۰
plusresetminus

روز جهانی عصای سفید در دانشگاه شیراز برگزار شد

تاریخ انتشاردوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۸
آیین گرامی‌داشت روز جهانی عصای سفید و تقدیر از دانشجویان برگزیده با نیازهای ویژه دانشگاه شیراز، همزمان با فرخنده میلاد نبی اکرم (ص) و امام صادق (ع) برگزار شد.
روز جهانی عصای سفید در دانشگاه شیراز برگزار شد
به گزارش حافظ خبر؛ این مراسم که ازسوی مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز با همکاری کانون فانوس دانشگاه ترتیب یافت، با حضور جمعی از دانشجویان کم‌بینا و نابینا و اعضای هیأت‌رئیسه و برخی دیگر از مسؤولان دانشگاه، به‌صورت مجازی شکل گرفت.
ویژه‌برنامه گرامیداشت روز جهانی عصای سفید، با خیرمقدم دکتر واعظی، معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه شیراز آغاز شد و با گفت‌وگو و ارائه‌ی نظرات نمایندگانی از جمع دانشجویان دارای نیازهای ویژه دانشگاه، درخصوص نیازمندی‌ها و انتظارات موجود از دانشگاه ادامه یافت.
علی حفیظی، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز نیز ضمن خیرمقدم به دانشجویان و سپاسگزاری از کانون فانوس برای همکاری‌های مؤثر ایشان در پیوند با دانشجویان دارای معلولیت در طول سال، به ارائه‌ی گزارشی از خدمات صورت‌گرفته در سال گذشته در پیوند با دانشجویان با نیازهای ویژه دانشگاه پرداخت.
وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید، ۲۳نفر دانشجوی دارای معلولیت به جمع دانشجویان افزوده شده است، توضیح داد: درمیان دانشجویان نوورود دانشگاه، تعداد ۸دانشجوی کم‌بینا و نابینا، ۳دانشجوی ناشنوا، ۲دانشجوی کم‌شنوا و ۹دانشجوی دیگر با معلولیت‌های مختلف حضور دارند که به تمامی این دانشجویان خیرمقدم عرض می‌کنیم و حضورشان را گرامی می‌داریم.
مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز با اشاره به راه‌اندازی استودیو مجموعه‌ی مدیریت فرهنگی دانشگاه در سال گذشته گفت: تأسیس این استودیو از آرزوهای دیرینه‌ی مجموعه‌ی مدیریت فرهنگی برای برنامه‌های مختلف بود که در صدر اولویت‌های آن، انجام فعالیت‌های کانون فانوس برای ضبط و آماده‌سازی کتاب‌های دانشجویان نابینا قرار داشت و خوشبختانه به‌همت مسؤولان دانشگاه شیراز این آرزو در سال گذشته محقق شد.
وی ادامه داد: در سال گذشته، بالغ‌بر هزارصفحه از کتب درسی دانشجویان نابینا ضبط و آماده‌سازی گردیده است. همچنین به‌منظور رفاه حال این دانشجویان و انجام راحت‌تر فعالیت‌های پژوهشی ایشان، طرح «منشی پژوهشی» درنظرگرفته شده است که در سال گذشته، آیین‌نامه‌ی آن با کمک معاونت پژوهشی و آموزشی تدوین شد و به‌تازگی به تصویب رسیده است.
حفیظی اظهار داشت: درپی درخواست مکرر دانشجویان نابینا و با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه، مرحله‌ی ارائه‌ی کدامنیتی اتوماسیون این دانشجویان نیز در سال گذشته حذف شد و همین‌طور درخصوص ‌مدت‌زمان امتحانات ایشان تدابیری اندیشیده شد تا مشکل آن‌ها رفع شود.
رئیس دانشگاه شیراز نیز ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع)، روز جهانی عصای سفید را گرامی داشت و از مسؤولان مربوط دانشگاه خواست تا ضمن تشکیل چندکارگروه موازی برای انجام خواسته‌های دانشجویان دارای نیازهای ویژه اقدام شود.
نادگران خطاب به مسؤولان تأکید کرد: جلسه با دانشجویان دارای نیازهای ویژه، منحصر به این روز نشود و در طول سال نیز به بهانه‌های مختلف تداوم داشته باشد. همچنین این جلسات محدود به دانشجویان نابینا و کم‌بینا نباشد و جلساتی با حضور دانشجویان دارای نیازهای مختلف نیز تشکیل شود.
ایشان از دانشجویان کم‌بینا و نابینا نیز خواست تا با برگزاری برنامه‌های مختلف، در دانشگاه حضور فعال داشته باشند و توانمندی‌ها و فعالیت‌هایشان را به دیگر دانشجویان نمایش دهند. 
رئیس دانشگاه همچنین پیشنهاد داد تا در کنار کانون فانوس، کانون‌های دیگری ویژه‌ی دانشجویان دارای نیازهای خاص نیز تشکیل شود تا علاوه‌‌بر دانشجویان نابینا وکم‌بینا به نیازهای دیگر دانشجویان دارای معلولیت‌های مختلف هم پرداخته شود.
نادگران ضمن خیرمقدم ویژه به نودانشجویان دارای نیازهای ویژه، از مسؤولان دانشگاه و دانشجویان سال‌های گذشته خواست تا از همین ابتدای آغاز سال تحصیلی، با دانشجویان نوورود ارتباط گرفته و آن‌ها را راهنمایی کنند و به نیازهای آن‌ها توجه شود.
پخش نماهنگ‌های مختلف و تقدیر از از دانشجویان برگزیده با نیازهای ویژه دانشگاه شیراز از دیگر ویژه‌برنامه‌های مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در دانشگاه شیراز بود.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۳۹۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما