۰
plusresetminus

آیین ادبی از حکیم نظامی تا شعله نی‌ریزی در نی ریز

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۰
نظامی با زبان شعر، به بیان زیباترین آراء فکری، حکمی و عرفانی پرداخته است.
آیین ادبی از حکیم نظامی تا شعله نی‌ریزی در نی ریز
آیین ادبی از حکیم نظامی تا شعله نی‌ریزی در نی ریز
به گزارش حافظ خبر؛ در راستای بزرگداشت یادروز حکیم نظامی گنجوی، روز بیستم یکم اسفند ماه، آیین پاسداشت این حکیم بزرگ و شعله نی‌ریزی، با حضور ادبا شعرا و اصحاب فرهنگ و هنر، در سالن آمفی تئاتر نی‌‍ریز برگزار شد.
مراد هدایت، فرماندار نی‌ریز هم در این آیین با بیان اینکه غفلت ما از افتخارات و گنجینه‌های ادبی باعث شده که این مفاخر توسط کشورهایی که زمانی جزء ایران بوده‌اند مصادره شود، گفت: این ضعف، اهتمام تمامی دستگاه های فرهنگی و مسئولین را می طلبد که در حفظ و معرفی اسطوره ها و هویت فرهنگی ایران زمین به جهان و نسل آینده تلاش کنند و به ویژه در نی ریز، هر از چندگاهی پیشینیان ادبی و مفاخر فرهنگی شهر نی ریز در آیین ها و برنامه ها، تجلیل، شناخته و مطرح شوند.
جواد قطرانی، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نی‌ریز در این آیین گفت: نظامی با زبان شعر، به بیان زیباترین آراء فکری، حکمی و عرفانی پرداخته است.
وی افزود: شعله نی‌ریزی هم به تقلید از سبک نظامی دیوان شیرین و فرهاد را با زیبایی تمام و بسیار شیوا، سرایش کرده است. شخصیتی برجسته که شوربختانه در نی‌ریز، آنچنان که باید معرفی نشده است.
در این آیین دکتر آرزو حقیقی پژوهشگر نی ریزی، به شرح" اشعار حکیم نظامی "اشاره و با استناد به دیدگاه های عرفانی و ادبی درباره" عشق " گفت: نظامی، حکیم است و با اشراف کامل بر علوم زمان خود، آب حیات و جاودانگی را تنها و تنها در عشق می داند و تمامی مراحل سلوک را در رهایی از منیت ها، خاکساری و بی تعلقی و بیرون شدن از خود و رسیدن به مقام دیگر خواهی که همان واحد مطلق و عشق خدایی  است می داند و نگران است که منظومه های عاشقانه اش به دست نامحرمان بیفتد و دعا می کند برای عشق و می خواهد که خوش خوانها و زیبا نویسان آن را بفهمند و شرح کنند.
در این برنامه فاخر هنری که به همت انجمن ادبی گلبانگ ترتیب یافت علاوه بر پخش کلیپ، نظامی خوانی و موسیقی هم اجرا شد و در پایان مراسم از دست اندرکاران برنامه تقدیر شد.
گفتنی است این آیین با خوانندگی محمدمهدی صابری‌نژاد، مجری‌گری سید احمد علوی، نظامی‌خوانی هانیه احمدی‌نژاد و نغمه‌سرایی محمدجواد نصیرزاده، محمدجلال رنجبر، سید احمد علوی، افشین آزادی، علی شیربانیان و محمدعلی جهاندیده همراه بود.
کد مطلب : ۲۴۹۹۸
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما