۰
plusresetminus
آیین فرجامین نخستین کنگره محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر؛

کنگره حضرت محمد (ص) حرکتی خودجوش و مردمی

تاریخ انتشاردوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۷
دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد(ص) با بیان اینکه این رویداد بین‌المللی، حرکتی خودجوش و مردمی بود و وابستگی به دستگاه خاصی ندارد، گفت: هرچند در این راه از حمایت دستگاه‌های مختلف برخوردار بوده است اما اگر حمایت‌ها بیشتر بود از این جایگاه بسیار بالاتر بودیم.
آیین فرجامین نخستین کنگره محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر/ آیت الله شیخ لطف الله دژکام/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
آیین فرجامین نخستین کنگره محمد (ص)، پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر/ آیت الله شیخ لطف الله دژکام/ عکس: محمدمهدی اسدزاده
به گزارش حافظ خبر؛ آیت‌الله لطف‌الله دژکام دوشنبه نهم اسفند ۱۴۰۰ در آیین پایانی کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر اظهار کرد: این کنگره در شیراز شهر ادب و هنر و سومین حرم اهل بیت (ع) برگزار شد به این امید که  ادب و هنری که به بازار آورده ایم به برکت وجود و نفوذ مقدس حضرت محمد قیمت پیدا کند، جان بگیرد و جهانیان را بهره مند کند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: حضرت محمد (ص) پیامبری که خداوند متعال او را فرستاد تا شاهد همه بشریت باشد. ۱۲۴ هزار پیامبر شاهد بر امت‌های خودشان هستند اما حضرت محمد(ص) گل سرسبد سلسله نبوت و رسالت شاهد بر همه امت‌هاست.
دژکام بیان داشت: خلافت حضرت محمد(ص) در صحنه قیامت اینگونه جلوه خواهد کرد که منبری برای پیامبرما می‌گذارند که نام آن منبر وسیله است. هزار پله و درجه دارد و پیامبر ما در بالای آن منبر قرار می‌گیرد. هیچ چیزی از نگاه بینای و بصیر پیامبر در طول تاریخ پنهان نمانده است.
نماینده ولی فقیه در فارس گفت: گره کور کارهای دنیا و دعوا بر سر قدرت بین اروپا در شرق و غرب و پول‌های هنگفتی که خرج جنگ می‌شود را مشاهده کنید. حال دنیا خوب نیست،
گرچه مدعیان نظام دموکراسی قصد دارند همه چیز را خوب جلوه دهند اما هنوز مانده تا همه چیز خوب شود. بشارت حال خوب و خوش دنیا را پیامبر ما آورده است و این بشارت این است که جهان منتظر آمدن کسی است که عدالت را به همه جهان ارزانی کند و کام مردم را به عدالت خود شیرین کند.
آیت الله دژکام اضافه کرد:پیامبر ما پیامبری است که باید دینش، آیینش، عدالتش،محبتش و عشقش جهان را بگیرد و همه از وجود او بهره‌مند شوند.فریادگری پیام حضرت محمد(ص) و این انتظار بر عهده هنرمندان و ادیبان است.
وی گفت:فعالان عرصه ادب و هنر باید پیام و بشارت حضرت محمد(ص) را به عالم برسانند که جهان پایان خوب و خوشی دارد. انسان نباید ناامید باشد، چراکه فردای بهتر از امروز پیش روی بشریت است.
امام جمعه شیراز اعلام کرد: امیدواریم برگزاری دور نخست این کنگره آغازی قدرتمندتری برای برگزاری این کنگره در سال‌های آینده باشد و بدون شک فریادگری پیام پیامبر حضرت محمد(ص) برای بشریت مژده‌های بسیار خوبی را از شیراز آورده است.

حامد تقوایی دبیرکل دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت در آیینه ادب و هنر نیز گفت: امروز اختتامیه فراخوان است چون حرکت کنگره متوقف نشده و هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. 
 وی ادامه داد: کنگره جهانی پیامبر رحمت از ۲۱ اسفند سال گذشته در ۷ زبان و ۲۵ رشته ادبی و هنری رونمایی شد و ۷ ماه هنرمندان مهلت داشتند که آثار خود را تهیه و ارسال کنند.
 
دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت با بیان اینکه ۵۷۰۰ اثر از ۴۰ کشور دریافت شد، گفت: تمام استان‌های کشور در این رویداد شرکت کردند و در مرحله داوری آثار ۶۰ نفر از سرشناسان ایران در رشته‌های ادبی و هنری آثار را داوری کردند که ۴۳۰ اثر برگزیده و جهت چاپ در کتاب کنگره انتخاب و ۵۰ اثر برگزیده و ۷۰ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند.
 
وی با بیان اینکه این ‌کنگره از چند جنبه منحصر به فرد است، افزود: نخستین جنبه این است که شروع حرکت از نقطه صفر بود و این حجم کار برای کنگره‌ای که همه آموزش از صفر شروع شده جای تقدیر دارد، دومین ویژگی گستردگی زبان‌ها و تعدد رشته‌ها بود که از این جهت نیز منحصر به فرد است.
 
تولید محتوای ممتد در یک سال گذشته از دیگر ویژگی‌های کنگره بود که تقوایی به آن اشاره و بیان کرد: چندین برنامه و پیش کنگره و ۵ ورکشاپ اجرای زنده تولید آثار هنری در طول یک سال برگزار شد همچنین ۱۰۰ شاعر ملی و بین‌المللی در ۷ پیش کنگره شعرخوانی کردند.
 
دبیرکل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت افزود: حجم تولید محتوا در موضوعات کنگره نیز از ویژگی‌های این کنگره بود و امروز اختتامیه فراخوان است چون حرکت کنگره متوقف نمی‌شود. 
 
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته قطعاتی از یک پازل را کنار هم چیدیم و هر دو سال یک بار فراخوان اعلام می‌شود، تصریح کرد: از دیگر قطعات این پازل می‌توان به برگزاری هر ساله شب شعر هور حرا همزمان با بعثت اشاره کرد.
 
تقوایی با اشاره به اینکه موکب هنر نبوی در ایام هفته وحدت برگزار شد و وجه مردمی کنگره را بزرگ کرد، گفت: این کار فاخر و گسترده نیز هر ساله در ایام هفته وحدت برگزار می‌شود.
 
دبیر کل کنگره بین‌المللی محمد پیامبر رحمت با بیان اینکه جشنواره آوای حرا یکی دیگر از قطعات پازل این ‌کنگره است، گفت: در این جشنواره گروه‌های سرود فراخوان شدند و ۱۸ گروه سرود از سراسر استان در ۱۸ نقطه از شهر شیراز به صورت همزمان و زنده اجرا کردند که این حرکت نیز هر سال برگزار می‌شود.
 
تقوایی گفت: نذر نگارین که نمایش و فروش آثار هنری برای اهداف خیرخواهانه به نام پیامبر مهربانی است، پازل دیگر این کنگره است که در این راستا از همه هنرمندان دعوت می‌کنیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات هنرمندان را نیز در این زمینه حل کنیم.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۴۹۲۳
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما