پوتین:

توافق 4 جانبه صلح در راه است

4 دی 1395 ساعت 11:36

پوتین از توافقی چهارجانبه برای شرکت در گفتگوهای صلح سوریه خبر داد.


به گزارش "حافظ نیوز"،رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه، ایران و ترکیه و رئیس جمهور سوریه موافقت کرده اند تا در گقتگوهای صلح سوریه در پایتخت قزاقستان شرکت کنند.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه امروز جمعه در نشست خبری پایان سال میلادی تاکید کرد: ایران، روسیه، ترکیه و بشار اسد رئیس جمهور سوریه توافق کرده اند تا در گفت و گوهای صلح سوریه در شهر آستانه پایتخت قزاقستان شرکت کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: تخلیه حلب بدون کمک روسیه، ایران و ترکیه یا عزم بشار اسد امکان پذیر نبود. گام بعدی برای سوریه، یک آتش بس سراسری خواهد بود.
گنادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرد که گفت و گوهای آستانه احتمالا اواسط ژانویه برگزار خواهد شد.
نور سلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به صورت تلفنی گفت و گو کرده و درباره برگزاری نشست احتمالی در شهر آستانه بین طرفهای درگیر در سوریه رایزنی داشته است.
فرمت نورماندی برای مذاکرات اوکراین باید حفظ شود
پوتین در ادامه ضمن اشاره به تحولات اوکراین تاکید کرد: فرمت نورماندی باید مذاکرات اوکراین گرچه غیرموثر است ولی این فرمت باید حفظ شود.
وی از تصمیم اتحادیه اروپا برای اجازه دادن به شهروندان اوکراینی در سفر بدون ویزا به کشورهای اروپایی حمایت کرده است.
مساله هک شدن حزب دموکرات آمریکا مهم نیست
رئیس جمهور روسیه در ادامه تصریح کرد: این مساله که چه کسی حزب دموکرات آمریکا را هک کرده مهم نیست ولی هک شدن نشان می دهد که افکار عمومی آمریکا قابل دستکاری شدن است.
روسیه بارها ادعاهای آمریکا در خصوص دست داشتن در حملات سایبری علیه واشنگتن را رد کرده است.
روسیه خواستار روابط سازنده با ترامپ است
پوتین در خصوص پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: من خواستار روابط سازنده با آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هستم.
قتل سفیر روسیه به روابط با ترکیه لطمه نمی زند
ولادیمیر پوتین در واکنش به ترور آندری کارلوف سفیر روسیه در آنکارا نیز تاکید کرد: این مساله به روابط روسیه و ترکیه، لطمه ای وارد نخواهد کرد.
وی افزود: ترور کارلوف تلاشی برای تیره کردن روابط بین مسکو و آنکارا بوده است.
آندری کارلوف در حین بازدید از یک نمایشگاه عکس مورد حمله قرار گرفت و کشته شد. وی از سال 2013 سفیر روسیه در آنکارا بوده است. کارلوف 62 سال داشت و پیشتر سفیر اتحاد جماهیر شوروی در کره شمالی و سفیر روسیه در کره جنوبی بود.
تحریمهای غرب به ضرر همکاری های مربوط به مقابله با تروریسم بوده است
پوتین در ادامه ضمن اشاره به تحریمهای غرب، تصریح کرد: تحریمهای غرب به ضرر همکاری های مسکو با اتحادیه اروپا در خصوص مقابله با تروریسم جهانی بوده است.
آزادی حلب بسیار مهم است
رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که بازپس‌گیری حلب برای سوریه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ولادیمیر پوتین گفت: هدف ما متوقف کردن درگیری ها در سراسر سوریه است.
پوتین افزود: ما حق داریم برای رسیدن به قله در بخش فناوری های جهانی تلاش کنیم.
وی در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور نیز گفت: تمام تلاش‌ها برای مقصر شناختن عوامل خارجی و سرپوش گذاشتن به تمام شکستهای دولت قبلی آمریکا و حزب دموکرات آیا کار من بوده است. در اینجا مشکلاتی سیستماتیک دیده می‌شود. اختلافی میان خوب و بد در بین نخبگان و مردم آمریکا وجود دارد.
پوتین همچنین درخواست ترامپ درموضوع هسته‌ای را یک مسئله غیرعادی ندانست.
انتهای خبر/111


کد مطلب: 16066

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/16066/توافق-4-جانبه-صلح-راه

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir