۰
plusresetminus

پاسداشت نظامی گنجوی در بوانات

تاریخ انتشاريکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۴
برگزاری گزیده‌خوانی خمسه نظامی، برگزاری نمایشگاه کتاب از آثار این شاعر در کتابخانه‌های عمومی و برگزاری جلسات قصه‌گویی، تولید پادکست و خوانش اشعار در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برنامه‌های هفته بزرگداشت نظامی در شهرستان بوانات به شمار می‌رود.
پاسداشت نظامی گنجوی در بوانات
پاسداشت نظامی گنجوی در بوانات
به گزارش حافظ خبر؛ نشست ادبی پرسه در خمسه، در راستای بزرگداشت شاعر پارسی‌گوی قرن ششم هجری، حکیم نظامی گنجوی در شهرستان بوانات برگزار شد.
حسین برزگر، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بوانات برگزاری نشست ادبی پرسه در خمسه بزرگداشت شاعر پارسی گوی قرن ششم هجری حکیم نظامی گنجوی را یکی از برنامه‌های هفته بزرگداشت نظامی عنوان کرد و گفت: برگزاری گزیده‌خوانی خمسه نظامی، برگزاری نمایشگاه کتاب از آثار این شاعر در کتابخانه‌های عمومی و برگزاری جلسات قصه‌گویی، تولید پادکست و خوانش اشعار در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برنامه‌های هفته بزرگداشت نظامی در شهرستان بوانات به شمار می‌رود.
 رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوانات با بیان اینکه هماهنگی‌ با شورای اسلامی شهر برای نامگذاری یکی از معابر شهر به نام حکیم نظامی و تبلیغات شهری در هفته بزرگداشت این شاعر بزرگ انجام خواهد شد، افزود:جمال‌الدین ابومحمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤیَّد متخلص به نظامی و نامور حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی)، که به‌عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی شناخته شده‌است.
 دکتر غلامرضا سلیمی، رییس انجمن اهل قلم شهرستان بوانات با بیان اینکه نظامی در زمرهٔ گویندگان توانای شعر پارسی است، که نه‌تنها دارای روش و سبکی جداگانه است، بلکه تأثیر شیوهٔ او بر شعر پارسی نیز در شاعرانِ پس از او آشکارا پیداست. گفت :نظامی از دانش‌های رایج روزگار خویش (علوم ادبی، نجوم، فلسفه، علوم اسلامی، فقه، کلام و زبان عرب) آگاهی گسترده‌ای داشته و این ویژگی از شعر او به روشنی دانسته می‌شود.
وی افزود: اثر معروف و شاهکار بی‌مانند نظامی، خمسه یا پنج گنج است که در قلمرو داستان‌های غنایی امتیاز بسیار دارد و او را باید پیشوای این‌گونه شعر در ادب فارسی دانست. شاعر بر روی هم رفته سی سال از زندگانی خود را بر سر نظم و تدوین آن‌ها گذاشته‌است. خمسه یا پنج گنج نظامی شامل پنج مثنوی است: مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، هفت پیکر و اسکندرنامه. ودیوان قصاید و غزلیات نیز دفتر هفتم خمسه یا گنجینه این شاعر پارسی گوی و این دیوان اشعار او مشتمل بر قصاید، غزلیات، قطعات و رباعیات است.
عباسعلی رضابنده‌لو، از اساتید زبان و ادبیات فارسی وپیشکسوت انجمن های ادبی شهرستان بوانات نیز  درپایان این مراسم با تاکید بر خواندن خمسه نظامی گنجوی گفت: نظامی گنجوی در بخش های مختلف «خمسه» خود که شامل خسرو و شیرین، مخزن الاسرار، اسکندر نامه، هفت پیکر و لیلی مجنون است مباحثی درباب شخصیت شناسی خود دارد که در بیان و تحلیل شخصیت این حکیم بزرگ و شاعر گرانقدر ایرانی، فوق العاده مهم است. او در «هفت پیکر» به تلاش وسیع و ارجمندی که در باب دریافتن و آموختن علوم مختلف داشته، اشاره کرده است.
گزارشگر : محمدمهدی اسدزاده
کد مطلب : ۲۴۹۹۹
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما