۰
plusresetminus
سازمان صمت:

برگزاری سیزدهمین کارگروه تنظیم بازار استان فارس

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۲
سیزدهمین کارگروه تنظیم بازار استان فارس با ۴ دستورکار در رابطه با محصولات کشاورزی، دامی و طیور و سایر اقلام اساسی و صنعتی به ریاست استاندار فارس و دبیری ریاست سازمان صمت استان و جمعی دیگر از مسئولان استانی در سالن شهید قاضی استانداری برگزار شد.
برگزاری سیزدهمین کارگروه تنظیم بازار استان فارس
به گزارش حافظ خبر، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در این برنامه با تاکید بر اینکه نظارت بر بازار بایستی هوشمندانه و آگاهانه انجام شود، مطرح کرد: بازرسان سازمان صمت، جهاد کشاورزی، اصناف و سایر مجموعه‌های نظارتی نمی‌توانند بر تمامی بازار مربوط به کالا و خدمات نظارت داشته باشند و این باید با آگاه کردن مردم اتفاق بیفتد؛ چراکه مردم بهترین ناظر بر بازار و کنترل قیمت‌ها هستند.

ایمانیه گفت: در ارائه آمارها گفته شد که افزایش بازرسی‌ها منجر به کاهش حجم تخلفات می‌شود اما در کنار این اقدامات، پیشنهاد ما این است که میزان جریمه‌ها افزایش پیدا کند و با متخلفان برخورد جدی شود.

استاندار فارس در ادامه افزود: اقدام دیگری که باید انجام شود روند مربوط به بازرسی‌ها است که پیشنهاد می‌شود در برخی از مواقع بعد از بازرسی انجام گرفته از یک مجموعه مجددا یک بازرس دیگر هم از همان محل انجام بگیرد تا آسیب‌ها و کوتاهی‌های احتمالی نیز کاهش پیدا کند.

بازدید سرزده از برخی واحد‌های تولیدی تامین کننده کالاهای اساسی، حمایت از نخبگان و فارغ‌التحصیلان توانمند دانشگاهی، بکارگیری مجموعه‌های پژوهشی و دانش‌بنیان از دیگر موارد اشاره شده توسط استاندار فارس در کارگروه تنظیم بازار بود که دستگاه‌های اجرایی استان مکلف به انجام آن شدند.

هادی بستام، سرپرست اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس هم در بخشی از برنامه نسبت به دستاوردهای کوتاه‌مدت دولت سیزدهم در کنترل افزایش قیمت‌ها و تنظیم بازار، مطرح کرد: افزایش قیمت برخی از کالاها تاثیر ملموسی بر زندگی روزانه مردم خواهد داشت که اجرایی شدن برخی از سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در تنظیم بازار تاثیر خوبی داشته است.

وی در همین راستا اظهار داشت: بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به مردم، ایجاد و تقویت فروشگاه‌های مجازی، حمایت از فروشگاه‌های همسو با تدابیر دولت و منافع مردم، افزایش بازرسی‌های جدی بر عرضه‌کنندگان کالا و خدمات از راهکارهای مهار قیمت‌ها در بازار محسوب می‌شود که باید به صورت جدی دنبال شود.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به عنوان دبیر این کارگروه ضمن تشریح اهداف و شرح وظایف ستاد تنظیم بازار در سطح کشور و استان، مطرح کرد: در استان فارس حدود ۱۰۰ کارخانه داریم که در برنامه‌های اجرایی جدید مشمول درج قیمت کالاها بر روی محصولات تولیدی شدند که موظف هستند این مهم را اجرا کنند.

ایزدی در ادامه افزود: اخیرا تولیدکنندگان در ۱۹ قلم کالا موظف شدند تا از کارخانه و پس از تولید نسبت به درج قیمت بر روی محصولات و کالاهای تولیدی اقدام کنند که این در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و پیشگیری از تخلفات مالیاتی است.

رئیس سازمان صمت فارس از تدابیر هوشمندانه دولت سیزدهم نسبت به ترفندهای برخی از عرضه‌کنندگان نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای، گفت: متاسفانه برخی از مواقع شاهد آن هستیم که قیمت‌ها بر روی محصولات واقعی نیست و بیشتر اهداف بازاریابی به بهانه‌های تخفیف یا موارد جزئی دیگر را دنبال می‌کند که در ادامه مالیات بر حسب قیمت درج شده بر روی محصولات تولیدی محاسبه خواهد شد.

حمیدرضا ایزدی در رابطه با برخورد جدی با اهم تخلفات انجام شده در بازار، اظهار داشت: گران‌فروشی، کم‌فروشی، عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی، تقلب، عرضه خارج از شبکه، احتکار و عدم درج قیمت و نصب نرخ‌نامه از موارد مهم دارای اهمیت است که در بازرسی‌های انجام گرفته توسط سازمان صمت و اتاق اصناف، ملاک عمل بوده است.

تشریح بازرسی‌های انجام شده و پرونده‌های بررسی شده به صورت آماری از دیگر دستورالعمل این نشست بود که توسط رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس به آن پرداخته شد.
 
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۵۵۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما