۰
plusresetminus
جمعه هفته جاری صورت می‌گیرد

نخستین جشنواره بزرک کلوخ پز در اقلید برگزار می شود

تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۰
نخستین جشنواره بزرگ کلوخ‌پز عصر جمعه هفته جاری در پارک انقلاب اقلید برگزار می‌شود.
نخستین جشنواره بزرک کلوخ پز در اقلید برگزار می شود
به گزارش حافظ نیوز، مسؤول هماهنگی نخستین جشنواره بزرگ کلوخ‌پز چهارشنبه شب در یک نشست خبری از برگزاری این جشنواره در روز جمعه هفته جاری خبر داد.
داوود اسلامی کلوخ‌پز را یکی از رسوم قدیمی مردم اقلید خواند و با اشاره به پیشینه و قدمت این آیین سنتی که موجب جذب گردشگران بسیاری به این شهرستان می‌شود عنوان داشت: آیین کلوخ‌پز که در شهریورماه هرسال و همزمان با برداشت سیب‌زمینی از اراضی کشاورزی این شهرستان برگزار می‌شود دارای پیشینه چندصد ساله است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کلوخ خام و خشک، چوب خشک، بیل و سیب‌زمینی، نمک و فلفل جزو ابزار و مواد لازم و زمین تازه‌ شخم‌زده‌شده که کلوخ‌های آن کوبیده نشده باشد مکان مناسب برای کلوخ‌پز است به تشریح ساخت کوره هرمی‌شکل با جمع‌آوری کلوخ و تعیین زمین مسطح با توجه به وزش باد پرداخت و بیان کرد: بزرگ‌ترین کلوخ‌های جمع‌آوری‌شده به‌صورت قاعده‌ای دایره‌شکل در کنار یکدیگر چیده شده و قسمتی از آن برای ساخت سردر کوره(دهانه ورود چوب) کنار گذاشته می‌شود.

اسلامی بابیان اینکه دهانه ورود چوب کوره باید در خلاف جهت وزش باد باشد افزود: دو کلوخ بسیار بزرگ و کشیده(به شکل توپ بیس‌بال) طوری در دهانه کوره بر روی دو کلوخ بزرگ پایه‌ای گذاشته می‌شود که بالای آن‌ها در یکدیگر قفل‌شده و پایه اولیه کوره تکمیل شود(به این نوع ساخت سردر کوره در زبان محلی اقلید قوچ کردن کلوخ‌ها گفته می‌شود که برگرفته از جنگ قوچ و شاخ‌به‌شاخ شدن آن‌هاست).

وی بابیان اینکه ردیف‌های بعدی بدنه کوره طوری چیده می‌شود که هر ردیف کمی به سمت داخل کشیده شده و ضمن استحکام بیشتر این سازه، شرایط برای بستن سقف کوره به شکل گنبد را فراهم می‌کند یادآور شد: هراندازه که چیدن کلوخ دیواره به سمت رأس کوره پیش می‌رود از کلوخ‌های کوچک‌تری استفاده می‌شود تا سقف گنبدی شکل آن بسته شود. 

اسلامی پر کردن سوراخ‌های کوره با کلوخ‌های کوچک برای بالا بردن حرارت داخلی کوره را فوت کوزه‌گری این کار برای بهینه کردن مصرف انرژی حاصل از سوختن چوب‌ها خواند و با اشاره به تکمیل سازه کوره و روشن کردن آتش در آن گفت: حدود 40 ‌تا 50 دقیقه طول می‌کشد تا رنگ کلوخ‌ها براثر شدت گرما، به سرخی و سپس به سپیدی درآید. 

مسؤول هماهنگی نخستین جشنواره بزرگ کلوخ‌پز اضافه کرد: سیب‌ها به دودسته کوچک و بزرگ تقسیم می‌شود و بر اساس حرارت سطوح مختلف کوره و قرار دادن آن‌ها در فضای مناسبی برای پختن همزمان بخش دیگر کلوخ‌پز ابتدا سیب‌زمینی‌های کوچک‌تر در کف کوره ریخته می‌شود و دقت می‌شود تا روی ‌یکدیگر تلنبار نشوند.

وی ادامه داد: بعد از قرار گرفتن یک سطح سیب‌زمینی در کنار یکدیگر تعدادی از کلوخ‌ها از بالای کوره بر روی آن‌ها ریخته شده و به‌آرامی توسط یک چوب بلند و کلفت کوبیده می‌شود تا خاک گرم بین سیب‌زمینی‌ها قرار گیرد.

به گفته اسلامی قراردادن سیب‌زمینی در کوره و کوبیدن تعدادی کلوخ بر روی آن تا زمانی که تمام کلوخ‌های کوره مصرف شوند ادامه داشته و حاصل کار به شکل کومه‌ای از خاک گرم درمی‌آید و برای کمک به نگه‌داشتن گرما در بطن این فر طبیعی، با پشت بیل به‌آرامی ضربه‌هایی از هر طرف به آن زده می‌شود تا کلوخ‌های بالایی له‌ شده و تمام منافذ را ببندند. 

مسؤول هماهنگی جشنواره کلوخ‌پز اقلید با اشاره به اینکه پختن سیب‌زمینی‌ها حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تصریح کرد: به همین روش و تنها با تفاوت در زمان می‌توان برخی محصولات کشاورزی دیگر مانند هویج، به و سیب‌درختی را پخته و مصرف کرد.

 نخستین جشنواره بزرگ کلوخ‌پز اقلید عصر روز جمعه 26 شهریورماه جاری با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر اقلید و انجمن‌های مردم‌نهاد و... برگزار خواهد شد
 
کد مطلب : ۱۵۲۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما