۰
plusresetminus

نمایشنامه هنرمند شیرازی، برگزیده نخستین فراخوان استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی «کتاب آواژ»

مولف : محمدمهدی اسدزاده
تاریخ انتشارسه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۲۱
بررسی آثار ارسالی به فراخوان استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی «کتاب آواژ» به پایان رسید و ۶ اثر برگزیده مشخص شدند که ندا محمدیان، هنرمند هنرهای نمایشی شیراز، یکی از این برگزیدگان بود.
ندا محمدیان
ندا محمدیان
به گزارش حافظ خبر؛ پس از بررسی آثار ارسالی به فراخوان استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی «کتاب آواژ»، 6 اثر برگزیده مشخص شدند. در این رویداد هنری، اعضای هیئت انتخاب متن، متشکل از فرشته فرشاد و محمدرضا قلی‌پور که هر دو از نمایش‌نامه‌نویسان، مدرسان دانشگاه و مدیران نشر آواژ هستند، با بررسی ٢٠٣ اثر ارسالی از سوی متقاضیان اعلام کردند: در هفته‌های گذشته تمام نمایش‌نامه‌های دریافت‌شده به دقت مطالعه شد و بر اساس ارزش‌های دراماتیک و قابلیت چاپ در دو مرحله نمایش‌نامه‌ها را مورد ارزیابی قرار دادیم. همچنین در برخی موارد، خوانش مجدد برخی آثار لازم بود که در جمع‌بندی نهایی به 6 نمایش‌نامه برتر رسیدیم. آثار برتر نخستین دوره استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی کتاب آواژ بدون ترتیب اولویت عبارت‌اند از:
ـ نمایش‌نامه «خالیگران ضحاک»/ نوشته دینا جادِری/ از فولادشهر
ـ نمایش‌نامه «فلسفه فالش»/ نوشته میثم مظفری/ از مشهد
ـ نمایش‌نامه «پروانه»/ نوشته ندا محمدیان/ از شیراز
ـ نمایش‌نامه «ایستگاه مترو»/ نوشته سیدمحمد سجادی/ از تهران
ـ نمایش‌نامه «بخش ٤٤ آسایشگاه آسایش»/ نوشته مهری عزیزمحمدی/ از البرز
ـ نمایش‌نامه «ارغوان»/ نوشته محمدمهدی جاویدان/ از بجنورد
تمامی آثار نام‌برده به صورت مشروط پذیرفته شده‌اند و چاپ آن‌ها در شماره‌های بعدی «کتاب آواژ» مستلزم اجرای برخی اصلاحات پیشنهادی در راستای ارتقای آثار و دریافت مجوز مربوطه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
فرشته فرشاد، دبیر بخش استعدادهای نمایشنامه‌نویسی در این رابطه افزود: این 6 اثر شایستگی‌هایی داشتند که باعث انتخاب‌شان شد و این مقدمه‌ای برای نگارش آثار در خور توجه بیش‌تر از سوی خالقان آن‌هاست. نکته دیگر آن‌که نمایش‌نامه‌نویسان مستعد دیگری هم بودند که نمایش‌نامه‌های‌شان اکنون در این فهرست نیست اما با تداوم تلاش و دقت نظر بیش‌تر در امر درام‌نویسی، امیدواریم آثارشان را در شماره‌های آینده «کتاب آواژ» معرفی کنیم و آروزمندیم در عرصه ادبیات نمایشی بدرخشند.
همچنین محمدرضا قلی‌پور، مدیر نشر آواژ گفت: ما با آثار بسیار خوبی روبه‌رو شدیم و این نویدبخش ظهور نویسندگان مستعد زیادی در جریان ادبیات نمایشی کشور است، ولی این پتانسیل‌های نهفته نیازمند آموزش و حمایت‌اند و باید بسترهایی برای رفع اشکال‌ها و معرفی‌شان فراهم بشود تا شاهد قدکشیدن این استعدادهای هنری باشیم.
فراخوان استعدادهای نمایش‌نامه‌نویسی ابتکاری از سوی نشر آواژ است که با استقبال فعالان و علاقه‌مندان به ادبیات دراماتیک روبه‌رو شده است. آثار منتخب در گاه‌نامه «کتاب آواژ» چاپ می‌شوند و در فرایند عرضه عمومی قرار خواهند گرفت. همچنین ساز و کاری در نظر گرفته شده تا نویسندگانی که آثارشان پذیرفته نشده نیز بتوانند از نقاط قوت و ضعف نمایش‌نامه ارسالی‌شان مطلع بشوند.
«کتاب آواژ» گاه‌نامه‌ای است که با هدف بررسی و کنکاش در مسائل تئاتر با اولویت بخش نمایش‌نامه‌نویسی و نگاهی آسیب‌شناسانه منتشر می‌شود. این گاه‌نامه در شماره پیشین خود به مسئله حقوق نمایش‌نامه‌نویسان و مترجمان آثار دراماتیک پرداخته بود که نسخه رایگان آن از سایت نشر آواژ در نشانی www.avazh.ir قابل‌دریافت است.
گفتنی است ندا محمدیان، زاده 1362 در شیراز است. وی از سال 1375، به هنرمندان هنرهای نماشی شیراز پیوست. وی پیش از این توانسته بود نامزد برگزیده در بخش گریم جشنواره تاتر فجر سال 1396، نفر سوم بازیگری استان نمایش دانش آموزی سال 1377 و برگزیده داستان‌نویسی و شعر جشنواره بانوان استان فارس شود.
 
مولف : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۳۹۷۴
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما