۰
plusresetminus
رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز:

رشد قارچ گونه ضایعاتی ها و سگ های بلا صاحب دو معضل اصلی شهر شیراز است 

تاریخ انتشارشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۴
رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: رشد قارچ گونه ضایعاتی ها و حضور سگ های بلاصاحب به معضلی بزرگ برای شهر شیراز تبدیل شده است. 
رشد قارچ گونه ضایعاتی ها و سگ های بلا صاحب دو معضل اصلی شهر شیراز است 
به گزارش حافظ خبر، هشتمین نشست کمیته تخصصی مدیریت پسماند کلانشهرهای کشور که به میزبانی شهر شیراز برگزار شد رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه پسماند موضوع مهم کلانشهرهای کشور است، گفت: در حوزه مدیریت پسماند این فرآیند از ابتدا به صورت جامع اجرا نمی شود و دستگاه های اجرایی که باید در چرخه تولید وظایف خود را اجرا کنند کوتاهی کرده و اقدامات به خوبی اجرا نمی شود.

مسعود زارعی عنوان کرد: شهر شیراز دارای طرح تفصیلی جامع است و در این حوزه، اینکه بدنبال چه اهداف کلانی است مشخص است. از سوی دیگر در بخش واگذاری جمع آوری پسماند اقدامات منطقه ای به صورت مستقل به پیمانکاران در یک شرایط کاملا مشخص انجام شده است. 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از آنجا که سایر دستگاه ها باید هماهنگی کنند تا این فرآیند به صورت کامل انجام شود اما با ایراداتی در آن مواجه ایم که اولین مشکل و معضل ما در شهر شیراز که عمومیت دارد این است که صفر تا صد جمع آوری و تکمیل فرآیند به عهده سازمان پسماند نیست.
 لذا اگر متولی تام برای ساماندهی پسماند در نظر نگیریم و به صورت بین بخشی اقدامات انجام شود این مشکل همواره وجود خواهد داشت. 

رییس کمیسیون سلامت،محیز زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در سطح شهر این موضوع را مشاهده می کنیم که برخی با ادعای داشتن مجوز اقدام به فرایند جمع آوری ضایعات و پسماند می کنند، گفت: رقم دقیقی از این افراد در دست نداریم اما براساس اطلاعات موجود تعداد این افراد از ۸۰ تا ۳۰۰ نفر است که در حوزه جمع آوری مشغول به فعالیت هستند اما این افراد به صورت ساماندهی شده نیستند و به روش اصولی زباله ها را جمع آوری نمی کنند که پس از آن معضلاتی را بهمراه دارد. لذا بایستی این افراد و فعالیت آنها تحت نظر سازمان پسماند صورت گیرد تا از چندگانگی در این حوزه جلوگیری شود. 

وی تصریح کرد: نظر به اینکه مديريت ، نظارت ، طراحی و برنامه ريزی برای امور مربوط به توليد ، ذخيره سازي موقت ، جمع آوری ، حمل و نقل ، بازيافت ، پردازش ، دفع پسماندهای عادی ( از قبيل پسماندهای خانگی، اداری، تجاری و عمرانی با رويكرد تفكيك از مبدا و تنظيف شهر ) تنها یکی از وظایف حوزه سازمان مدیریت پسماند است لذا بایستی موضوع ساماندهی مراکز ضایعاتی با محوریت سازمان پسماند باشد و این اقدام مهم با مشارکت سایر دستگاه های متولی انجام شود.

مهندس زارعی عضو و نماینده شورا در کمیسیون بند ۲۰ خاطر نشان کرد: *رشد قارچ گونه ضایعاتی ها به معضلی بزرگ برای شهر شیراز  تبدیل شده است.* به گونه ای که در بازدیدهای صورت گرفته از مراکز جمع آوری این ضایعاتی ها گروه های بسیاری از بانوان و آقایان در محیط های مسکونی اقدام به جمع آوری زباله می کنند که این اقدام خود به عنوان شکل گیری یک چرخه معیوب است. 

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: آمار تکان دهنده ای در این حوزه داریم که برخی افراد از سایر شهرهای دیگر برای انجام این فعالیت به شهر شیراز می آیند. این در حالیست که دادستانی و سایر دستگاه های متولی با تشکیل یک کارگروه در راستای پیشگیری از این اقدام با حرکت جامعی ورود کرده اند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر با تاکید دوباره بر این موضوع که متولی این موضوع تنها باید سازمان پسماند باشد، گفت: انجام این کار باید به صورت اصولی پیگیری و دنبال شود.
 
سگ های بلا صاحب از دیگر موضوعاتی بود که زارعی به آنها اشاره و بیان کرد: دو موضوع  ضایعاتی ها و حضور سگ های بلا صاحب در سطح شهر دو معضلی است که شهر شیراز با آن مواجه است. لذا در این حوزه سازمان پسماند و محیط زیست وظایف خود را انجام می دهند اما پس از مدتی رهایی این حیوانات صورت می گیرد و این چرخه جمع آوری به صورت کامل اجرا نمی شود. از سوی دیگر اگر این موضوع برطرف نشود وضعیت کلانشهر شیراز بدتر از وضعیت فعلی خواهد شد . 

 عضو شورای شهر اضافه کرد: در خصوص سگ های بلاصاحب نیز آمار به شدت در حال افزایش است و گروه های بسیاری از انجمن حمایت از حیوانات وجود دارند که در این مسیر تمایل به کمک و همکاری دارند و نیاز است تا با مشارکت و تجربه ای که سایر کلانشهرها دارند این تبادل تجربه در خصوص ساماندهی ابن حیوانات صورت گیرد.
گزارشگر : منیره خسروبیگ
کد مطلب : ۲۵۷۰۱
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما