سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز:

برگزاری دور دوم مسابقات چمروش در شیراز

3 خرداد 1401 ساعت 13:42

گزارشگر : منیره خسروبیگ

رییس اداره ورزش و سلامت سازمان فرهنگی_ اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز،  با بیان این مطلب که دور نهایی مسابقات چمروش فردا در شیراز برگزار می شود گفت: هدف از برگزاری این مسابقات احیای سنت ها و میراث فرهنگی و ورزشی ایران کهن است.


به گزارش حافظ خبر، محمد جواد کشاورز خاطرنشان کرد: مسابقات چمروش در اردبیهشت ماه به مناسبت هفته شیراز آغاز و 364 نفر از ورزشکاران در دو مرحله با یکدیگر به رقابت برخاستند که از این تعداد 60 نفر به مرحله پایانی رسیدند.

وی  افزود: دورپایانی مسابقات چمروش روز چهارشنبه چهارم خردادماه به مناسبت آزاد سازی خرمشهر در زمین اجتماعات بلوار چمران آغاز و پس از جدالی تنگاتنگ برای کسب عنوان قهرمانی،  از بین شرکت کنندگان این دوره، 20نفر به رقابت پایانی روز پنجشنبه خواهند رسید.

 کشاورز با بیان این مطلب که چمروش نام یک پرنده افسانه ای است که در ادبیات اسطوره ای از آن یاد شده است گفت: نام چمروش هم‌ردیف پردندگان اسطوره ای همچون کَرشِفت، سیمرغ، پَرودَرش و هما می باشد که در متون کهن از این پرنده به عنوان محافظ مرزهای ایران زمین یاد شده است که از هجوم بیگانگان به مرزها جلوگیری می کرده است.
 
رییس اداره ورزش و سلامت سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: مسابقات چمروش محوریت تاریخی ورزشی دارند و در راستای ترویج فرهنگ عیاری پهلوانی و جوانمردی می باشد.

وی با بیان اینکه رشته هایی مثل نینجا، پارکور و برخی از ورزش‌های امروزی ریشه در تاریخ قهرمانی و باستانی ایران دارند گفت: در گذشته فرهنگی با نام عیاری یا جوانمردی و فتوت در ایران رواج داشت که لازمه آن داشتن برخی صفات خاص اخلاقی همراه با قدرت جسمانی، زور بازو،  ورزیدگی، جسارت و سرعت عمل بود.

کشاورز تصریح نمود: در مسابقات چمروش نیز ورزشکاران با چالش هایی در حوزه آمادگی بدنی، ورزش های هوازی، وزنه برداری، سرعت، قدرت و انعطاف پذیری مواجه شده و با یکدیگر به رقابت می پردازند که بخشی از آن با ورزش های باستانی همخوانی دارد.

وی فرهنگ را یک نرم افزار اجتماعی دانست و بروزرسانی آن را از الزامات دوام و بقای جوامع خواند و گفت: فرهنگ نیز همانند هر نرم افزار دیگری نیاز به بروز رسانی دارد و اگر با شرایط جدید بازسازی و همسان سازی نشود در طول تاریخ بخش هایی از آن فراموش شده و از دست می رود و با از دست دادن هر بخش، ما نیز جزئی از هویت خود را از دست می دهیم.

محمد جواد کشاورز خاطرنشان کرد: شیراز در بحث پهلوانی قدمتی طولانی دارد و ما تلاش می کنیم تا با برند سازی روحیه عیاری و جوانمردی در قالب رشته های ورزشی جدید،  بخشی از این هویت را احیا کنیم.

رییس اداره ورزش و سلامت سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی شهرداری ادامه داد: چمروش تلاشی برای احیای فرهنگ حماسی و جوانمردی ایران باستان در روزگار جدید  و همراستا با نیازهای جدید جامعه می باشد.

وی با بیان اینکه چمروش مورد استقبال ورزشکاران ملی و بین المللی قرار گرفته است،گفت:علیرغم اینکه شرکت در این دوره از مسابقات برای تمام گروه‌های سنی آزاد بود، بیشتر شرکت کنندگان این دوره از گروه سنی جوانان هستند و امیدوارم با ادامه چنین مسابقاتی شاهد ارتقای اخلاق، احیای سنت ها و ارزش ها و زمینه ساز رقابت های بزرگ بین المللی باشیم.


لازم به ذکر است که دور پایانی مسابقات چمروش روز چهارشنبه از ساعت 16 بعدازظهر در محل اجتماعات روباز بلوار چمران آغازر و تا پایان روز پنجشنبه ادامه خواهد داشت.


کد مطلب: 25522

آدرس مطلب: https://www.hafezkhabar.ir/news/25522/برگزاری-دور-دوم-مسابقات-چمروش-شیراز

حافظ خبر
  https://www.hafezkhabar.ir