۰
plusresetminus

تدارک برپایی جشنواره تئاتر «سردار عشق»/ تکریم چهره برگزیده نمایش تئاتر دفاع مقدس و طراح پوستر جشنواره و نشان ملی سردار عشق

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹
در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی؛ مرد میدان مقاومت،استان فارس در تدارک برپایی جشنواره تئاتر «سردار عشق» قرار گرفت و از پیشکوست تئاتر دفاع مقدس فارس، عبدالحمید زارع و بهنام چاره‌ای، طراح پوستر جشنواره و نشان ملی سردار عشق نیز تکریم شد.
رونمایی از پوستر جشنواره کشوری تئاتر سردار عشق و نشان ملی سردار عشق/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
رونمایی از پوستر جشنواره کشوری تئاتر سردار عشق و نشان ملی سردار عشق/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ بهروز مرامی جدیدی، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: نباید به یک نوبت برگزاری جشنواره نمایش «سردار عشق» اکتفا کنیم و می بایست شرایط لازم را برای راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این جشنواره در شیراز فراهم کنیم.
بهروز مرامی دوشنبه در آیین رونمایی از پوستر جشنواره ملی نمایش «سردار عشق» اظهار کرد: موارد مشابه این جشنواره را در برخی استان‌ها شاهد هستیم اما امیدواریم با توجه به پتانسیل و توانمندی شهر شیراز و پشتوانه و پیشینه ای که این شهر در برگزاری رویدادهای بزرگ دارد شاهد تحولی در برگزاری این جشنواره باشیم تا این جشنواره بتواند شکل دائمی به خود بگیرد.
معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: نباید به یک نوبت برگزاری این جشنواره اکتفا کنیم و می بایست اقدام به راه‌اندازی دبیرخانه دائمی این جشنواره در شیراز کنیم.
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اضافه کرد: شهید سلیمانی را از بازخوردهایی که از سایر کشورها به ما رسید بیشتر شناختیم.رسانه ها در کشورهای مختلف همواره از شهید سلیمانی به احترام یاد می‌کنند و این موضوع نشانگر آن است که فقط به کشور ایران تعلق ندارد و فراتر از مرزها است.
هویت امروز ایران اسلامی به سردار سلیمانی گره خورده است
مصطفی مشفقیان، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این مراسم گفت: برای پی بردن به اینکه چرا ما تصمیم گرفتیم از ابزار هنر برای انتقال هویت شهید بزرگوار سلیمانی این بزرگمرد تاریخ سرزمین کهن و اهورایی به نسل‌های آینده از ابزار هنر بهره بگیریم باید برگردیم به روزی  که خبر شهادت سلیمانی به دست ما رسید.
مصطفی مشفقیان ادامه داد: اتفاق مشترکی که در آن صبح جمعه افتاد این بود که قطره اشکی بر گونه همه ما جاری شد و آن لحظه مهم نبود که چه کسی چپ یا راست است یا چه کسی همراه است یا چه کسی همراه نیست. شهید سلیمانی توانسته بود کاری کند که در فراقش همه گریه کنند و این بزرگترین دستاوردی بود که حاج قاسم برای ما به جا گذاشت.
او اضافه کرد: هویت امروز ایران اسلامی به عنوان محور مقاومت در منطقه به هویت این شهید بزرگوار گره خورده است. اما متأسفانه حافظه تاریخی ما ضعیف است و اگر ابزار هنر را به کار نگیریم شاید نسل آینده ما متوجه نشوند در مورد چه کسی صحبت می کنیم.
معاون شهردار شیراز ابراز کرد: جای بسی خوشحالی است که این رویداد هنری مورد استقبال هنرمندان واقع شده است‌و امیدواریم این سرآغازی برای برگزاری اثرگذار این جشنواره در امسال و سالهای آینده باشد و این جشنواره بتواند مفهوم را به نسل‌های آینده منتقل کند.
برای بالفعل کردن ظرفیت بالقوه هنرمندان فارس تلاش بیشتری شود
مجید میکائیلی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان فارس نیز در این نشست اظهار کرد: جای سوال دارد که دو سال پس از شهادت سردار سلیمانی در حوزه ای که می توانستیم اقدامات فرهنگی و موثرتری به منظور تولیدات آثار فرهنگی در رابطه با شناخت این شهید انجام دهیم چه کارهایی صورت گرفت.
مجید میکائیلی ادامه داد: البته در طول این مدت اقدامات ارزشمندی انجام شد اما می طلبد که توسط مدیران دلسوزی که در رأس مدیرت های فرهنگی و هنری قرار گرفتند اقدامات ارزشمندتری در این زمینه انجام شود.
او اضافه کرد: ما به سهم خود این آمادگی را داریم که با ایجاد همکاری و تعامل با دیگر دستگاه ها اقداماتی برای تعالی جامعه هنری انجام دهیم.
میکائیلی بیان کرد: ای کاش تلاش بیشتری برای بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه استان فارس انجام شود تا هنرمندان تولیدات به روزتری را با حمایت متولیان فرهنگی استان داشته باشند.
برنامه برپایی جشنواره 
احمد وامق، رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس هم گفت: نخستین جشنواره تئاتر سردار عشق در چهار گرایش (تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی- محیطی، رادیو تئاتر و نمایشنامه خوانی) و در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی از چهارم تا نهم بهمن ماه در سراسر استان فارس با رویکرد ترویج فرهنگ شهادت و ارج نهادن به مقام والای شهادت اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد:بخش خیابانی این جشنواره در جنوب استان فارس به مرکزیت شهرستان نی ریز، بخش صحنه ای در آباده و بخش نمایش نامه خوانی در داراب برگزار خواهد شد.
وامق اضافه کرد: آیین اختتامیه دهم بهمن ماه در سالن تالار حافظ شیراز با حضور گروه‌های شرکت کننده از سراسر ایران برگزار می شود.
نخستین جشنواره کشوری تئاتر سردار عشق، با هدف بزرگداشت شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی و پاسداشت شهدا به مرکزیت کلان شهر شیراز و برگزاری همزمان در شهرستان‌هایی که قطب‌های اصلی هنر تئاتر و نمایش استان فارس هستند برگزار شده است.

احمد وامق، انجمن هنرهای نمایشی استان فارس امروز، ۲۰ دی‌ماه در جمع خبرنگاران از برگزاری نخستین جشنواره ملی تئاتر «سردار عشق» ویژه گرامیداشت یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شیراز خبر داد و گفت: این جشنواره در ۴ گرایش و ۲ بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه بخش رقابتی شامل تئاتر خیابانی، صحنه‌ای و نمایش‌خوانی و بخش غیر رقابتی رادیو تئاتر است، افزود: این جشنواره از تاریخ ۵ بهمن ماه تا ۹ بهمن‌ماه در سراسر استان فارس اجرا خواهد شد.
وامق تصریح کرد: بخش تئاتر خیابانی این جشنواره در جنوب استان فارس و بخش صحنه‌ای در شمال استان برگزار و دست کم همه بخش‌ها یک بار در شیراز به اجرا خواهد رفت.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان فارس یادآور شد: آیین پایانی این جشنواره روز دهم بهمن‌ماه سال جاری در تالار حافظ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان فارس برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: جشنواره مذکور در چهار گرایش تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی- محیطی، رادیو تئاتر و نمایشنامه‌خوانی با رویکرد ترویج فرهنگ مردمی بسیج که همانا لشکر مخلص خداوندگار است و نیز شهیدپروری و ارج نهادن به مقام والای شهادت پیش‌بینی شده است.
وامق گفت: در مسیر  برگزاری جشنواره یک کارگاه آموزشی (طراحی حرکت)  با نام سِرِ سردار با موضوع تئاتر خیابانی مقاومت، بر مبنای تولید آثار این مهم  به مدت۲ روز در نظر گرفته شده است.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس به موضوعات این جشنواره اشاره کرد و گفت: نگاهی آزاد و نو به سرگذشت مردمان آزاده ایران زمین از جمله سردار عشق، نگاهی آزاد به زندگی‌نامه سردار عشق، سردار عشق و(بسیجی، دفاع مقدس، شهدا، شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و...)، سردار عشق و (ولایت‌مداری، مردم‌داری و نسل جوان)، سردار عشق و (امنیت ملی و وحدت ملی)، پاسداشت و زنده نگاه داشتن ارزش‌های شهدا، رزمندگان، ایثارگران و جانبازان موضوعات این جشنواره هستند.
وی با بیان اینکه این جشنواره در بخش رادیو تئاتر به صورت غیررقابتی است، گفت: حضور هنرمندان گرایش‌ رادیو تئاتر در مدت زمان برگزاری جشنواره در نظر گرفته نشده است و نیز این گرایش به صورت غیر رقابتی (همایش) است و متقاضیان تنها از ورودی جشنواره بهره‌مند خواهند شد.
وامق بخش‌های رقابتی را شامل تئاتر  صحنه‌ای، تئاتر خیابانی-  محیطی و نمایشنامه‌خوانی اعلام کرد و گفت: تمامی متقاضیان می‌توانند خواستارحضور در هرچهار بخش باشند و تعدد آثار ارسالی از یک کارگردان برای شرکت در هر بخش آزاد است. همچنین حضور قبلی آثار ارسالی در جشنواره‌های دیگر ممانعت ندارد.
وی با بیان اینکه جشنواره مذکور ارزیابی متن ندارد، گفت: به آثار متقاضی که در بخش مربوط به خود ثبت نام نکرده‌اند، ترتیب اثر داده نخواهد شد و شرکت کنندگان بر اساس تقویم اجرایی اعلام شده می‌بایست فیلم کامل اثر را برای ارزیابی در یک مرحله به آدرس دبیرخانه ارسال نمایند.
وامق یادآور شد: کلیه متقاضیان در هنگام ثبت نام در جشنواره ملزم هستند مدارک شناسایی، مجوزنویسنده، مترجم و یا ناشر اثر پیشنهادی خود را به آدرس دبیرخانه ارسال کنند. بدون داشتن اصل این مدارک مجوز ارزیابی اثردرهیچ بخشی برای متقاضی صادر نمی‌شود.
وی با بیان اینکه پس از اعلام نتایج اولیه هرگونه تغییر در شرایط درخواستی (نام نمایش، تعویض کارگردان، درخواست کارگردان مشترک دیگری و ...) تنها با هماهنگی و موافقت دبیرخانه امکان‌پذیر است، گفت: در صورتی که دو کارگردان به صورت مشترک اثری را به دبیرخانه پیشنهاد دهند هردو باید شرایط عمومی شرکت در جشنواره را رعایت کرده باشند.
وامق با تأکید بر اینکه درهر زمان تناقضی در مدارک ارسالی متقاضی احراز شود، اثر مورد نظر حذف می‌‌شود، گفت: تعیین مکان، زمان و تعداد اجرای آثار حاضر در جشنواره از اختیارات دبیرخانه جشنواره بوده و بر مبنای امکانات و شرایط برگزاری جشنواره تعیین خواهد شد.
وی با تصریح اینکه ایمیل و شماره تلفن همراه وارد شده در فرم ثبت نام توسط متقاضی پل ارتباطی آتی دبیرخانه با شرکت کنندگان است؛ لذا متقاضیان در ثبت ایمیل و تلفن همراه خود دقت فرمایند، گفت: به موجب برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای نمایش‌ها، مدت زمان آثار حداقل و حداکثر در تئاتر صحنه‌ای ۳۰ تا ۹۰ دقیقه، رادیو تئاتر ۱۰ تا ۳۰ دقیقه، نمایشنامه خوانی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه و تئاتر خیابانی- محیطی ۱۵ تا  دقیقه ۴۵ است.
وامق با ذکر این نکته که جشنواره مذکور محدودیتی درتعداد اعضاء گروه‌های اجرایی در در هر دو بخش (رقابتی و غیر رقابتی) ندارد، گفت: تصمیم‌گیری در خصوص موارد پیش بینی نشده در این فراخوان و آیین‌نامه بر عهده دبیرخانه مرکزی جشنواره است.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی فارس با بیان اینکه ثبت‌نام این جشنواره به صورت الکترونیکی است، گفت: تکمیل فرم الکترونیکی مشخصات فردی، تکمیل فرم الکترونیکی مشخصات اثر و بخش مورد تقاضا و تصویر مجوز نویسنده، مترجم یا ناشر اثر از جمله کارهایی است که برای ارسال آثار باید انجام داد.
وی آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره را ۲۵ دی‌ماه جاری  و اول بهمن‌ماه را زمان معرفی پذیرفته‌شدگان اعلام کرد و گفت: دبیرخانه جشنواره به آدرس شیراز، چهار راه حافظیه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، انجمن هنرهای نمایشی فارس و شماره تماس ۰۷۱۳۲۲۸۱۰۷۱- ۰۹۰۳۱۷۹۴۶۶۵ است. همچنین ایمیل جشنواره: sardar.eshgh.fars@gmail.com و کانال تلگرام جشنواره: sardar.eshgh.fars انتخاب شده است.
گفتنی است در این نشست خبری با حضور مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و اهالی رسانه و از پیشکوست تئاتر دفاع مقدس فارس، عبدالحمید زارع و بهنام چاره‌ای، طراح پوستر جشنواره و نشان ملی سردار عشق نیز تکریم شد.
پاسداشت بهنام چاره ای، طراح پوستر نخستین جشنواره هنرهای نمایشی کشوری سردار عشق و نشان ملی سردار عشق/ عکس: محمدمهدی اسدزاده

پاسداشت عبدالحمید زارع، پیشکسوت تئاتر دفع مقدس فارس/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۴۵۵۰
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما