۰
plusresetminus

اکران فیلم مستند بلوار اتحاد و رونمایی از کتاب اطلس انقلاب اسلامی در شیراز

تاریخ انتشاردوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۴۵
فیلم مستند بلوار اتحاد و کتاب مستند تاریخی اطلس تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی شیراز رونمایی شد.
اکران فیلم مستند بلوار اتحاد و رونمایی از کتاب اطلس انقلاب اسلامی در شیراز/ محسن قانع، حمیدرضا قانعی، علی موحد، سید حامد ترابی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
اکران فیلم مستند بلوار اتحاد و رونمایی از کتاب اطلس انقلاب اسلامی در شیراز/ محسن قانع، حمیدرضا قانعی، علی موحد، سید حامد ترابی/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ فیلم مستند بلوار اتحاد و کتاب مستند تاریخی اطلس تاریخ انقلاب اسلامی شیراز که به نهضت مردمی امام خمینی از سال ۴۲ تا ۵۷ می‌پردازد، با حضور حمیدرضا قانعی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حجت‌الاسلام محسن قانع، مدیرکل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و تنی چند از فرهنگ‌وران، هنرمندان و علاقمندان به تاریخ انقلاب اسلامی، در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رونمایی شدند.
حجت‌الاسلام حاج شیخ محسن قنبریان، از پژوهشگران و استادان حوزه و دانشگاه در این آیین‌ گفت: انقلاب تجسم ارزش‌هایی است که بنا بر بیانیه گام دوم انقلاب آن ارزش‌ها، ارزش‌هایی فطری هستند؛ این ارزش‌ها پیش از آنکه اسلامی باشند، انسانی هستند.
قنبریان ادامه داد: آزادی، استقلال، عدالت، پیشرفت و مردم‌سالاری از آرمان‌های انقلاب بوده و هستند؛ ارزش‌هایی که ریشه در درون انسان دارند. از این رو هم جاودانه هستند و هم پیروان مکاتب و اندیشه‌های دیگر همچون یهودی‌ها، مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها و گاه برخی از پیروان مارکسیسم نیز با انقلاب اسلامی همراه شدند.
قنبریان با یادآوری این که کلیمی‌های شیراز نیز دوشادوش مردم این شهر هم از معترضین جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و جشن هنر شیراز و هم در راهپیمایی‌های انقلابی بوده‌اند، افزود: این ارزش‌ها در گنجینه همه آدمیان به ویژه در کتاب‌های ارزشمند و ماندگاری همچون احادیث، نهج‌البلاغه و... بود. با این همه باید بدانیم که ویژگی انقلاب اسلامی آن بود که به این ارزش‌ها و آرزوها پایی داد تا در کف خیابان بیایند و خود را برای همگان آشکار کنند.
وی با اشاره به خطبه ۱۷۳ نهج‌البلاغه یادآور شد: ما هر جا با نهج‌البلاغه و علی (ع) بودیم، مردم هم بودند. در واقع برای نخستین بار نمایندگانی از شهرهای بزرگ اسلام در کنار مردم قرار گرفتند و با علی (ع) بیعت کردند. این‌ها در اندیش‌گاه‌ها و کتاب‌ها مانده بود تا آن که مردی الهی با دم مسیحاییش ما را زنده کرد و نهج‌البلاغه را تبلور داد.
وی عنوان کرد: هیچ کس تردیدی ندارد که انقلاب تجسم ارزش‌ها و آرمان‌هایی مانند آزادی، جمهوریت، پیشرفت، اسلام‌خواهی، معنویت‌خواهی و عدالت‌خواهی است.
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی با آمدن این ارزش ها به خیابان تحقق پیدا کرد و نظام امت و امامت شکل گرفت. نظام امت و امامت نظامی است که مردم به خواست و رضایت خود با امامی بیعت کردند که او را مفسر این ارزش‌ها می‌دانند و این ارزش‌ها عهدی بین ولی امر و مردم است که در قانون اساسی هم تبلور پیدا کرد.
او عنوان کرد: نظامی که امام (ره) می فرمود از نماز هم واجب‌تر است، نظام اداری نیست؛ که نظام ارزش‌ها است. این ارزش‌ها تبلور عینی نهج‌البلاغه در یک امت هستند و ۳۶ میلیون ایرانی در زمان انقلاب این ارزش‌ها را فریاد کردند و پای آن ایستادند و شهید دادند. این ارزش‌ها، روح نظام جمهوری اسلامی هستند.
وی افزود: مردم ایران در انقلاب شکوهمند اسلامی استقلال و آزادی، عدالت و پیشرفت، ولایت و مردم را کنار هم نشاندند. این در حالیست که فعالان سیاسی در کشور ما این ارزش‌ها را در مقابل هم قرار می‌دهند. برخی پیشرفت، استقلال و امنیت را فریاد می‌کشند و برخی دیگر آزادی و مردم‌سالاری سر می‌دهند. هنر انقلاب این بود که ارزش‌ها را با هم آورد و در یک تناسب هندسی زیبا کنار هم نشان داد؛ پس باید آگاه باشیم که هر گونه جدایی آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب، انحراف در انقلاب است.
این استاد دانشگاه و حوزه افزود: مردم ایران در هر دوره از انتخابات بهترین انتخاب را داشتند؛ چراکه کمبودهای خود را در سخنان نامزدها می‌کاویدند و هر کدام به کمبودهای‌‌شان نزدیک‌تر بود، برمی‌گزیدند. هرچند برگزیدگان، خواست مردم را آن گونه که می‌خواستند برداشت می‌کردند و از این رو توازن و تعادل کشور بهم می‌خورد.
قربانیان با اشاره به این که مسئله ما عدالت و بی‌عدالتی نیست و  عقب‌ماندگی در عدالت است‌، یادآور شد: همان روحی که با انقلابی مردمی، پهلوی را بیرون کرد و قانون اساسی را ساخت، بهترین چیزی است که می‌تواند کالبد نظام و جامعه را برای گام دوم انقلاب آماده کند.
وی بیان داشت: مردم ما پس از انقلاب نیز هرگاه به خیابان آمدند، برای استقلال و همین ارزش‌ها بود؛ که نشان از زنده بودن این روح است.
سید حامد ترابی، مسئول دفتر تاریخ شفاهی شیراز نیز با اشاره به کتاب اطلس تاریخ انقلاب اسلامی شیراز، کارکرد کنونی واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در شیراز را تمرکز را بر روی روایت انقلاب دانست که برآیند آن دایره‌المعارف مصوری از تاریخ انقلاب در شیراز است، و گفت: این کتاب برآیند تلاش سه ساله گروهی ۱۰ نفره با پژوهش بر روی ۱۱۰ کتاب، ۱۵هزار عکس، ۱۲هزار سند و افزون بر  ۳۰۰ ساعت گفتگو با بیش از 150 تن از کنش‌گران انقلابی است.
ترابی با اشاره به اینکه برای نخستین بار دایره‌المعارفی درباره انقلاب در شیراز با ۱۸۶مدخل را تدوین کرده‌ایم، افزود: این مدخل‌ها بسیار گوناگون هستند و در هر کدام از آن‌ها به وجوه دیگرگونه‌ای از انقلاب پرداخته شد؛ از این رو مخاطب می‌تواند با اشخاص انقلابی، مکان‌های خاطره‌انگیز انقلابی همچون مساجد، خاطرات مردمی و جریانات فکری گوناگون و علمای شاخص، جریان ادبی و شعر انقلاب در این دائره‌المعارف آشنا شود.
وی موضوعات کمتر پرداخته شده همچون اوضاع اقتصادی شیراز در دوران ستم‌شاهی و آستانه انقلاب برپایه روزنامه‌های آن دوران، شهرسازی و معماری، جایگاه دانشگاه شیراز یا انجمن ایران و آمریکا، شناسایی شهدای انقلاب و فعالیت اقلیت‌های مذهبی را از ویژگی این کتاب دانست و ادامه داد: با همکاری شهرداری شیراز، ۱۰ موشن مرتبط با تاریخ انقلاب، راهنمای گردشگری انقلابی، کتاب‌های یک صفحه‌ای و پادکست‌هایی را نیز توانستیم بسازیم.
در این آیین همچنین فیلم مستند بلوار اتحاد به کارگردانی صادق زارع، تهیه‌کنندگی سید حامد ترابی نیز برای نخستین بار برای شهروندان پخش شد.
این فیلم مستند که کنش‌گری‌های دادخواهانه مصطفی نوروزی را به تصویر کشیده، بر پایه پژوهش‌های محمدحسین عظیمی و محمدجواد رحیمی ساخته شده است.
دست‌اندرکاران فیلم مستند بلوار اتحاد:
مدیرتولید: عبدالرسول محمدی
تدوین: محمدحسن خردل
فیلم‌بردار: مهدی فلامرزی
صدابردار: محمد زارع
ناظر کیفی: رضا مسعودی
دستیار تهیه: محمدصادق شریفی و سید مهدی طباطبایی
گزارش تصویری
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۴۸۳۵
برچسب ها :
شهرحافظ حافظ خبر حافظ نیوز حافظ‌خبر حافظ تالار حافظ فرهنگی فرهنگ و هنر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگ ایثار و شهادت هنرمندان هنرمند هنر فیلم فیلمبردار فیلم‌ساز فیلم مستند فیلم مستند بلوار اتحاد مصطفی نوروزی کارگردان کارگردانی صادق زارع تهیه کننده تهیه‌کننده تهیه‌کنندگی کتاب معرفی کتاب بازار کتاب رونمایی کتاب کتاب اطلس انقلاب اسلامی شیراز تاریخ معاصر تاریخ شفاهی ایران مستند مستند نگاری مستندساز شیراز نهضت امام خمینی حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس حجت‌الاسلام محسن قانع محسن قانع شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس رئیس شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی استان فارس رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان فارس فرهنگ‌ور انقلاب انقلاب اسلامی ارزش های انقلاب قبل از انقلاب انقلاب فرانسه گام دوم انقلاب محسن قنبریان حجت‌الاسلام محسن قنبریان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی جشن هنر شیراز کلیمی کلیمیان جامعه کلیمیان شیراز نهج‌البلاغه امام علی آزادی جمهوریت پیشرفت توسعه و پیشرفت اسلام‌خواهی معنویت‌خواهی عدالت‌خواهی مردم صدای مردم مردم‌شناسی پویش مردمی جشن مردمی مردم سالاری دینی نظام امت و امامت امت و امامت بیعت قانون اساسی ولی امر استقلال عدالت بی عدالتی ولایت فقیه ولایت ولایت‌محوری انتخابات شعار انتخاباتی انتخاباتی پهلوی عقب‌ماندگی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی سید حامد ترابی دادخواه پژوهش محمدحسین عظیمی محمدجواد رحیمی مدیر تولید عبدالرسول محمدی تدوین محمدحسن خردل فیلم‌برداری مهدی فلامرزی صدابردار صدابرداری محمد زارع ناظر کیفی رضا مسعودی دستیار تهیه محمدصادق شریفی سید مهدی طباطبایی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما