۰
plusresetminus
تاکید معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

توجه به مراقبت در برابر دیابت، بیش از همیشه اهمیت دارد

تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۴
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز و رئیس مرکز بهداشت استان فارس، سرعت افزایش موارد ابتلا به دیابت در استان را بسیار نگران کننده دانست و تاکید کرد: توجه به مراقبت در برابر دیابت، بیش از همیشه اهمیت دارد.
توجه به مراقبت در برابر دیابت، بیش از همیشه اهمیت دارد
به گزارش حافظ خبر، عباس رضاییان زاده در نشست بررسی نظام مراقبت بیماری دیابت معاونت بهداشت اعلام کرد: بر اساس نتایج آخرین پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر (STEPs)میزان ابتلا به دیابت در گروه سنی بالای ۲۵ سال بر اساس قندخون ناشتا از ۱۰ و ۸۵ صدم درصد در سال ۱۳۹۵به ۱۴ و ۱۵ صدم درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.

وی افزود: هر چند همه گیری کرونا، توجه جوامع را به خود معطوف کرده است، اما نباید فراموش کنیم که بیماری های غیرواگیر همچون سوانح و حوادث ترافیکی، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا، سکته های مغزی، بیماری های تنفسی مزمن، بیماری های مفصلی استخوانی مزمن و سرطان ها هنوز معضل اصلی سلامت جامعه است.

 رضائیان زاده علت شیوع روزافزون این بیماری ها را افزایش عوامل خطر آنها همچون مصرف دخانیات، نبود فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناکافی میوه، سبزی، شیر، لبنیات و بسیاری از عوامل دیگر برشمرد و ادامه داد: در همین راستا نظام مراقبت بیماری های غیرواگیر از سال ۱۳۸۳ با هدف گردآوری، تحلیل و انتشار اطلاعات موردنیاز و طراحی، اجرا و ارزیابی مداخلات پیشگیرانه فردی و جمعیتی و سیاستگذاری در این حیطه، اجرا شد.

وی تاکید کرد: این نظام مراقبت باید به صورت مستمر ارزیابی شود تا ضمن تقویت نقاط قوت، نقاط ضعف را کشف و اقدامات موردنیاز انجام شود.

این مقام مسوول در دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت توجه به اطلاعات موجود در نظام مراقبت برای به کارگیری در برنامه ریزی ها و انجام مداخلات موردنیاز، دستاورد این امر را دسترسی راحت تر مردم و کاهش هزینه ها با ارائه خدمات مرتبط با عوامل خطر در یک بسته خدمتی دانست.

رضائیان زاده اظهار داشت: زمانی می توانیم ادعا کنیم نظام مراقبت عملکرد مناسبی دارد که در کنار پوشش حداکثری جمعیت هدف و پیشگیری از بروز بیماری با اجرای برنامه های آموزشی و ترویجی، افراد مبتلا را در کوتاه ترین زمان ممکن پس از ابتلا شناسایی و به سطوح مراقبتی معرفی و پیگیری کنیم.

سیدصادق سیدنعمتیان مشاور معاون بهداشت دانشگاه، محمدرضا کریمی معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه و فریبا مرادی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه دیگر اعضای این نشست بودند.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۵۵۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما