دبیر اجرایی سومین کنگره شعر جهانی «خاتم سلیمانی»:

معرفی برگزیدگان سومین کنگره شعر بین المللی «خاتم سلیمانی»

11 دی 1400 ساعت 14:40

گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده

معاون فرهنگی دادگستری و عضو هیئت داوران سومین کنگره بین المللی شعر «خاتم سلیمانی» گفت:بدون شک برگزاری این کنگره ها به وحدت ملی بیشتر کمک می کند و یک هم افزایی را در پی خواهد داشت.


به گزارش حافظ خبر؛ ارسلان اشرافی شنبه در نشست خبری در شیراز اظهار کرد: تشییع جنازه شهید سلیمانی در واقع رویدادی بود که وحدت ملی را تقویت کرد و کودک، نوجوان، بزرگسال و سالمندان از اقشار مختلف در این رویداد شرکت کردند و در این کنگره هم شاهد حضور افراد در سنین مختلف بودیم.
معاون فرهنگی دادگستری و عضو هیئت داوران سومین کنگره بین المللی شعر «خاتم سلیمانی» ادامه داد: حادثه ۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸ که باعث شد سردار سلیمانی به عنوان فرستاده سیاسی جمهوری اسلامی ایران به عراق در زمان خروج از فرودگاه بین المللی بغداد مورد تهاجم پهپادهای ارتش آمریکا قرار بگیرد بازتاب جهانی وسیعی در پی داشت و ما شاهد تأثیرگذاری این بازتاب در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی،حقوقی و ادبی بودیم.
وی افزود: در ظرف این دو سال کنگره‌ها و همایش‌های مختلف و متعددی در رابطه با این اتفاق برگزار شد و این موضوع از ابعاد مختلف موردبررسی قرار گرفت.
اشرافی اضافه کرد: دادگستری کل استان فارس هم همایشی با هدف بررسی موضوع از دیدگاه حقوقی برگزار کرد اما طبیعی است که روند و بررسی موضوع از دید و زبان شعرا و ادبا صورت بگیرد تا عظمت این رویداد تاریخی بهتر مشخص شود.
وی بیان کرد: کنگره شعر خاتم سلیمانی هم با این هدف برگزار شد و  ادامه پیدا کرد و دادگستری فارس هم به عنوان یکی از متولیان این امر در این مسیر قدم برداشت.
اشرافی عنوان کرد:معتقدیم مسائل فرهنگی جدا از مسائل حقوقی نیست و حقوق و ادبیات همزاد هستند. لذا دادگستری اقدام به برگزاری کنگره‌های شعر تحت عنوان کنگره شعر عدالت، دفاع مقدس، عاشورایی و کنگره شعر انقلاب کرد که این کنگره‌ها با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد و توانستیم چهره های ادبی را در دستگاه قضایی فارس شناسایی کنیم.
وی بیان داشت: دستاوردهای این کنگره متعدد است. جنبه بین المللی بودن این کنگره از اهمیت بسیاری برخوردار و این کنگره جنبه فرامرزی بخشیدن به ادبیات پایداری را در دل خود دارد. در واقع شعرای پارسی گو از کشورهای مختلف نسبت به ارسال آثار خود اقدام کردند.
اشرافی عنوان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این کنگره شناسایی شاعران ناشناخته و معرفی آنها بود. بسیاری از شاعران ناشناخته در این کنگره شرکت کردند و حائز رتبه های برتر شدند.
وی افزود:شناخت این هنرمندان رسالت مسئولین فرهنگی را سنگین تر می کند. مسئولین فرهنگی بایستی با اهتمام بیشتری سعی در حمایت از این شاعران ناشناخته و برگزاری این کنگره ها کنند.
خلیل شفیعی دبیر کنگره نیز اظهار کرد:پشتیبانی رسانه‌ها با انعکاس اخبار مربوط به این کنگره نقش بسزایی در تحقق اهداف پیشبینی شده ما برای برگزاری این کنگره داشت. خوشبختانه بسیاری از چهره‌های شناخته شده ملی به داوری آثار در این کنگره پرداختند.
وی ادامه داد:حجم بسیار قابل توجه آثار ما را مجبور کرد تا برای دو بخش در کیش بیانیه قرائت کنیم. با اینکه ما فراخوان اقوام ایرانی نداشتیم اما با آثار بسیاری از شاعران اقوام مختلف با زبان کردی، لری و آذری مواجه شدیم و این باعث شد این بخش زبان‌ها را به کنگره اضافه کنیم و در نهایت یک نفر برگزیده در بخش ترکی داشتیم.
شفیعی با بیان اینکه حدود ۱۴۰۰ اثر به دبیرخانه این کنگره ارسال شد،گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ کار تصویری از خوانش شعر سردار سلیمانی به دبیرخانه ارسال شده است.
غلامرضا کافی دبیر علمی این کنگره هم افزود: در شعر کلاسیک ۸۰۰ اثر، در شعر آزاد و نیمایی ۲۰۰ اثر، شعر اقوام ایرانی ۱۴۰ اثر، شعر کودک و نوجوان ۸۰ اثر، شعر توان خواهان جسمی حرکتی ۱۲۰ اثر، در بخش نقاشی گرافیک و خوشنویسی ۴۵ اثر و خوانش تصویری اشعار ۷۶ اثر،شعر بخش بین الملل ۲۸ اثر و دلنوشته های ادبی ۱۱۵ اثر به دبیرخانه کنگره رسیده است.
وی ادامه داد: این کنگره از نظر کمی و کیفی به بهترین نحو برگزار شد. در بخش کلاسیک به دلیل حجم بالای آثار مشکل داشتیم و چندین نوبت بازخوانی و داوری صورت گرفت و با صدمی از نمره توانستیم  مقام های برتر را اعلام کنیم.
مریم احمد خان بیگی مدیر برنامه های اختتامیه کنگره نیز اظهار داشت:خوشبختانه استقبال بی نظیری از برگزاری این کنگره شد و ما با ارسال آثار متعدد و متنوعی از شاعران نام‌آور استان فارس و سراسر کشور رو به رو شدیم.
وی ادامه داد:مراسم اختتامیه در سه فراز برگزار خواهد شد. فراز اول در روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه همزمان با سالگرد شهادت سردار سلیمانی و در ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰ با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ (ع) با شعرخوانی شاعران توانمند شهرستاهای استان فارس برگزار خواهد شد.
بیگی اضافه کرد:فراز دوم از ساعت ۹ صبح تا ۱۱:۴۵ روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه در سالن شهید دستغیب حرم مطهر شاهچراغ (ع)  برگزار می‌شود که در این مراسم هم شاعران شیراز و چندتن از شاعران ویژه کشور شعرخوانی می کنند.
 وی افزود: بخش شعرخوانی شاعران برگزیده و مراسم اختتامیه کنگره ساعت ۱۴:۱۵ تا ۱۷:۱۵ در سالن شهید دستغیب برگزار می‌شود و در این بخش پنج تن از شاعران منتخب در بخش مسابقه و شاعران برگزیده کودک و نوجوان شعرخوانی خواهند داشت.‌در بخش دوم این برنامه از بیانات سخنرانان بزرگانی از جمله دکتر غلامعلی حداد عادل بهره مند می شویم.
بیگی یادآور شد: مراسم رونمایی از سرود ۱۴۰۰ سردار سلیمانی که در مراسم افتتاحیه در کیش هم رونمایی شده بود برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: سرود ۱۴۰۰ سردار سلیمانی با شعری از شاعر توانمند میلاد عرفان پور و صدای ماندگار حاج صادق آهنگران در این مراسم رونمایی خواهد شد.
بیگی گفت: سپس مراسم اهدای هدایا و رونمایی از سومین کتاب کنگره بین‌المللی شعر خاتم سلیمانی برگزار می‌شود. بخش ویژه‌ای هم از فیلم‌های بسیار زیبای شاعران فارسی زبان از اقصی نقاط کشور و جهان داشتیم. دبیرخانه چهارمین کنگره بین‌المللی خاتم سلیمانی را آغاز خواهد کرد.
صبحگاه جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله آمریکایی‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.
 در این حمله همراه با سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس فرمانده حزب الله عراق و قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند.
حمله فوق به دستور مستقیم رییس جمهوری سابق ایالات متحده صورت گرفت.
از دهم تا شانزدهم دیماه به‌ عنوان هفته مقاومت و ۱۳ دی روز شهادت سردار قاسم سلیمانی در تقویم کشور روز جهانی مقاومت نامگذاری شده است.
غلامرضا کافی، علیرضا قزوه، ساجده تقی زاده، محمد مرادی  و  امیرارسلان اشرافی اعضای هیات علمی این جشنواره هستند.
در پایان هیات داوران سومین کنگره در گرایش ها و قالب های مختلف آرای خود را اعلام کرد که شامل رتبه های برتر کلاسیک بود و آثار  قاسم بای (رامیان گلستان)، چشم هایت حدیث بیداری، خشم تو ماجرای طوفان است از لعیا محمدی (قزوین) شهابی رد شد و از دست تو افتاد جامی سرخ از علی سلیمانی،‌ این شیر سر به زیر بعید است و غزل به پاخیز و نوکری کن برای مردی که چون شهاب است از 
حسن خسروی وقار ، قلم گرفتم به دستم اما هنوز هم عاشق تفنگ از  سید علی اکبر سلیمانی(یاسوج)، از عشق همیشه نو بنایی برپاست از مصطفی توفیقی(مشهد)،نمی شناخت تو را  دکمه های پیرهن تو
از  زهراسادات هاشمی گلپایگانی، بغداد داغ بر دل تاریخ، بغداد زخم کهنه ی کاری از مریم پیله ور (رشت)، سماع تیغ روی آبی رگهای قربانی از حسن زرنقی. 
 رتبه های برتر سپید و نیمایی: مجتبی صفدری(رشت)، محزون مرزها اگر عاشق بودند و مجموع آثار زینب رحمانی(ماهشهر)،نگاه کن به سربازی که گوشت شب را شکافته است از ملیحه سادات قاضی(نیشابور)
دست هایت چند پهلوی شکسته را نجات داده بود.
رتبه های برتر شعر کودک ونوجوان: امین بهاری زاده، صبح یک روز دلگیر دی ماه از افسانه سادات حسینی(نیشابور)، خزید از خزر شوری از زهرامیریان کرمی(شهربابک)، لبخند او مانند گل بود.
بخش تقدیر ویژه(کودک و نوجوان): نرگس یزدانی(یزد)  زهرا عاطفی (مشهد)  آنیما رییسی (۵ ساله از آمل) هلیا اکبریان (۱۰ ساله از همدان) یسنا حسینی(دوازده ساله از شیراز).
اولین دوره این کنگره همزمان با دهمین روز از شهادت شهید سلیمانی در سال ۱۳۹۸ و دومین دوره این کنگره نیز سال گذشته همزمان با نخستین سالگرد این شهید در شهر شیراز برگزار شد و سومین دوره این کنگره نیز در شهر شیراز برگزار شد و متقاضیان شرکت در این جشنواره فرصت داشتند آثار خود را تا ۳۰ آذرماه ماه به دبیرخانه ارسال کنند.
 


کد مطلب: 24482

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/24482/معرفی-برگزیدگان-سومین-کنگره-شعر-بین-المللی-خاتم-سلیمانی

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir