیارد. اعتبار انجام شده 200 میلیون تومان    
6-پل شهرک مهدی آباد،بودجه مصوب 2 میلیارد. اعتبار انجام شده صفر
7-پارک کوشک میدان،بودجه مصوب 5/9 میلیارد. اعتبار انجام شده 3میلیارد، 5/6 میلیارد کاهش      
8-پارک نصر آباد،بودجه مصوب 8/1 میلیارد. اعتبار انجام شده 800 میلیون یک میلیارد کاهش
9-پارک کشن،بودجه مصوب 2/2 میلیارد . اعتبار انجام شده 400 میلیون 6/1 میلیارد کاهش
10-پل فدک،بودجه مصوب 2/2 میلیارد. اعتبار انجام شده صفر
وی در پایان گفت: عنوان نمودن این مطالب توسط بنده زیرسوال بردن زحمات مدیران زحمتکش و یا تأثیرگذاری برخی از همکاران در انحراف بودجه نمی باشد ولی متاسفانه برخی آقایان همکار در شورای اسلامی به جای پرداختن به مطالبات قانونی مردم، اینجانب را مورد تهمت قرار داده اند که چرا به وظیفه قانونی دفاع از حقوق شهروندان می پردازم. در پایان لازم می دانم که این نکته را متذکر شوم که علت مطرح کردن موضوع به صورت علنی و جهت استحضار شهروندان گرامی پیگیری های مکرر و تذکرات مختلف در جلسات غیرعلنی و عدم توجه به این مطالبه قانونی بوده و به همه کسانی که با تهدید و تهمت زدن به اینجانب قصد کوتاه آمدن بنده را از پیگیری حقوق شهروندان شیرازی را دارند هشدار می دهم که در صورت ادامه دادن به این رویه باطل مستندات تخلفات را جهت روشن شدن اذهان عموم مردم منتشر می نمایم. تا آنگاه ردپای افراد معلوم الحال در جهت توسعه نامتوازن شهر و منافع افراد ذی نفوذ مشخص گردد.
 
حقنگر: «برخی مصوبات سال های قبل هنوز در شهرداری شیراز اجرایی نشده است»
مهندس حقنگر دیگر عضو شورای شهر نیز از ناطقان پیش از دستور این جلسه بود که در نطق خود به توفیقات شهرداری در گسترش فضای سبز شهری پرداخت.
وی در تشریح این مورد گفت: خوشبختانه طی هفته گذشته مصادف با ایام درختکاری توفیق یار شد که به اتفاق تعدادی از اعضاء شورا از ارتفاعات شمال و جنوب و شرق شیراز بازدیدی بعمل آید.بسیار خرسندم که اعلام نمایم الحمدالله شهرداری شیراز در سال 94 عملکرد بسیار موفقی در حفظ و توسعه فضای سبز داشته است.
1-1 در پارک 580 هکتاری اتفاقات بسیار زیبایی روی داده است و این قابلیت فراهم شده که منطقه فوق تبدیل  به بزرگترین و جذابترین پارک شهری منطقه گردد و به نظر اینجانب با تکمیل و بهره برداری از پروژه فوق بهترین هدیه در بحث گردشگری و ایجاد تفریحات سالم تقدیم شهروندان و جوانان خوش ذوق شیرازی خواهد شد. لذا از کلیه دست اندرکاران این پروژه بزرگ مخصوصا از آقای مهندس حقیقت و دکتر اکبری که پا به پای هم در اجراء و طراحی پارک فوق در تلاش شبانه روزی می باشند تقدیر و تشکر می نمایم و امیدوارم بخشی از پارک مزبور در ایام نوروز سال آینده در اختیار شهروندان قرار گیرد.
1-2- پارک در حال احداث در کوه های شمالی شهر شیراز که توسط برادر ارجمندمان جناب آقای غلامی مدیر ارتفاعات در دست اجرا می باشد نیز یکی از زیباترین چشم اندازهای شهری همراه با مفرح ترین آب و هوا را تقدیم شهروندان خواهد نمود.کاشت درختان بومی و کم آب در حد وسیع در ارتفاعات فوق آینده ای مطلوب از نظر زیست محیطی را برای شهر شیراز به ارمغان خواهد آورد. امیدوارم با سرعت بخشیدن در احداث جاده های دسترسی شاهد افتتاح ارتفاعات بام شیراز در سال 95 باشیم.
1-3- کوه های شرق شیراز نیز که توسط برادر ارجمند آقای معصومی در زمان مسئولیتشان در شهرداری منطقه هفت به شکل بسیار زیبا و جذابی و در طول بسیار زیادی هموار و کف سازی گردیده یکی از زیباترین پارک های کوهستانی می باشد. که در نوع خود بی نظیر و جذاب می باشد. که با تکمیل کاشت درخت این محور نیز بسیار فوق العاده و زیبا خواهد شد.
1-4- اقدامات سازمان فضای سبز در زمان مدیریت آقای معطری در کوه های گلستان و دراک نیز درخور تحسین و قدردانی می باشد خصوصا توجهی که به کاشت درختان کم آب و بومی و نیز شروع به اقدامات آبخیزداری در کوهها قابل ستایش و تشکر می باشد.
1-5- عملیات کاشت و توسعه فضای سبز که توسط آقای احمدی به صورت چراغ خاموش در حرائم شیراز از شرق تا غرب در حال شکل گیری می باشد نیز یکی دیگر از افتخارات شهرداری در بحث توسعه فضای سبز –توجه به محیط زیست می باشد- که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی در ادامه به بیان توصیه های زیست محیطی پرداخت و گفت: علی رغم تلاش های بی وقفه شهرداری شیراز در حوزه گسترش و توسعه فضای سبز که جای تشکر و تقدیر فراوان دارد لکن تعدادی از مصوبات سال 93 و 94 تاکنون صورت اجرایی واقعی نگرفته است که در اینجا فقط اشاره به تعدادی از عناوین ضروری است و از مدیریت توانمند سازمان زیباسازی و فضای سبز شهری جناب معصومی تقاضا داریم به این مسائل توجه نمایند.
2-1- یکی از مصوبات شورا اجرای طرح آبخیزداری در کل ارتفاعات شهر شیراز می باشد و به نظر می رسد در این زمینه باید سیاست گذاری سال 95 به سمت موضوع فوق پررنگ تر گردد.
2-2-کاشت گونه های کم آب و درآمد زا در جهت تأمین  اقتصاد پایدار برای شهر شیراز که از مصوبات سال 93 بوده و درخواست دارم در این مورد اهتمام بیشتری بعمل آید و حداقل انتظار این است با توجه به همخوانی و نزدیکی سیستم آب و هوایی شیراز با شهرستان استهبان نسبت به کاشت حداقل یکصد هزار نهال انجیر در کوه های شهر شیراز تا قبل از پایان سال 94 اقدام گردد.
2-3- مصوبه انتقال آب به ارتفاعات تاکنون اجرایی نشده است و به نظر می رسد مدیریت محترم منابع آب جناب آقای منادی باید کمربندهای خویش را محکم نموده و پا به پای همکارانمان در بخش توسعه فضای سبز در جهت انتقال آب و تأمین آب موردنیاز از منابع آب مختلف و موجود در شهر شیراز اقدام جدی تر بعمل آورد.
وی در انتهای سخنان خود از دیگر اعضای شورا نیز انتقاد کرده و افزود: طی سه ماه گذشته بنده چندین طرح در موضوعات ترافیکی و فرهنگی تقدیم شورا نموده ام که متاسفانه بعلت حجم کارهای موجود هیچکدام از طرح ها در کمیسیون ها مطرح نگردید و کمیسیون حمل و نقل 3 بار بنده را دعوت کردند و آخرکار موضوع ها مطرح نشد.
حقنگر همچنین گفت: از آنجا که بعضی از موضوعات فوق مربوط به ایجاد آرامش و حل مشکلات شهروندان و گردشگران در ایام نوروز بود ، بدینوسیله از فرصت سوزی پیش آمده از کلیه همشهریان خوبم عذرخواهی می کنم.
 
تجلیل از خانواده شهدا
در این جلسه همچنین به مناسبت روز شهید از ۱۷ خانواده شهید که شامل شهدای شهرداری و مدافعین حرم و یا دفاع مقدس بودند تجلیل به عمل آمد که از این جمله می توان به خانواده های شهدا: شهید عباس دوران( شهید ملی )، شهید قطبی، شهید صاحب کرم از شهدای مدافع حرم، شهید شجاعت علمداری از مدافعین حرم، شهید محمدعلی کاراندیش از شهدای حج خونین، شهید علی نصیری، شهید سامانیان، شهید فاتحیان، شهید رحیمی نام برد.
در این جلسه خانواده شهدا ضمن ارزوی ادامه راه شهدا، درخواست های خود را نیز بیان کردند.

 


کد مطلب: 13508

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/13508/حقدل-شورای-چهارم-دوران-طلایی-فعالیت-های-شهری-تاریخ-شیراز-ترابی-چرا-همیشه-کسری-بودجه-شامل-پروژه-عمرانی-جنوب-شهر-می-شود-برخی-دنبال-توسعه-نامتوازن-هستند

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir