رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران:

اجبار درانتقال تجهیزات از فردو به نطنز جای سوال دارد

24 فروردين 1400 ساعت 13:51

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: جابه‌جایی تجهیزات اتمی از فردو به نطنز جزء بندهایی بود که مذاکره کنندگان آن را پذیرفته بودند این در حالی است که نطنز از فردو امنیت کمتری دارد.


فریدون عباسی در این باره افزود: یکی از بندهایی که مذاکره کنندگان نسبت به تصویب آن اقدام کرده بودند جابه‌جایی تجهیزات اتمی از فردو به نطنز بود که بر این اساس ایران را مجبور به جابجایی و انتقال تجهیزات به نطنز کردند.
وی اضافه کرد: بر اساس بندی، مذاکره‌کنندگان نسبت به تصویب آن اقدام کرده بودند امکان و اجازه غنی‌سازی در هر دو به ایران داده نمی‌شد و از این روست که انتقال به نطنز در دستور کار قرار گرفت و این مهم در بندهای قرارداد مذاکره کنندگان نیز آمده بود.
عباسی تاکید کرد: بر اساس نظریه کارشناسان فردو نسبت به نطنز از امنیت بیشتری برخوردار بود این در حالی است که فردو می‌توانست با توجه به پتانسیل‌هایی که در این مرکز وجود دارد به عنوان مرکز غنی‌سازی در ایران معرفی گردد.
نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از بندهایی که باعث ایران پس از برجام نتواند نسبت به غنی کردن سانتریفیوژهای مورد نیاز خود اقدام کند استفاده از سانتریفیوژ هایی بود که امکان تولید آن در ایران وجود نداشت.
عباسی افزود: پیش از امضای برجام سانتریفیوژ هایی که در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفت و بومی سازی شده بود IR1 و IRPM بود اما با توجه به برجام ایران مجبور به استفاده از IR6 و IR8 شد که امکان استفاده و تولید آن را نداشت لازم به یادآوری است که ایران در سانتریفیوژهای IR1 و IRPM به خودکفایی رسیده بود.
به گفته این نماینده مجلس در زمان مذاکره مجلس امکانات زیادی در اختیار مذاکره کنندگان قرار داده بود اما طرف مقابل با تهدید به خرابکاری از ایران امتیازهای زیادی دریافت کرد.
منبع: مهر


کد مطلب: 23380

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23380/اجبار-درانتقال-تجهیزات-فردو-نطنز-جای-سوال

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir