نشست خبری تحلیلی با حضور خبرنگاران و اندیشمندان جهان اسلام؛

جایگاه کنگره‌های ادبی و هنری اسلامی در ایجاد یکپارچگی امت اسلام

26 مهر 1400 ساعت 14:05

گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده

از دیگر بخش‌های این نشست، بررسی جایگاه کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های هنری و ادبی در شناساندن چهره واقعی پیامبر(ص) به جهان اسلام و جهان غرب بود که می‌تواند جایگاه بسزایی در جلوگیری از تفرقه و جنگ‌های داخلی مسلمانان داشته باشد.


به گزارش حافظ خبر؛ در آستانه زادروز پیامبراکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم و هفته وحدت، نشست خبری تحلیلی با حضور دکتر موسی عربی دبیر بین‌الملل کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر، خبرنگاران و اندیشمیدان جهان اسلام با محوریت کنگره و پیامبر اکرم (ص) برگزار شد.
این نشست با حضور خبرنگاران و صاحب‌نظرانی از عربستان، الجزائر، پاکستان، یمن، بحرین و چند کشور دیگر برگزار شد. دکتر نورالدین ابولحیه، سید محمد الحسین علی النعمی، عضو انجمن علمای یمن و عضو نویسندگان و آزادگان عرب، علی هاشم، نویسنده و فعال سیاسی عربستان، پروفسور جمال تراکه، نویسنده و پژوهشگر الجزائری، نورا فرحات، سید احمد داوود، سردبیر روزنامه المسیره یمن، سید کمال دوحه، مدیر روزنامه اخباریه الجزائر، استاد سید رازق علی‌شاه، روزنامه‌نگار و دانشجوی دکتری پاکستانی، سید عباس علی، روزنامه‌نگار و دانشجوی دکتری پاکستان، یوسف ربیع، خبرنگار بحرینی و قاضی رشید مأمون الشامی، مدیر روابط عمومی و رسانه شورای عالی قضاوت صنعاء نیز در این رویداد مجازی بودند.
دکتر موسی عربی در این نشست به بررسی جایگاه جمهوری اسلامی ایران برای وحدت و یکپارچه کردن جهان اسلام در برابر تهدیدهای اسلام‌ستیزانه غرب و تفرقه‌اندازی گروه‌های تکفیری اشاره کرد.
وی با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره‌هایی مانند کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت صلی‌الله علیه و آله و سلم در آیینه ادب و هنر ادامه داد: این کنگره جهانی را نخبگان، هنرمندان و ادبا آغاز کرده‌اند و امید آن است که پیوسته ادامه داشته باشد.
شرکت‌کنندگان در این نشست هم با بررسی چالش‌ها و خطراتی که جهان اسلام را تهدید می‌کند، دیدگاه‌های‌شان را درباره جایگاه ارزش‌ها و اندیشه نبوی در برطرف کردن این خطرات و چالش‌ها پرداختند. آن‌ها کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت (ص) در آیینه ادب و هنر را جنبشی در این راستا و ارزشمند دانستند و ابراز امیدواری کردند که این جنبش با همکاری مؤسسه‌های علمی ، هنری و ادبی به مسیر خود ادامه دهد و به ارزش‌های نبوی و همگان را به درست کردن دیدگاه‌های نادرست، فرابخواند.
این اندیشمندان، دیدگاه‌های خود را پیرامون کنگره، هفته وحدت و جایگاه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در انسجام و یکپارچگی جهان اسلام بیان کردند و ایستادگی در برابر یورش بی‌رحمانه قدرت‌های استکبار جهانی برای از بین بردن هویت دینی و دور کردن مسلمانان از نمادهای دینی به ویژه پیامبر اکرم (ص) که الگوی اخلاق، امر به معروف و نهی از منکر و ایستادگی در برابر ستم است را خواستار شدند.
از دیگر بخش‌های این نشست، بررسی جایگاه کنفرانس‌ها و گردهمایی‌های هنری و ادبی در شناساندن چهره واقعی پیامبر(ص) به جهان اسلام و جهان غرب بود که می‌تواند جایگاه بسزایی در جلوگیری از تفرقه و جنگ‌های داخلی مسلمانان داشته باشد.
در پایان نشست، از هنرمندان و ادبای سراسر جهان خواسته شد تا آثار خود را تا 17 ربیع‌الاول، زادروز پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، به دبیرخانه این کنگره بفرستند.
گفتنی است که شیراز، سومین حرم اهل‌بیت در ایران اسلامی پذیرای کنگره جهانی «محمد(ص) پیامبر رحمت، در آیینه ادب و هنر» به هفت زبان فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی، آلمانی، فرانسه و روسی در پاییز سال جاری با انگیزه شناساندن چهره پیامبر رحمت و ترسیم اسلام راستین، از راه شبکه‌سازی و ایجاد هم‌افزایی در میان ظرفیت‌های هنری و ادبی جهان برگزار خواهد شد.


کد مطلب: 23899

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/23899/جایگاه-کنگره-های-ادبی-هنری-اسلامی-ایجاد-یکپارچگی-امت-اسلام

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir