۰
plusresetminus

پایان جشنواره کشوری تئاتر پسامهر با یاد فرهاد تنها

تاریخ انتشارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۷
در چهار روز برگزاری (۲۱ تا ۲۴ بهمن ۹۹) این رویداد فرهنگی، محمود پاک‌نیت، اصغر همت، اصغر پیران، نادر شهسواری، علی‌نقی رزاقی، نوید جعفری و منوچهر محسنی از این هنرمند یاد کردند.
پایان جشنواره ملی تئاتر پسامهر با یاد فرهاد تنها/ عکس: علی روزیطلب
پایان جشنواره ملی تئاتر پسامهر با یاد فرهاد تنها/ عکس: علی روزیطلب
به گزارش حافظ خبر؛ آیین پایانی جشنواره تئاتر پسامهر شهرستان فسا که در بیستمین سالگرد برگزاری‌اش به‌صورت ملی برنامه ریزی شده بود، با حضور صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، حجت الله فیروزی نماینده فسا در مجلس شورای اسلامی، رضا بصیرت مدیر انجمن هنرهای نمایشی کشور، و وحید لک از مرکز هنرهای نمایشی و با همراهی استاد اصغر همت و علی نقی رزاقی در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس؛ برگزار شد.
طی چهار روز برگزاری (۲۱ تا ۲۴ بهمن ۹۹) این رویداد فرهنگی، محمود پاک‌نیت، اصغر همت، اصغر پیران، نادر شهسواری، علی‌نقی رزاقی، نوید جعفری و منوچهر محسنی از این هنرمند یاد کردند و خواستار ایجاد سالن تئاتر یا پلاتو به نام او در شهرستان فسا شدند.
فرهاد (محسن) تنها، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر شهرستان فسا که در سال ۱۳۹۸ با نمایش "ننه مده‌آ" به عنوان نماینده استان فارس در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرد ۲۴خرداد ۹۹ بر اثر سانحه تصادف در سن ۵۳ سالگی درگذشت. او از بازیگران نمایش ننه مده‌آ، نماینده فارس در سی‌ و هشتمین جشنواره تئاتر بین‌المللی فجر بود که در بخش مسابقه به روی صحنه رفت. نمایشی که در سی‌امین جشنواره تئاتر استانی فارس با دریافت چهار جایزه در بخش‌های نویسندگی، بازیگری مرد و کارگردانی و همچنین دریافت تندیس کانون منتقدان تئاتر فارس درخشید و نام این هنرمند را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت.
صابر سهرابی در این مراسم با سپاس از همت و هنرآفرینی که اهالی تئاتر استان و بویژه هنرمندان هنرهای نمایشی شهرستان فسا در این دوران سخت برای برگزاری مناسب و قابل توجه جشنواره ملی تئاتر پسامهر به خرج داده اند، گفت: آنلاین شدن تئاتر فرصت تازه‌ای است که پیش آمده و طبیعی است که ما نمی‌توانیم جلوی رشد و حرکت زمان را بگیریم و در این دوران، جهان به سمت نوع مواجهه‌ای تازه با دنیای پیرامون خود رفته است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس افزود: تئاتر شاید شبیه‌ترین هنر نمایشی به ذات انسانی ارتباطات اجتماعی است و همان اندازه که نمی‌توان شکل ارتباطات ناب انسانی را به رابطه‌ای همیشگی و همراه با الویت در ارتباطات مجازی تقلیل داد، اما در ماه‌های گذشته فناوری اطلاعات و اتباطات بسیار به کمک جبران ارتباطات صدمه دیدۀ انسانی و لزوم برقراری فاصله اجتماعی آمد؛ موضوعی که امروز هم می‌تواند بخشی از فضاهای خالی اجرای تئاتر، این هنر نزدیک به ماهیت ارتباط انسانی را تسکین بخشد و در این روزهای که نیاز به رعایت پروتوکل های بهداشتی است، روزنی از حرکت و جریان زندگی باشد.
دبیر جشنواره پسامهر در حاشیه این رویداد تئاتری گفت: در این دوره از جشنواره به دلیل شیوع کرونا آثار به‌صورت مجازی داوری شدند و درنهایت برگزیدگان از ۳۷ نمایشی که در سه بخش بخش یادبود فرهاد تنها، مسابقه و جنبی معرفی شدند.
علی نیکومنش افزود: ۳۷ اثر یادشده به مدت دو ماه در تلویزیون‌های اینترنتی نمایش‌نت، ایران‌تئاتر و تیوال تا فروردین ۱۴۰۰ اکران خواهد شد.
وی افزود: در بیستمین دوره جشنواره پسامهر افزون بر جایزه بازیگری مرد و زن، کارگردانی و نویسنده برگزیده که واجد دریافت تندیس و ۵۰ میلیون ریال هستند، جایزه بازیگر فرهاد تنها تندیس جشنواره و ۵۰ میلیون ریال دریافت کردند.
دبیر جشنواره پسامهر با اشاره به ظرفیت‌های شهرستان فسا عنوان کرد: به پاس تلاش هنرمندان تئاتر این شهرستان ضروری است به فعالیت‌های نمایشی بیشتر توجه شود و امکانات مناسبی به اهالی تئاتر فسا چه از نظر مادی و چه از نظر زیرساختی اختصاص یابد.
هیات داوران متشکل از فریبا متخصص، لیلی رشیدی و منوچهر اکبرلو برگزیدگان این رویداد را معرفی کردند.
 جایزه بازیگری زن به صورت مشترک به فاطمه معطری برای اعترافات یک سارق مادرزاد از کازرون استان فارس و  ساناز حق‌گو برای گردآفرید از فسا استان فارس رسید.
جایزه بازیگری مرد به‌صورت مشترک آلان مریوانی برای تئاتر مراحل رشد و نمو قورباغه از بوکان آذربایجان غربی و محمدمهدی بحر آسمانی برای نمایش چلفیخی از جیرفت استان کرمان رسید.
جایزه کارگردانی به صورت مشترک به آرمان خضرآقا برای مراحل رشد و نمو قورباغه از بوکان آذربایجان غربی  و آژمان بیژنی نسب برای نمایش پینو و کیو از فسا اهدا شد.
جایزه نمایشنامه‌نویسی به صورت مشترک به مهدی محمدی برای نمایش چلفیقی از جیرفت استان کرمان و نمایشنامه کیوشین از  سلمان مشیر پناهی از تهران اهدا شد.
کد مطلب : ۲۳۱۶۷
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما