آغاز کاوشگری باستانی در «هیربدان» داراب

29 ارديبهشت 1400 ساعت 10:49

۳۵۰ محوطه‌ باستانی در شهرستان داراب فارس شناسایی شده که به گفته کارشناسان، بیانگر دیرینگی قدمت این منطقه در دوره پارینه سنگی تا متاخر اسلامی است و در این میان، کاوش‌ها در منطقه هیربدان به تازگی با شواهدی از حیات و زندگی در حدود پنج هزار سال قبل در این منطقه را نشان می‌دهد.


رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری داراب فارس چهارشنبه در این باره گفت: برای اولین بار در تاریخ این شهرستان، فصل جدید کاوشگری در منطقه دارابگرد و در تپه‌های اطراف روستای هیربدان آغاز شده است.
داوود مرادی افزود:بررسی های اولیه نشانگر لزوم تمرکز کاوش‌ها بر هزاره سوم قبل از میلاد است که به طور تقریبی سکونت در حدود ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ سال گذشته در این منطقه را نشان می دهد.
وی ادامه داد: این تیم در سال ۱۳۹۷ پژوهش هایی در داراب انجام داد و با نشانه هایی که به دست آورد تصمیم بر این شد که برای اولین بار کاوش هایی در نقاط مختلف شهرستان داراب انجام شود.

سرپرست کاوش های باستان شناسی در منطقه هیربدان نیز گفت: شواهد به دست آمده از سطح این تپه، بیانگر قدمت این تپه در هزاره سوم قبل از میلاد و استقرار ایلام قدیم است؛ این شواهد به سوالی که بسیاری از محققین درخصوص دوره ایلام و به خصوص ایلام قدیم دارند، پاسخ می‌دهد.
سپیده جمشیدی یگانه افزود: یافته‌های گوناگون نشان می‌دهد که در سطح بسیاری از این تپه نشانه های تدفین انسانی وجود دارد  که حدود ۵۰ درصد تدفین کودک و در جهت‌های مختلف جنین و طاق باز هستند.
وی ادامه داد: درلایه پایین چندین کوره است که فضای بزرگی را شامل می‌شود، در یکی از این کوره‌ها، شواهد گویای وجود ستون در وسط آن است که بیانگر سربسته بودن این کوره است.
او گفت: علاوه بر این یک تدفین انسانی و حیوانی کشف کرده‌ایم که انسان و یک حیوان در کنار هم دفن شده‌اند.
سرپرست گروه کاوش گفت: برای بیان قدمت این تپه باید آثار به دست آمده کاوش‌ها را مورد بررسی قرار گیرد.
دستیار سرپرست کاوش این تپه باستانی هم گفت: سال ۱۳۹۷ در پی بررسی‌های باستان‌شناسی کشور که برای تهیه نقشه باستانی از تپه‌های شهرستان داراب انجام گرفت؛ فکر می کردیم که بررسی‌های باستانی در داراب در یک فصل انجام می‌شود اما باتوجه به غنای فرهنگی این منطقه ما در یک فصل ۳۵۰ محوطه باستانی در شهرستان داراب را شناسایی کردیم و براساس یافته‌ها به این نتیجه رسیدیم که مطالعه باستانی شهرستان داراب نه تنها در یک فصل به پایان نمی‌رسد، بلکه به چند فصل زمان نیاز دارد.
مرتضی خانی‌پور اضافه کرد: ۳۵۰ محوطه‌ مورد شناسایی، بیانگر دوره پارینه سنگی تا متاخر اسلامی است که بخش زیادی از آثار مربوط به دوره پارینه سنگی است.
اصغر فرودی معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه داراب نیز در بازدید از سایت کاوش تپه باستانی هیربدان گفت: شناخت و آگاهی‌داشتن از میراث گذشتگان و بررسی آن‌ها، می‌تواند چراغ راهی باشد برای ما و آیندگان که با درس گرفتن از آن‌ها راه صحیح را انتخاب کنیم.
وی افزود: شهرستان داراب به لحاظ آثار فرهنگی و گردشگری و میراثی، غنی و قوی است و درکشور حرفی برای گفتن دارد، این کاوش‌ها را به فال نیک می‌گیریم که تاکنون به نتایج خوبی رسیده است.
فرودی بیان  کرد: شناخت میراث فرهنگی به جز بُعد علمی و فرهنگی از لحاظ اقتصادی نیز برای ما ارزشمند است و می‌تواند باعث رونق گردشگری و حضور گردشگر شود.
فرماندار ویژه داراب گفت: با تخصیص اعتبارات ویژه کاوشگری و راه اندازی موزه با توجه به غنای تاریخی داراب در دستور  کار بوده و امسال با نگاهی متفاوت به این موضوع در شورای برنامه ریزی شهرستان نگاه خواهیم کرد.
جابر نظافت دادستان داراب نیز گفت: حفظ و حراست از آثار تاریخی و گردشگری باید از اولویت های مردم داراب باشد و از همه اهالی روستاهایی که در مجوارت این آثار تاریخی و گردشگری هستند خواست تا با کمک میراث فرهنگی و گردشگری از هویت ملی و تاریخی کشور حفاظت کنند.
وی به افراد سودجو و فرصت طلب نیز هشدار داد و گفت: با هر کسی که به آثار تاریخی و ثروت ملی دست درازی کند و اقدام به تخریب آن نماید به شدت برخورد می کنیم.
فصل اول کاوشگری شهرستان داراب در تپه های اطراف روستای هیربدان و در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز این شهرستان در حال انجام است.
داراب در ۲۲۵ کیلومتری جنوب  شرق شیراز است.
منبع: ایرنا


کد مطلب: 23569

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23569/آغاز-کاوشگری-باستانی-هیربدان-داراب

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir