نماینده ولی‌فقیه در فارس:

نبودن تقوا، موجب می شود فردی، منفعت شخصی را بر منفعت مردم، ترجیح بدهد

17 آبان 1400 ساعت 16:33

اگر فرض کنیم که در جمع آوری و ارائه اطلاعات و داده ها هیچ رویکرد اشتباه و یا جهت دهی غلطی نداشته باشیم، در مرحله بعد در برنامه ریزی، یک عنصر سوم دخیل می شود و آن نظام ارزشی است که در ذهن مدیر برنامه ریزی است و خودش را نشان خواهد داد.


به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله دژکام در دیدار  با احمدعلی افکاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس و دیگر مسئولان و معاونان این سازمان گفت:
در ابتدا از جناب آقای دکتر افکاری و همه دوستان و همکاران محترم که تشریف فرما شده و گزارشی را ارائه کردید تشکر می کنم که این گزارش برای آشنایی بنده با مجموعه برنامه و بودجه استان مفید است.
یک نکته را به عنوان مقدمه عرض میکنم، برنامه های کلان استان فارس براساس داده هایی که از بخش آمار و قسمت های فنی استخراج می شود، تنظیم می گردد بنابراین، این آمار و داده و تحلیل داده که در مرحله بعد اتفاق می افتد، باید بتواند ما را با واقعیت فضای استان و مسائلی که هست از جهت مسائل اقتصادی، تولیدی، عمرانی و اداری آشنا کند. یعنی هم ما به داده ها و آمارهای متقن و صحیح از فضای استان نیاز داریم و هم به داده پردازی صحیح و علمی.
اگر فرض کنیم که در جمع آوری و ارائه اطلاعات و داده ها هیچ رویکرد اشتباه و یا جهت دهی غلطی نداشته باشیم، در مرحله بعد در برنامه ریزی، یک عنصر سوم دخیل می شود و آن نظام ارزشی است که در ذهن مدیر برنامه ریزی است و خودش را نشان خواهد داد.
ما باید این نظام ارزشی را هم دوباره بررسی کنیم و ببینیم مختصات نظام ارزشی چیست؟ طبق دستور دین اسلام براساس تقوا چارچوب نظام ارزشی را می خواهیم تنظیم کنیم.
ما متاسفانه این عامل تاثیر گذار سوم را نادیده می گیریم و به نظام ارزشی حاکم بر ذهن مدیر برنامه ریز کاری نداریم این در کل کشور متاسفانه رایج است و فقط تکیه بر علم می کنیم در حالیکه علم برای شما صرفا موضوع شناسی می کند اما اینکه چه باید بکنیم و چه جهتی را در پیش بگیریم که در راستای آموزه های دینی باشد، این نظام ارزشی که در ذهن مدیر است آن را جهت می دهد. بنابراین لازم است همانگونه که برای جمع آوری اطلاعات و داده ها و نیز تحلیل آمار و داده پردازی، دوره های مختلف آموزشی برگزار می کنیم، برای اصلاح و ارتقاء نظام ارزشی حاکم بر ذهن مدیران برنامه ریز استان نیز دائما کارگاه ها و دوره هایی برگزار شود.
امروز فضای مجازی و رسانه ای بسیار گسترده است و اخبار اختلاس ها و دزدی ها را هر روز میبینیم و میشنویم. سوءاستفاده از قدرت توسط یک مدیر چه زمانی اتفاق می افتد؟ زمانی که تقوا و ترس از خدا در آن مدیر وجود نداشته باشد. این نبودن تقواست که موجب می شود فردی، منفعت شخصی اش را بر منفعت مردم، شهر و استان خودش ترجیح بدهد.
نگاه فرد بی تقوا بسته است وگرنه اگر منفعت شهر را در نظر بگیرد خود نیز بهره مند می شود.هرچند که ترجیح دادن منافع ملی بر منافع شخصی چندین سود دارد اما عمدتا منافع شخصی بزرگ می شود.
باید این موارد را هم از حیث معنوی و هم از حیث عقلانی تبیین کنیم و برای مدیران آموزش دهیم. یکسری آموزش باید باشد و شاخص های آموزش را به نحوی طراحی کنیم که بتوانیم بازخورد بگیریم.
در زمینه مسائل فرهنگی نیز با مشکلات ساختاری مواجه هستیم که به نظرم می رسد در استان فارس این مشکل قابل حل است.
ببینید شورای فرهنگ عمومی بالاترین نهاد فرهنگی استان است اما چون روی هدایت و نظارت بر بودجه های فرهنگی نقشی ندارد، عملا این شورا تشریفاتی شده است.
ما یک نقشه مهندسی فرهنگی برای استان فارس با حضور رییس جمهور رونمایی کردیم و ایشان فرمود این سند است و باید اجرا شود و اگر اجرا نشود برای همه ما بد است. اگر مجموعه های استان بودجه ها و رویکردهای فرهنگی خود را با این سند که مورد تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور هست هماهنگ نکنند کار پیش نمی رود.
دستگاه های مختلف استان فارس کار فرهنگی میکنند و هر کدام برای قسمت فرهنگی خود بودجه مشخص دارند اما باید بودجه فرهنگی خود را در راستای نقشه مهندسی فرهنگی استان هزینه کنند و شورای فرهنگ عمومی باید بر روی این هزینه کرد بودجه های فرهنگی، نظارت کند و در صورت لازم، هدایت گری داشته باشد.
این معضل ساختاری با همکاری بین مجموعه شورای فرهنگ عمومی و مجمعه برنامه و بودجه استان این مسئله حل می شود.
این نظام قانون دارد و سیاست گذاری کلی دارد و در چارچوب می خواهیم کار کنیم ولی همان قانون زمین مانده است و نگاهی که مورد اتفاق جریان های سیاسی مختلف بوده در بخش فرهنگی اجرا نشده و روی زمین مانده است.
این نگاه را می خواهیم به شکلی بیاوریم اما به نحوی هم نباشد که دیگر فضا رها شود و بودجه به هر طریقی مصرف شود.خیر، باید در ضابطه باشد و کمک دهید ضابطه مند باشد و نظارت شورای فرهنگ عمومی برای تحقق اهدافی که در سند است تامین شود.
بدون حمایت مجموعه اجرایی دولت در استان، نظارت ما بی معنا خواهد بود و با حمایت شما چارچوب را نگه می دارند و بودجه را می گیرند و اعتبار را جذب می کنند.
انشاالله این زمینه را هماهنگ کنیم تا روالی شود که در استان با هماهنگی یکدیگر این قسمت را م حقق کنیم.
بنده در کار فرهنگی معتقدم تا همفکری ایجاد نشود کار دستوری پیش نمی رود.
اگر بتوانیم به تفاهمی برسیم شیراز الگویی برای سایر شهرهای کشور می شود چون در جاهای دیگر نه سند دارند نه پیگیر آن هستند اما در شیراز به خاطر جدیتی که وجود دارد براساس این نقشه به نتایج مطلوبی انشاالله می رسیم.
 


کد مطلب: 24097

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/24097/نبودن-تقوا-موجب-می-شود-فردی-منفعت-شخصی-مردم-ترجیح-بدهد

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir