معاون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز:

راه اندازی نخستین مسیر گردشگری ادبی در شیراز

28 اسفند 1400 ساعت 22:00

گزارشگر : منیره خسروبیگ

مصطفی مشفقیان ضمن بیان اینکه شیراز به عنوان مرکز شعر و ادب در ایران و جهان شناخته می شود گفت: بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی به قصد زیارت بارگاه حافظ و سعدی به شیراز می آیند؛ بنابرین جهت رفاه این گردشگران و سایر مهمانان نوروزی، برای اولین بار اتوبوس گردشگری ادبی در مسیر سعدیه تا حافظیه راه اندازی شد.


به گزارش حافظ خبر، معاون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان این موضوع که در ایام نوروز راهنمایان گردشگری مذهبی در مسجدهای عتیق، مشیر، وکیل و بافت تاریخی شیراز مستقر و به راهنمایی گردشگران و مهمانان نوروزی می پردازند گفت: این کار در راستای توسعه گردشگری دینی و بهره مندی هر چه بیشتر از ظرفیت ها و توانمندی های این حوزه است.
این مقام مسؤول یادآور شد: مسیرهای گردشگری مذهبی با محوریت حرم مطهر شاهچراغ(ع) در گستره بافت تاریخی و به شکل پیاده محور طراحی و درقالب نقشه بین مهمانان نوروزی توزیع شد. زائران گرامی سومین حرم اهل بیت (ع) با استفاده از این نقشه می توانند با تمام ظرفیت ها و فرصت های مذهبی شیراز آشنا شوند.
معاون شهردار افزود: در ایام نوروز اتوبوس گردشگری از مبداء حرم مطهر شاهچراغ (ع) با همراهی راهنمایان گردشگری در مسیرهای مشخص شیرازگردی فعالیت خواهد نمود. همچنین اتوبوس گردشگری برای معرفی باغ‌های تاریخی شیراز در مسیر باغ‌های ارم، عفیف‌آباد، جهان‌نما و دلگشا با همراهی راهنمای مجرب فعال خواهد بود.

وی عنوان کرد: برنامه تحویل سال نو در جوار آرامگاه حافظ همراه با برنامه های نوروزی و موسیقی زنده برگزار و به طور همزمان از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد؛ همچنین مراسم مشابهی در گلزار شهدا برگزار خواهد شد.
مشفقیان برنامه های مناسبتی و جشنواره ها را فرصت مناسبی برای معرفی فرهنگ و آداب مردم شیراز دانست و بیان کرد: در ایام نوروز باغ دلگشا میزبان برنامه گردشگری نجوم و باغ جهان‌نما میزبان نمایشگاه عکس با موضوع‌ شیراز از آسمان پارس خواهد بود و همچنین برپایی نمایشگاه‌های عکس، پلانتاریوم (گردشگری نجوم)، جشنواره اهل شیرازم و برگزاری موزه‌های تخصصی، بخشی از برنامه‌های متفاوت این ایام برای گردشگران خواهد بود.
مشفقیان از برگزاری نمایشگاه هنربانو خبر داد و گفت: این نمایشگاه با هدف حمایت از مشاغل خانگی و صنایع دستی ایجاد شده است و امیدواریم به شکوفایی استعدادها و کمک به اقتصاد خانواده ها بیانجامد.

معاون شهردار ضمن بیان این مطلب که راهنمای تخصصی نقشه مسیرهای گردشگری و مراکز تاریخی و دیدنی شیراز برای نخستین بار طراحی و رونمایی شده است گفت: نصب تابلو ساعت بازدید و تاریخچه بناها در مقابل اماکن تاریخی و فرهنگی از دیگر اقدامات شهرداری شیراز در جهت تسهیل رفت و آمد مسافران و کاهش ترددهای غیرضروری و ترافیک می باشد.
معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز یادآور شد: جشنواره اهل شیرازم از 27 اسفند تا 12 فروردین با هدف معرفی هنر، ادب، تاریخ و فرهنگ شیراز در عمارت تاریخی شیراز شناسی برگزار و هر روز از ساعت 10 صبح تا 21 پذیرای مهمانان خواهد بود.
وی با تأکید بر اهمیت معرفی تاریخ، معماری و اماکن فرهنگی، مذهبی و تاریخی شیراز تصریح کرد: در راستای این هدف برای اولین بار مستند به شیراز آی در سال 1400 تولید و هر روز از ساعت 18 از شبکه فارس پخش می شود.
مشفقیان افزود: این مستند 15 قسمتی به همت اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی تولید شده است و درهر قسمت راویان به توصیف و تشریح یکی از بناهای تاریخی و مراکز گردشگری شیراز خواهند پرداخت.
معاون سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه تشریح برنامه های نوروزی این سازمان افزود: هشت مسیر تخصصی شیراز طراحی و در قالب پکیج بروشورهای شیرازگردی به مهمانان نوروزی تقدیم شد.
وی تصریح نمود: این مسیرها شامل معرفی شیراز باستان، شیراز در سده های نخستین اسلامی، شیراز در روزگار سعدی و حافظ، شیراز دارالعلم دوره صفوی، شیراز دوران زندیه (شهر وکیل الرعایا) ، شیراز عصر قاجاری و بافت تاریخی می باشد.
مشفقیان هدف از تولید این اثر را هدایت صحیح مهمانان در گستره جغرافیایی گردشگری شیراز دانست و گفت: معرفی جاذبه های فرهنگی، مذهبی و تاریخی شیراز در اعصار مختلف می تواند با ایجاد رضایتمندی مسافران به افزایش طول سفر و توسعه اقتصادی شهر منجر شود..


کد مطلب: 25033

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25033/راه-اندازی-نخستین-مسیر-گردشگری-ادبی-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir