۰
plusresetminus

عباس عبدی: حضور احمدی‌نژاد و بقایی در انتخابات اشکالی ندارد به شرطی که قبلش محاکمه شوند

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۷
عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه اعتماد، به سوالات این روزنامه درباره انتخابات پاسخ داده است.
عباس عبدی: حضور احمدی‌نژاد و بقایی در انتخابات اشکالی ندارد به شرطی که قبلش محاکمه شوند
به گزارش "حافظ نیوز"،عباس عبدی در مصاحبه با روزنامه اعتماد، به سوالات این روزنامه درباره انتخابات پاسخ داده است. 
 
این مصاحبه را می خوانید: 
 
فكر مي‌كنيد رقابت اصلي بين چه كساني باشد؟ 
 
رقابت واقعي ميان افراد نيست، بلكه ميان جناح‌هاي سياسي است. بر حسب اينكه چه كسي بتواند اين جناح‌ها را نمايندگي كند. بنابراين رقابت ميان اصولگرايان از يك سو و از سوي ديگر اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان است. 
 
در صورت تاييد صلاحيت احمدي‌نژاد انتخابات چه شكل و شمايلي پيدا مي‌كند؟ 
 
مهم‌تر از اينكه انتخابات چه شكلي خواهد شد، تاييد او به اين معني است كه شوراي نگهبان دچار يك تحول اساسي شده است كه او را تاييدصلاحيت كرده. به علاوه اين كار به معناي آن است كه اصولگرايان او را به عنوان نامزد سياسي خود پذيرفته‌اند و كار جمنا تمام شده تلقي مي‌شود. 
 
در صورت پيروزي هر يك از چهره‌ها (رييسي، روحاني، قاليباف، احمدي‌نژاد...) كشور به چه سمت و سويي خواهد رفت؟ 
 
در ساده‌ترين شكل مي‌توان گفت كه در صورت پيروزي نامزد اصولگرا كشور كمابيش به دو سال پاياني احمدي‌نژاد نزديك مي‌شود و در صورت پيروزي روحاني روند چهار سال گذشته با شتاب بيشتري ادامه خواهد يافت. 
 
كانديداتوري محمد هاشمي را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟پيام ورود ايشان به صحنه انتخابات براي افكار عمومي چيست؟ 
 
اطلاع دقيقي از علت نامزدي آقاي محمد هاشمي ندارم. شايد يك اقدام احتياطي است. 
 
مفروض بر اينكه انتخابات ٩٦ با حضور بيش از ٨ كانديدا برگزار شود، فكر مي‌كنيدپيروز انتخابات چه كسي خواهد بود؟آيا شما همچون ديگر اصلاح‌طلبان فكر مي‌كنيدآقاي روحاني براي پيروزي كار سختي را پيش رو ندارد؟ 
 
تعداد نامزدها بيش از سه يا چهار نفر تاثير چنداني بر روند انتخابات ندارد. در شرايط كنوني نيز كه فضاي انتخاباتي شكل نگرفته، نمي‌توان اظهارنظر كارشناسانه كرد ولي در حال حاضر آقاي روحاني با فاصله‌اي مطمئن از سايرين جلوتر است. 
 
اصلاح‌طلبان از كانديداتوري احمدي‌نژاد و بقايي بايد استقبال كنند يا خير؟ 
 
اصلاح‌طلبان بايد از نامزدي همه طيف‌ها بدون اعمال سليقه دفاع كنند. از جمله از جناح احمدي‌نژاد ولي در مورد اين دو نفر پيش از مساله نامزدي و صلاحيت آنان بايد خواهان رسيدگي قضايي به اقدامات خلاف قانون آنان شد. اگر تبرئه شدند، حق شركت در انتخابات را دارند. در غير اين صورت ابتدا بايد به آن اتهامات پاسخ دهند و مجازات آن را متحمل شوند. 
 
ارزيابي‌تان از كانديداتوري جهانگيري چيست؟ آيا حضور او يك استراتژي انتخاباتي از سوي اصلاح‌طلبان است و اين استراتژي چيست؟ 
 
بنده با آمدن نامزد پوششي مخالف بودم. اميدوارم كه عملكرد شوراي نگهبان و جناح اصولگرا به گونه‌اي باشد كه نشان دهد اين ايده و تحليل من درست بوده ولي چه مي‌توان گفت كه مارگزيده از ريسمان سياه و سفيد مي‌ترسد. وقتي تصميمات عليه يك جناح پيش‌بيني‌ناپذير باشد بايد اقدامات احتياطي را اتخاذ كرد. 
 
مبتني بر چه فرضيات و احتمالاتي جهانگيري كانديدا شد؟ هزينه- فايده‌هاي كانديداتوري جهانگيري چيست؟ آيا جهانگيري آمد تا ضربه‌گير روحاني در برابر حملات اصولگرايان و نيز قاليباف باشد؟ 
 
اميدوارم كه رفتار اصولگرايان در معرفي يك نامزد معين پيش از آغاز تبليغات انتخاباتي و نيز رفتار شوراي نگهبان در رسيدگي عادلانه به صلاحيت‌ها چنان باشد كه همه متوجه شوند اين اقدام احتياطي درست نبوده و ناشي از سوءظن آنان به طرف مقابل است.
کد مطلب : ۱۶۷۰۶
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما