سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،رگردشگری و صنایع‌ دستی فارس:

بهره برداری از موزه مشاهیر در سال ۱۴۰۱

28 فروردين 1401 ساعت 22:01

گزارشگر : منیره خسروبیگ

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی،رگردشگری و صنایع‌ دستی فارس با بیان اینکه باغ موزه مشاهیر امسال به بهره برداری می‌رسد، گفت: این باغ موزه به صورت BOT به سرمایه گذار واگذار شد اما سرمایه گذار دچار نوسانات نرخ شد و فاز نخست باغ موزه مشاهیر امسال به بهره برداری می‌رسد. 


به گزارش حافظ خبر، سید مؤید محسن‌نژاد یکشنبه ۲۸ فروردین در یک کنفرانس خبری که در راستای سلسله نشست‌های مدیران پاسخگو برگزار شد، در خصوص بحث درآمدهایی که از طریق جاذبه‌های تاریخی فرهنگی استان حاصل می‌شود، گفت: ما این موضوع را که جاذبه‌های گردشگری باید به صورت هیئت امنایی اداره شود دنبال کردیم که هر چه درآمد حاصل می‌شود به استان بازگردد اما این نکته نباید فراموش شود که این درآمدها کفاف هزینه‌های ساماندهی آن اماکن را نمی دهد. 

وی افزود: باید هزینه‌هایی برای این اماکن از بودجه های ملی و استانی تامین شود تا بتوانیم اماکن تاریخی و فرهنگی را در شأن یک مکان ملی نگهداری کنیم. در واقع ما به دنبال این هستیم که این درآمدها استانی شود.

 سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص بافت تاریخی شیراز گفت: یکی از راهکارهای ما برای نجات بافت تاریخی از وضعیت کنونی و کاهش تخریب و بی‌مهری‌هایی که نسبت به این منطقه می‌شود این است که از سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی حمایت کنیم. 

محسن‌نژاد اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ واحد تأسیسات  گردشگری از جمله اقامتگاه بومگری، سفره خانه سنتی و اقامتگاه سنتی در بافت تاریخی راه‌اندازی شده است و هدف ما این است که خانه‌ای که ثبت میراثی است با تغییر کاربری و با حفظ آثاری که وجود دارد و حفظ داشته‌های آن خانه به بهره‌برداری برسد.  

او ادامه داد: در حال حاضر معادل همین تعداد از سرمایه گذارانی برخوردار هستیم که در حال انجام کار هستند. سرمایه‌گذارانی که در بافت در حال فعالیت هستند تا خانه های میراثی را به جای تخریب به اقامتگاه سنتی و بومگردی یا حتی سفره‌خانه تبدیل کنند. 

سرپرست اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس اضافه کرد: تأسیسات و فعالیت‌های اقتصادی در بافت تاریخی باید مشارکت عمومی مردم را در نظر داشته باشد و مردم محلی باید بتوانند از اقتصادی که در این منطقه ایجاد می‌شود بهره ببرند. 

محسن‌نژاد گفت: پیشنهاد داده‌ایم که برخی خانه‌های تاریخی در بافت به خانه موزه صنایع دستی تبدیل شود.

در واقع بافت تاریخی شیراز بافت تاریخی اداره کل و یا وزارت میراث نیست و این بافت متعلق به شهر شیراز است که باید مردم و مسئولین از آن حفاظت کنند و تمام مسئولان برای توسعه بافت تاریخی باید با دیدگاه مثبت پای کار بیایند. 

او ادامه داد: بدون شک با تخریب خانه‌های تاریخی فضای بیشتری برای حضور معتادان فراهم کرده‌ایم.

لذا ما در صدد احیای بافت تاریخی هستیم نه تخریب بافت. 

محسن‌نژاد عنوان کرد: آموزش، تولید و فروش صنایع دستی و صادرات این صنایع در دستور کار ما قرار دارد و درصدد هستیم با کمک به صادرات و عرضه و فروش صنایع دستی گام‌های موثری در زمینه تعالی جایگاه صنایع دستی استان برداریم. 

او گفت: در حال حاضر راه‌اندازی پنج بازارچه دائمی صنایع دستی را در پنج شهرستان استان فارس از جمله شیراز و مرودشت پیش بینی کرده‌ایم و این مهم را برای سال ۱۴۰۱ در دستور کار داریم. 

  محسن‌نژاد در رابطه با اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم بیان کرد: در حال حاضر ۱۷۰ اقامتگاه بوم گردی در سطح استان داریم که در ایام کرونا هم به دلیل عدم استقبال از این اماکن، تعداد آنها افزایش نیافت.

  او گفت: کمیته نظارت عالی در استان برای رصد و نظارت بر این اقامتگاه‌ها وجود دارد که بر اساس نظارت‌ها در دو شهرستان فردی که تسهیلات را گرفته بود و فعالیت قابل توجهی انجام نداد مجبور به بازگردانی تسهیلات کردیم.

 سرپرست میراث فرهنگی فارس خاطرنشان کرد: خدمات در حوزه بومگردی برای ما اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه موجب ایجاد چرخه اقتصاد و اشتغال در روستاها و معرفی فرهنگ و آداب و رسوم و رونق صنایع دستی مناطق مختلف می‌شود.

لذا ایجاد خانه‌های روستایی می‌تواند تاثیر گذار و به عنوان کانونی برای ایجاد اشتغال و معرفی فرهنگ باشد. 


کد مطلب: 25254

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25254/بهره-برداری-موزه-مشاهیر-سال-۱۴۰۱

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir