۰
plusresetminus
به بهانه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات؛

دگردیسی رسانه ای، اقتصاد رسانه و اقتضائاتی که دیگر مسئولان آن را درک نمی کنند!

تاریخ انتشارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۸
بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در حالی به کار خود پایان داد که در این نمایشگاه نیز همچون گذشته، رئیس جمهور و وزیر فرهنگ وعده های دلچسب و رنگارنگی برای حمایت از رسانه ها سردادند
نمایشگاه کتاب
نمایشگاه کتاب
به گزارش "حافظ نیوز" بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در حالی به کار خود پایان داد که در این نمایشگاه نیز همچون گذشته، رئیس جمهور و وزیر فرهنگ وعده های دلچسب و رنگارنگی برای حمایت از رسانه ها سردادند و البته همچون همیشه با استقبال و تشویق اصحاب رسانه مواجه شدند.
فارغ از میزان امکان تحقق وعده های داده شده به اصحاب رسانه، مسئله مهم امروز رسانه ها در کشور ما "دگردیسی رسانه ای" و تغییر ذائقه مخاطب است و اقتضائاتی که مسئولان ذیربط دیگر آن را درک نمی کنند!
هم اکنون چند درصد جامعه ایران مخاطب روزنامه ها و نشریات مکتوب هستند و هر روز به دکه های روزنامه فروشی مراجعه می کنند و برای کسب خبر، پول پرداخت می کنند و روزنامه می خرند؟
و چند درصد مردم مخاطب رسانه های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند؟ چرا عمده یارانه مطبوعات و حمایت ها باید از روزنامه هایی صورت بگیرد که مجموع تیراژ آنها با چند صد هزار هم نمی رسد اما خبرگزاریها و پایگاه های خبری تحلیلی و حتی کانال های خبری در شبکه های اجتماعی که میلیونها مخاطب دارند و بسیار جریان سازتر نیز هستند، از حمایت های دولتی و یارانه مطبوعات تا حد زیادی
چرا اصلا این "رسانه های نوظهور" هنوز از سوی دولت آنچنان که باید به رسمیت شناخته نشده است؟
محرومند؟
چرا اصلا این "رسانه های نوظهور" هنوز از سوی دولت آنچنان که باید به رسمیت شناخته نشده است؟
اگر یارانه دولت و رپورتاژهای خبری و آگهی های ثبتی و دولتی را از روزنامه های ملی و دیگر نشریات مکتوب بگیریم، کدامیک از آنها قادر خواهد بود به حیات خود ادامه دهد؟
این موارد نشان می دهد تنفس مصنوعی دولتها به رسانه های مکتوب طی این سالها سبب شده "اقتصاد رسانه" به کلی فراموش شود و همچون بسیاری از دیگر عرصه ها، ساحت رسانه نیز به بیماری وابستگی اقتصادی به دولت دچار گردد.
اتفاقی که نتیجه آن را در قلم و تیترهای حمایتی بسیاری از رسانه ها در دولتهای مختلف می توان مشاهده کرد.

چه باید کرد؟
در گذشته های نه چندان دور، در کشورهایی چون انگلستان و فرانسه روزنامه هایی با تیراژ میلیونی وجود داشت که امروز، تنها از آنها یک تارنمای اینترنتی موجود است اما همان تارنمای اینترنتی ده ها میلیون بازدیدکننده در روز دارد و اثرگذاری آن رسانه ها نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.
اینها نشان می دهد که رسانه ها باید همراه با اقتضائات روز و نیاز مخاطب خود را دائما به روز کنند و قالب های خبری را در حصار زمان زندانی نکنند و دولتها نیز به جای کمک به تداوم این روند غلط، برای "گذار رسانه ها از سنت به مدرنیته" مشوق ها و حمایتهای عملی اختصاص دهند.

نویسنده: مصطفی مشفقیان

انتهای خبر/
کد مطلب : ۱۵۶۳۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما