۰
plusresetminus

همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی برگزیدگانش را شناخت

تاریخ انتشاردوشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آیین پایانی همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی که بر بستر فضای مجازی برگزار شد، گفت: هنر برای انتقال مفاهیم بهترین و مهمترین ابزار و به ویژه با زبان هنرهای نمایشی است و یکی از مهمترین رشته های هنری است که از طریق آن گفتگو شکل می گیرد.
همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی برگزیدگانش را شناخت
به گزارش حافظ خبر؛ برگزیدگان همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی اعلام شد و از این میان دکتر جواد امین خندقی «مطالعه انتقادی دیدگاه کی‌ران در باب نقد اخلاقی ادبیات نمایش»، نفیسه محمدی تمنایی «چهاربن مایه مفهومی مشترک در نمایش های آیینی ایران و تعزیه»، دکتر مهسا رون «مایه های ژورنالیستی در قلم میرزا طباطبایی نایینی در روزنامه تیاتر» جوایز نفرات برتر را کسب کردند.
صابر سهرابی در آیین پایانی همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی با اشاره به شعری از حکیم ابو القاسم فردوسی بدین مضمون که؛ «ز دانا بپرسید پس دادگر/ که «فرهنگ» بهتر بود یا گهر؟ چنین داد پاسخ بدو رهنمون/ که «فرهنگ» باشد ز گوهر فزون»، گفت: این همایش ملی به میزبانی شیراز جنت طراز و پایتخت کتاب ایران و توسط موسسه آموزش عالی شیراز برگزار شد و توانست در جذب و ارائه مقاله های علمی پژوهشی همایشی بزرگ و ملی تئاتر را رقم زند.
برنامه های فرهنگی هنری فارس باید در اندازه های ملی تعریف شوند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: استان پهناور فارس و بخصوص شهر شیراز از دیر باز مهد تمدن، فرهنگ و هنر در سراسر جهان بوده و زبان زد خاص و عام است و با توجه به قومیت های مختلفی که در این استان پهناور به عنوان قوم هفتاد و دو ملت وجود دارند، باعث شده تا جهانیان استان فارس و شیراز را بشناسند و آگاه شوند که چه مفاخر بزرگی از جمله سعدی، حافظ، خواجو در دل خودش جای دارد و بدانند بزرگانی که در این خطه فرهنگی خفته اند، نشان دهنده مهد تمدن، فرهنگ و هنر هستند و بنابراین برنامه های فرهنگی هنری که در فارس انجام می گیرد در اندازه های ملی باید تعریف شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تقدیر از برگزار کنندگان و مسئولان موسسه آموزش عالی که این همایش را با زبان هنر رقم زده اند، گفت: این افتخاری برای استان است که در شهر شیراز میزبان همه شرکت کنندگان از سراسر کشور باشیم و بدانیم که هنر برای انتقال مفاهیم بهترین و مهمترین ابزار است، به ویژه که با زبان هنرهای نمایشی هم همراه گردد.
سهرابی در پایان سخنانش هنر تئاتر را مادر تمام هنرها دانست و اظهار داشت: نمایش یکی از مهمترین رشته های هنری است که از طریق آن گفتگو شکل می گیرد و زبان هنر در انواع و اقسامش استفاده های بهینه ای می شود و تاثیرات قابل توجهی که این نوع هنر دارد از همان هنرهای نمایشی و تئاتر برگرفته شده است و هنرمندان نویسنده با مقالات خود در این همایش ملی با ارائه موضوع های مختلف و متفاوتی که داشته اند، این اهمیت را ثابت کردند.
بسیاری از پژوهش ها بر آثار ادبیات کلاسیک ایران و جهان بوده است
دکتر آنیتا خالقی دبیر علمی همایش نیز با درود به همه بزرگواران و دوستداران فرهنگ و هنر گفت: امروز اولین همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام isc مجوز دریافت کرده و از سوی مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز برگزار می شود. هرچند کانون این همایش تئاتر بوده، اما گزینش محورهای بینارشته همچون روان شناسی، جامعه شناسی، زبان شناسی، ادبیات، فلسفه، اسطوره، موسیقی، ورزش، اقتصاد و بسیاری از رشته های دیگری که با تئاتر پیوندی دارند، زمینه را برای انجام پژوهش های بینارشته ای فراهم کرده است.
وی افزود: گذشته از دامنة گستردة رشته های پژوهش شده، تاریخ و جغرافیای آثاری که پژوهشگران بر آن مطالعه داشته اند، نیز بسیار گوناگون بوده است. آثار کشورهای گوناگون و آثار دوره های تاریخی گسترده بیانگر این مطلب است. آنگونه که بسیاری از پژوهش ها بر آثار ادبیات کلاسیک ایران و جهان بوده است.  شیوه نامه ای که برای مقاله های دریافتی در نظر گرفته شده، در چهارچوب یک مقاله علمی پژوهشی است و مقاله های با فرمت مقاله مروری، علمی ترویجی و ... پذیرش نشده اند.
دبیر علمی همایش گفت: روند داوری و پذیرش مقاله ها به این صورت بوده که فایل های بدون نام و مشخصات برای داور اول فرستاده می شد. داور اول مقاله را از نظر ساختاری بررسی می کرد و در صورت مناسب بودن، مقاله برای داور دوم و سوم فرستاده می شد تا از نظر محتوا بررسی شود. برخی از مقاله ها متاسفانه قابلیت اصلاح و ویرایش هم نداشتند و از سوی داورها مردود می شدند. بسیاری از مقاله ها هم از کیفیت خوبی برخوردار بوده، این قابلیت را داشتند که با ویرایش به سطح شایسته ای برسند.
خالقی بیان داشت: در چنین مواردی داوران زحمت می کشیدند و برای نویسندگان مقاله نکات بایستة ویرایش را می نوشتند. نویسندگان پس از انجام ویرایش و اصلاحات بار دیگر مقاله را می فرستادند. مقاله ویرایش شده دوباره برای داور فرستاده و پس از تایید نهایی از سوی داور، مقاله پذیرفته می شد و بسیار خرسند هستیم که زمینه ای فراهم شد و توانستیم در راستای گسترش فرهنگ و هنر گامی هر چند کوچک برداریم.
رویدادی ملی با هدف توجه به ارتباط فرهنگی معنی دارد
مهدی رنجبر دبیر اجرایی همایش هم با اعلام اسامی داوران بر اساس حروف الفبا و با عناوین و درجه علمی به ترتیب ۱.امیرمنصور امیر احمدی ۲.دکترامین ایران پور ۳.دکتر پرویز جاهد ۴.دکتر آنیتا خالقی ۵.دکتر حسین خلیلی ۶.سعیدرضا خوش‌شانس ۷.دکتر سارا رضاپور ۸.حمیدرضا صفار ۹.محمدرضا ضمیری ۱۰.ابراهیم عرب نژاد ۱۱.ناصحی کامگاری ۱۲.محمد حسن محمودی ۱۳.فرزاد معافی را معرفی کرد و گفت: موسسه آموزش عالی هنر شیراز از سال 1374 به طور تخصصی در زمینه آموزش هنر در شیراز آغاز به فعالیت نمود و با توجه به پشتوانه آن تجربیات، درسال 1386 طی حکمی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سوره به هنر شیراز تغییر نام داد.
رنجبر اظهار داشت: نزدیک به سه دهه است که این موسسه فعالیت های خود را  بر آموزش تخصصی در رشته های هنری استوار کرده است؛ بر همین اساس، موسسه آموزش عالی هنر شیراز در ادامه فعالیت علمی، هنری و فرهنگی خود برآن شد تا در زمینه پژوهش های هنری نیز رویدادی ملی را با هدف توجه به ارتباط فرهنگی رقم بزند. بنابراین اولین همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی با مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام توسط موسسه آموزش عالی هنر شیراز به مدت چهار ساعت، به صورت آنلاین و از طریق سامانه Adobe connect  برگزار گردید.
همایش به تمام جوانب تئاتر و ارتباط فرهنگی توجه داشته است
مهندس مجتبی احمد آبادی قائم مقام و عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول این همایش ملی نیز با بیان اینکه موضوعات همایش به تمام جوانب تئاتر و ارتباط فرهنگی توجه داشته است، ابراز داشت: حامیان این همایش شامل پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر شیراز، گروه مهندسی سرنجل، سیویلیکا، ایران کنفرانس، باهمایش، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان فارس می باشند که محورهای همایش شامل نظریه و رویکردهای میان رشته ای در زمینه تئاتر ادبیات نمایشی و فرهنگ عامه، تفکر انتقادی و مطالعات تئاتری، شیوه های نظریه پردازی جامعه شناسانه در تئاتر و ادبیات نمایشی می باشد.
احمد آبادی افزود: پیشینه نقد جامعه شناختی در تئاتر معاصر ایران، تئاتر در آینه ادبیات و اسطوره اقوام، کهن الگوها و اساطیر در ادبیات نمایشی تئاتر و نمایش واره ها، تئاتر و جامعه و فرهنگ، فرهنگ رفتاری جوامع مختلف و ارتباط آن با متون نمایشی و تئاتر، سنت و مدرنیته در ادبیات نمایشی و تئاتر ایران، موسیقی و تئاتر، ورزش و تئاتر، همسویی نمایش با آینن های مذهبی، اقتصاد تئاتر، تئاتر درمانی نیز از دیگر موضوعات همایش ملی بوده و کمیته داوران را اعضای هیات علمی موسسه و نیز برخی اساتید صاحب نام در حوزه تئاتر، جامعه شناسی، روان شناسی، پژوهش هنر و ادبیات تشکیل می دهند.
خاطر نشان می گردد؛ پس از تلاوت آیاتی از قران و پخش سرود ملی، پیام ریاست موسسه، دکتر جواد سلیمی قرائت شد و خانم دکتر خالقی و مهدی رنجبر دبیر اجرایی همایش نیز گزارش بخش علمی و اجرایی همایش را به مخاطبان ارایه دادند. پس از پخش پیام¬های تصویری دو تن از حامیان این همایش، جناب آقای مهندس صالحی معاونت عمرانی شهرداری شیراز و صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنرانی بخش علمی همایش آغاز شد و استاد فرهیخته، دکتر عطاالله کوپال، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و مولف و مترجم کتاب های تخصصی هنر، تئاتر و ادبیات،  سخنرانی خود را با موضوع کمدی و ارتباط فرهنگی ایراد کردند.
سخنران بعد، بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، استاد مهدی فقیه بود که سخنان خود را به پیشینه نمایش و نمایش سنتی در شیراز اختصاص داد. سعیدرضا خوش شانس، مدرس توانمند و مولف آثار ادبیات نمایشی نیز در خصوص مبحث دراماتورژی معاصر و پیوند آن با فلسفه به ایراد سخنرانی خود پرداخت. دکتر پرویز جاهد، مدرس، فیلمساز و منتقد ارزشمند سینما نیز به پیشینه تئاتر در ایران و نقش مهم آن در تبادل فرهنگ و ارتباط بین ملت ها ارائه داد. بخش دوم همایش به مقالات برتر پژوهشگران اختصاص داشت و بدین ترتیب سه نویسنده¬ای که بیشترین امتیاز را در داوری مقالات به دست آورده بودند به ارایه مقاله های خود پرداختند: دکتر جواد امین خندقی، مدرس دانشگاه با موضوع مطالعه انتقادی دیدگاه کی ران در باب نقد اخلاقی ادبیات نمایشی، نفیسه محمدی تمنایی، کارشناس ارشد پژوهش هنر با موضوع چهار بن مایه مفهومی مشترک در نمایش های آیینی ایران و تعزیه، دکتر مهسا رون با موضوع مایه های ژورنالیستی در قلم میرزا طباطبایی نایینی در روزنامه تیاتر گفتگو کردند
 
کد مطلب : ۲۳۶۱۱
برچسب ها :
شهرحافظ حافظ خبر حافظ نیوز حافظ‌خبر فرهنگی فرهنگ و هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش ملی تئاتر و ارتباط فرهنگی هنرمندان هنرمند هنر نمایش انجمن هنرهای نمایشی هنرهای تمایشی برگزیدگان جواد امین خندقی مطالعه انتقاد دیدگاه کی‌ران نقد اخلاقی ادبیات فارسی ادبیات ادبیات نمایشی ادبیات داستانی نفیسه محمدی تمنایی تعزیه مهسا رون ژورنالیست میرزا طباطبایی نایینی روزنامه روزنامه نگار روزنامه‌نگاری روزنامه تیاتر سهرابی صابر سهرابی فردوسی ابوالقاسم فردوسی دانا دادگر شیراز پایتخت کتاب ایران مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس فارس فارسی زبان فارسی استان فارس مفاخر سعدی ابومحمّد مُشرف‌الدین مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف سعدی خواجوی کرمانی تمدن تمدن‌ تئاتر تئاتر شهر تئاتر فارس نویسنده نویسنده‌ آنیتا خالقی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام Isc مؤسسه آموزش عالی هنر شیراز روانشناسی جامعه شناسی زبان شناسی فلسفه اسطوره موسیقی ورزش ورزشکار ورزشی ورزشکاران اقتصادی اقتصاد پژوهش پژوهشگر شهر تاریخی جغرافیا مقاله مهدی رنجبر .امیرمنصور امیراحمدی امین ایران پور پرویز جاهد حسین خلیلی سعیدرضا خوش‌شانس سارا رضاپور حمیدرضا صفار محمدرضا ضمیری ابراهیم عرب نژاد ناصحی کامگاری محمدحسن محمودی فرزاد معافی غفاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سوره مجتبی احمدآبادی دانشگاه سوره گروه مهندسی سرنجل سیویلیکا معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز سازمان علمی پژوهشی و فناوری استان فارس فرهنگ عامه نظریه جواد سلیمی عطاءالله کوپال مهدی فقیه سینما بازیگر دراماتورژی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما