در سالروز شهادت امام رئوف؛

مدح پیامبر رحمت(ص) به زبان خوشنویسی در آرامگاه سعدی

12 مهر 1400 ساعت 19:28

همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)، پنجمین کارگاه بخش نقاشی و نقاشی خط کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» به اجرای ویژه برنامه خوشنویسی متون مرتبط در توصیف پیامبر رحمت(ص) در آرامگاه سعدی شیراز برگزار خواهد شد.


به گزارش حافظ خبر؛ کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» عنوان ویژه برنامه‌ای است که از سالروز بعثت پیامبر مکرم اسلام(ص) در اسفندماه سال گذشته در شیراز کار خود را در بخش‌های مختلف هنری و ادبی با حضور اساتید دانشگاه‌ها و هنرمندان داخلی و خارجی آغاز کرده است.
در این راستا بناست که پنجمین کارگاه بخش نقاشی و نقاشی خط کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» به اجرای ویژه برنامه خوشنویسی متون مرتبط در توصیف پیامبر رحمت(ص) در آرامگاه سعدی شیراز اختصاص یابد.
روح‌الله محرری، دبیر خوشنویسی بخش ثلث و نسخ کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» امروز، ۱۲ مهرماه در این رابطه گفت: اجراهای هنری اساتید به صورت زنده یکی از مهم‌ترین رویداد‌های کنگره پیامبر(ص) در راستای برگزاری جشنواره است.
وی افزود: تاکنون چهار اجرای زنده در بخش نقاشی و نقاشی خط  در شیراز برگزار شده است و پنجمین کارگاه را میزبان استاد ناصر طاوسی از استان قم هستیم که چهاردهم و پانزدهم مهر ماه همزمان با ایام شهادت امام رضا(ع) در سعدیه شیراز به هنرنمایی خواهند پرداخت.
محرری بیان کرد: خوشنویسیِ متون مرتبط در توصیف پیامبر رحمت و مهربانی  با استفاده از خطوط رقاع و توقیع و تاکید بر فضاهای بصری چشم‌نواز و رنگه نویسی، محور اجرای  زنده استاد ناصر طاوسی خواهد بود و همچنین کارگاه آموزش قطعه‌بندی، صفحه‌آرایی و سطربندی در خطوط سِتّه با تاکید بر خطوط رقاع وتوقیع برای علاقه‌مندان و اساتید هنر نیز برگزار خواهد شد.
وی یادآور شد: استاد طاوسی متولد ۱۳۴۹ در نجف اشرف، ساکن قم  و دارای مدرک درجه یک هنری(دکتری) است و در خطوط نسخ ایرانی، ثلث عثمانی، ثلث ایرانی، محقّق وریحان تبحّر دارد و صاحب نگرشی نو درخطوط نسخ، رقاع و توقیع است.
دبیر خوشنویسی بخش ثلث و نسخ کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر» اضافه کرد: یک دوره مدیریت بخش هنرهای تجسمی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، داوری خط نسخ نمایشگاه بین‌المللی قرآن و تدریس در دانشگاه مفید قم از جمله فعالیت‌های استاد طاوسی است.
محرری تصریح کرد: خطوط توقیع و رقاع، خطوط فراموش شده‌ای هستند که استاد طاووسی آن‌ها را احیا کردند و در همین راستا، ورک شاپ‌های متعددی با تأکید بر این خطوط خاموش در کشورهای مختلف اجرا کردند که به ورک شاپ‌های فستیوال خوشنویسی گروزنی پایتخت شیشان (چچن )، جمهوری فدرال تاتارستان پایتخت کازان از ایالات روسیه، ورکشاپ کشور مالزی، ورکشاپ درآفریقا(کشور سنگال) وهمچنین ورکشاپ در کشور لبنان می توان اشاره کرد.
وی در پایان گفت: اجراهای زنده در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، رأس ساعت ۱۱ صبح به صورت لایو از صفحه رسمی کنگره به نشانیartsformuhammad قابل رؤیت خواهد بود.
 


کد مطلب: 23768

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23768/مدح-پیامبر-رحمت-ص-زبان-خوشنویسی-آرامگاه-سعدی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir